Bäckis min tro är att du är något på spåren.
Men en uppsättning blanka 16 tummare syns mera än ljudisoleringen.
Pålle när jag har kollat listor på däck och fälgar på nätet till Ducaton är den enda dimensionen jag fått fram
185R14 på fälgar 6x14 . Någon annan dimension har jag inte sett.
Storleken på dessa kan vara lite olika beroende på tillverkare
Där jag kollat står det 2047 mm i rullomkrets.
Jag hade en Euramobil -92 med 2,5D o 185/14" jag köpte 15" hjul ifrån en nyare 215/70-15 o satte på fram, bilen gick mycket lungnare,stabilare o lite tystare, bak tog dom emot bladfjädern så där hade jag 14" kvar!
Provade med 16" fram men då blev den svagare, med 15" körde jag ca 10år o skulle inte sätta tillbaka 14" hjulen!!
besiktningen så inget, mätaren visade för lite men med GPS så hade man full koll ändå!
Har 2st 15" kvar då jag sålde Euran om du vill köpa dom, det funkade kanon på min!
Mvh Alf
Det här inlägget var lite intresant. Alf har provat något som ska ge en rullomkrets på 2142mm vilket ska vara 4,6% större .
Han var tydligen väldigt nöjd med den kombinationen. dom fälgarna var nyare , ET68. Problemet att däcken tog i bladfjädren kanske skulle ha gått att lösa med spacerplattor.
Vill man ha lättmetall fälgar 6,5x15 5/118 ET 55 centrumhål 71,1 finns det en länk till Tyrelia ( ibörjan på tråden) som har sådana till rimliga priser. Handlar man nytt blir det väl lite grovt 10-15 tusen kr för däck och fälg.
Hur det skulle bli med någon 15 tums variant på Toyotas Burstner, kanske skulle kunna gå är mera plats på baksidan av en 15 tums fälg.
Göran i Björnarbo