• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme i husbilsgaraget

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag har en helintegrerad Magic Edition från 2014. Vi har ett ”element” i garaget som ser ut så här

IMG_6261.jpeg

Om man vill kan man ta bort elementet och flytta gummiböjen till höger till slangarna på den vänstra sidan av elementet. Går att göra själv med rätt verktyg. Kan återkomma om det.

Men då värmelösningen i garaget är olika på olika Magic Edition är mitt förslag att du lägger in bilder på hur er lösning i garaget ser ut.

Kjell
 

Mimmi Hansson

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
30076
Medlemskap
2024
Jag har en helintegrerad Magic Edition från 2014. Vi har ett ”element” i garaget som ser ut så här

Visa bilaga 233194

Om man vill kan man ta bort elementet och flytta gummiböjen till höger till slangarna på den vänstra sidan av elementet. Går att göra själv med rätt verktyg. Kan återkomma om det.

Men då värmelösningen i garaget är olika på olika Magic Edition är mitt förslag att du lägger in bilder på hur er lösning i garaget ser ut.

Kjell
Vår bil är en Silver Magic 2013. Vi har exakt samma montage som på din bild. Har varit inne på att ta bort elementet och nöja mig med spillvärmen från slangen. Så tips på verktyg mm som behövs mottages varmt.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Du behöver två klämtänger t.ex dessa 3117056 PELA 489245 Klämtång 12". Finns även på andra ställen som säljer verktyg.

De två klämtängerna klämmer du åt på slangarna till vänster om elementet.
Sen lossar du försiktigt gummiböjen till höger genom att gripa med en tång, t.ex polygrip, runt slangklämmorna och drar/vrider rörböjen utåt och tappar ur glykolen i ett kärl.
Lossa elementet.
Sätt sen i två skarvrör på ca 8-10 cm,i samma dimension som innerdiametern på slangen, med slangklämmor på slangarna till höger om klämtängerna. Skarvrör finns i både metall och plast. Alde m.fl har.
Anslut rörböjen med slangklämmor på skarvrören.
Lossa klämtängerna.
Kolla nivån på glykol i expansionskärlet och fyll på vid behov.
Starta värmaren och se om det fungerar.
Den lilla mängden luft som finns i slangarna bör försvinna när värmaren körs. Om inte lufta systemet.
 

Mimmi Hansson

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
30076
Medlemskap
2024
Du behöver två klämtänger t.ex dessa 3117056 PELA 489245 Klämtång 12". Finns även på andra ställen som säljer verktyg.

De två klämtängerna klämmer du åt på slangarna till vänster om elementet.
Sen lossar du försiktigt gummiböjen till höger genom att gripa med en tång, t.ex polygrip, runt slangklämmorna och drar/vrider rörböjen utåt och tappar ur glykolen i ett kärl.
Lossa elementet.
Sätt sen i två skarvrör på ca 8-10 cm,i samma dimension som innerdiametern på slangen, med slangklämmor på slangarna till höger om klämtängerna. Skarvrör finns i både metall och plast. Alde m.fl har.
Anslut rörböjen med slangklämmor på skarvrören.
Lossa klämtängerna.
Kolla nivån på glykol i expansionskärlet och fyll på vid behov.
Starta värmaren och se om det fungerar.
Den lilla mängden luft som finns i slangarna bör försvinna när värmaren körs. Om inte lufta systemet.
Stort tack för beskrivningen! Blir till att skaffa en klämtång till före operationen.
Eftersom vi är ute och åker just nu så får det vänta tills vi är hemma igen.
Återkommer med rapport om hur det funkar när jag fixat det.
Rolf (Mimmi’s gube)
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej
På nyare modeller finns avstängning som reglerar alde värme länkar fil kolla sidan 170 lite hum om var den placeras. Har en 2013 värmaren sitter under sängen bak /Qeenbedd blir varmt satsa på reglera värmen där till fram.
 

Bilagor

  • X1513.08.236_Motorcaravan_2020_SV_SW-Druck dethleffs.pdf
    29,6 MB · Visningar: 62
Senast ändrad:
Toppen