• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Steg som kan hängas på dörrlåset

Gösen

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Österåker
HBK-Nr
27088
Medlemskap
2024
Jag funderar på att skaffa ett smidigt litet fotsteg som kan krokas fast i dörrlåsets ögla på vår Affinity (byggd på Fiat Ducato). Sådant borde ge snabbt och enkelt bättre åtkomst till taket eller högt positionerade tillbehör. Tanken är att slippa släpa med en lång/utrymmeskrävande stege i vår plåtis men ändå hyfsat kunna nå taket. Har någon erfarenhet av sådana tillbehör?

De kallas till exempel EasyStep, Car Step mm och ser ungefär ut så här:

IMG_9195.jpeg
 

Gösen

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Österåker
HBK-Nr
27088
Medlemskap
2024
Ser livsfarligt ut :eek:

Behöver jag upp på taket när vi är på en tur, tar jag vägen genom takluckan ovanför dubbelsängen bak.
Tack, det är en variant! Vågar nog inte när det är is/snö på taket och vill inte heller låta regn komma in i dubbelsängen.
Jag vill dock inte kunna komma upp/ut på taket, behövs det så får vi boka hjälp. Ber om ursäkt att jag inte var tydlig med det!
 

chaus&son

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2024
Jag funderar på att skaffa ett smidigt litet fotsteg som kan krokas fast i dörrlåsets ögla på vår Affinity (byggd på Fiat Ducato). Sådant borde ge snabbt och enkelt bättre åtkomst till taket eller högt positionerade tillbehör. Tanken är att slippa släpa med en lång/utrymmeskrävande stege i vår plåtis men ändå hyfsat kunna nå taket. Har någon erfarenhet av sådana tillbehör?

De kallas till exempel EasyStep, Car Step mm och ser ungefär ut så här:

Visa bilaga 230236
Håller verkligen låset för den tyngden? En kvinna kan väga allt mellan 50-80 kg, och en man betydligt mer.
 

Gösen

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Österåker
HBK-Nr
27088
Medlemskap
2024
Tack för svaren- jag känner mig nu väldigt osäker på om steget fungerar för oss. Visserligen är vi av det lättare slaget men om det finns den minsta risk att den brister eller orsakar att man ramlar ner så får det vara. Vi tar och letar efter en annan lösning eller provar utan kommande vinter.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.625
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack för svaren- jag känner mig nu väldigt osäker på om steget fungerar för oss. Visserligen är vi av det lättare slaget men om det finns den minsta risk att den brister eller orsakar att man ramlar ner så får det vara. Vi tar och letar efter en annan lösning eller provar utan kommande vinter.
Den kan nog bli så farlig som man själv gör den med lite strul, och då får man ångra sig.....
Jag tänkte bara på att det finns något liknande större steg som man hakar fast uppe på ett hjul för att komma åt ex. takbågar och spännband eller takbox på en kombibil m.m. på ett smidigt sätt, men det blir kanske för lågt för din bil/tak och dina behov.

M.v.h. JANKRO.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.011
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag funderar på att skaffa ett smidigt litet fotsteg som kan krokas fast i dörrlåsets ögla på vår Affinity (byggd på Fiat Ducato). Sådant borde ge snabbt och enkelt bättre åtkomst till taket eller högt positionerade tillbehör. Tanken är att slippa släpa med en lång/utrymmeskrävande stege i vår plåtis men ändå hyfsat kunna nå taket. Har någon erfarenhet av sådana tillbehör?

De kallas till exempel EasyStep, Car Step mm och ser ungefär ut så här:

Visa bilaga 230236
Med ett sådant kan du väl få tillräcklig ståhöjd så att du kan titta på taket i framkant och kanske i bakre kanten också. Men du kommer väl inte själv upp på taket på ett säkert sätt och kommer kanske inte heller att nå speciellt mycket däruppe?

En teleskopstege kanske är vad du behöver?
 

Gösen

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Österåker
HBK-Nr
27088
Medlemskap
2024
Med ett sådant kan du väl få tillräcklig ståhöjd så att du kan titta på taket i framkant och kanske i bakre kanten också. Men du kommer väl inte själv upp på taket på ett säkert sätt och kommer kanske inte heller att nå speciellt mycket däruppe?

En teleskopstege kanske är vad du behöver?
En sådan har jag funderat på i flera månader men har inte hittat någon som uppfyller mina krav på 3 meters längd utdragen och max 0,75 meter i hopskjutet läge för att bli lättstuvad i vår KABE Affinity.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.793
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Denne kommer meget tæt på.


Lidt for høj sammenfoldet og lid for lav som udslået.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.635
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Bauhaus har två som ligger mycket nära dina önskemål:


Pålle
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.011
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
En sådan har jag funderat på i flera månader men har inte hittat någon som uppfyller mina krav på 3 meters längd utdragen och max 0,75 meter i hopskjutet läge för att bli lättstuvad i vår KABE Affinity.
Om ditt krav på en stege är att den skall vara 3 meter kan väl inte ett sådant steg du visade i första inlägget vara ett alternativ över huvud taget? Med det kan du ju inte stå högre än dörrlåsets nivå.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.396
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag kan intyga att ett sådant fäste som krokas i dörrlåset (eller snarare låsbygeln) håller lätt för en person med över 100kg matchvikt.
Jag var skeptisk själv när jag såg en sådan första gången för kanske 15år sedan.
Hittade en ritning på ett amerikanskt terrengbilsforum och svetsade ihop ett eget till jeepen.
Det funkade så bra att jag gjorde tre stycken.
Frågade när jag lämnade in en bil på service om det skulle skada bilen att använda den men enligt teknikern är mittenstolpen starkaste punkten i hela bilen.
 

chaus&son

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2024
Jag kan intyga att ett sådant fäste som krokas i dörrlåset (eller snarare låsbygeln) håller lätt för en person med över 100kg matchvikt.
Jag var skeptisk själv när jag såg en sådan första gången för kanske 15år sedan.
Hittade en ritning på ett amerikanskt terrengbilsforum och svetsade ihop ett eget till jeepen.
Det funkade så bra att jag gjorde tre stycken.
Frågade när jag lämnade in en bil på service om det skulle skada bilen att använda den men enligt teknikern är mittenstolpen starkaste punkten i hela bilen.
Mittenstolpen på en husbil? På en plåtis i så fall, det var väl inte denna husbilen det var frågan om.
 

Gösen

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Österåker
HBK-Nr
27088
Medlemskap
2024
Om ditt krav på en stege är att den skall vara 3 meter kan väl inte ett sådant steg du visade i första inlägget vara ett alternativ över huvud taget? Med det kan du ju inte stå högre än dörrlåsets nivå.
Om jag ska packa in en stege vill jag att den ger lite mer användbarhet än ett enkelt litet steg i dörrlåset. En hopskjutbar är nog enda alternativet att ta med. Jag kan i så fall tänka mig en något kortare totallängd än önskvärt för att den enkelt ska få plats.
Funderar ett par varv till på vilken lösning vi eventuellt väljer.
Kollade även höjden på öglorna till fram-, skjut- och bakdörr och de ligger på 117 - 120 cm vilket blir för lågt steg för mig om jag ska nå/se taket så det alternativet faller nog bort.
 
Toppen