• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vikbar cyckel

elkalle52

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
23083
Medlemskap
2024
Jag funderar på att skaffa en vikbar cyckel ej el. Vårat cyckelställ sitter så högt att det är besvärligt att få upp normala cycklar dessutom är frugan kort en 20" hoj borde vara enklare att låsa fast. Är det någon som har erfarenhet av dom
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.860
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Vi hade Biltemas 20” vikbara under många år och de fungerade utmärkt att cykla på.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.024
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
De Biltema cyklar vi hade i 8-9år var OK att cykla på, särskilt med tanke på priset. Lite svajiga om man behövde ha sadelstolpen på max höjd. De var ganska rostbenägna vilket inte spelade så stor roll för oss som inte hade dem bakpå bilen.

Det finns cyklar som är stabilare att cykla på och smidigare att packa ihop och förvara i hopfällt läge, men till högre pris.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
875
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej! Köpte en vikbar SuperSmart från Ecoproducts 2013. Den fungerar bra fortfarande, visserligen har batteriet minskat något i kapacitet men inte så mycket. Batteriet tar laddning utan bekymmer. Ingen rost.
Obs. Jag har ingen koppling till Ecoproducts.
Hälsningar Sanddammaren
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Jo, jag är cyklist och uppskattar cykellivet men behöver jag anpassa så skulle jag ta hand om det primära problemet högt cykelställ. Jag hade nog kikat på cykelstället istället för att byta cyklar. Det finns cykelställ som man kan medelst el/vev sänka ned för att enkelt kunna montera cyklarna.

Vi har kört på vikbara cyklar under några år och visst fungerar det men det är ändå en kompromiss som inte alls kan mäta sig med en "fullstor" cykel.
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Vi har vikbara 20” cyklar inköpta från Jula (tror inte dom sälgs längre) ett par år nu. Funkar bra att cykla på, men visst Vätternrundan kanske inte är att rekommendera. Känns även smidigare att leda om man hamnar på nån gågata och ihopvikta inte mött några större protester om man velat utnyttjat kommunala färdmedel.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.798
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Der findes faktisk foldecykler med en nogenlunde størrelse hjul.

Her er et eksempel: TERN foldecykler "Joe P27 27,5 tommer hjul

Vi har selv i 10 år brugt denne cykel med 26" hjul:

På linket finder du mål og vægt

Vi købte samtidig 2 tasker som de kunne stå i i garagen, således at støv og mudder blev i taskerne og ikke garagen. Nemt at rengøre efter en cykeltur i regnvejr.

En (eller flere) søgninger på nettet på (folding bikes) (Fahrrad faltbar) kan give flere muligheder.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Biltemas tidigare 20" vikbara 3-växlade cyklar är helt OK om du hittar sådana begagnade på blocket eller som vi här på marknadsplatsen på klubbens websida.
Vi köpte våra med orginal förvaringsväskor av en annan HBK-medlem som bytt upp sig till elcykel och de är väldigt lätta att ha med sig inne i garaget/bagagerummet. I och med väskorna skyddas de och annan last trasslar inte in sig i ekrar mm. Väldigt skönt att slippa ha dem ute, tycke alltid att de blev så skitiga och kedjan lätt som en stenkross när de hängt i vägdammet.
Vi investerade i nya mjukare sadlar och har cyklat en hel del med dem.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.024
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Till och med gick de att få in i minimalt utrymme där bak.
Nja, vårt utrymme är större än minimalt men vi bytte ändå från Biltemas till andra cyklar som tar mindre utrymme.

Biltemas och många andra märken av hopfällbara cyklar är byggda enligt principen "man tar en vanlig liten cykel och sätter gångjärn på mitten och på styrstolpen". Det blir som det blir och funkar oftast tillräckligt bra. Vill man hårdprioritera hur stuvutrymmet skall nyttjas finns det ett fåtal andra modeller som istället är byggda med utgångspunkten att de skall vara så hanterbara och kompakta som möjligt i hopfällt skick, och ändå bra att cykla på.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Vi har haft några olika varianter av 20" fällbara under åren.
Biltemas olika generationer både i stål och aluminium, Greenfield, Dahon i stål och nu har vi Dahon i aluminium.
Alla har gjort sitt jobb bra även om det märks en viss skillnad mellan dem. Vill minnas det var Greenfieldcykeln som hade väldigt kort avstånd mellan styre och sadel.
Klart stabilast och trevligast att cykla på är Dahoncyklarna vi har nu. Om jag skulle köpa nytt idag och budgeten var begränsad skulle jag köpa Biltema. Mycket cykel för pengarna.
 
Toppen