Gita
HBK Medlem
Jag har i detta forum tagit del av flera intressanta erfarenheter gällande Caravan Club Försäkring. Det har inspirerat mig att dela här med mig av en i mitt tycke negativ erfarenhet. Som medlem i Caravan Club fick jag ta del av marknadsföringen, dvs idel lovord och "sockrade löften". Allt skulle vara så mycket bättre och dessutom till ett lägre pris. Jag föll för "frestelsen" och tecknade mig för en "Super Husbils Försäkring". Ett namn som lovar mycket, allt för mycket har jag fått erfara.
Jag har kört personbil i 57 år och husbil i 31 år utan att behöva utnyttja mina försäkringar, med undantag för ett stort stenskott i min helintegrerade husbils framruta sommaren 2020, som fick bytas ut. Onsdag 30 juni i år bröts den positiva "tråden"/trenden. Det är kväll och det regnar kraftigt och skulle enligt prognos fortsätta så hela natten, när jag gick ut till husbilen som står på min fastighet, för att hämta en sak. Jag upptäcker då en fuktfläck i taket framför ett av takskåpen konstaterar att läckan är kabelgenomföringen från solcellerna. Jag agerar direkt och ställer husbilen så att den lutar så att regnvattnet rinner från kabelgenomföringen och virar trasor runt kabeln för att hindra vatten från att tränga in. Med hårtork lyckades jag att begränsa fuktfläcken. Jag ringer direkt på morgonen när den välrenommerade verkstaden jag normalt nyttjar öppnar och berättar om mitt problem. Han bad mig att komma direkt så att vi kund få in bilen på verkstaden och skydda den från det fortsatta regnandet so Meteorologerna utlovat. Fuktskadan åtgärdades och jag kunde hämta husbilen på eftermiddagen dagen efter.
Jag anmälde skadan samma dag som jag skyndsamt fått den under tak och skickar in faktura för ersättning samma dag som jag hämtar husbilen. Nu kommer verkligheten ifatt lovsångerna och löftena/utfästelserna ifatt Caravan Club Försäkring. Man konstaterade raskt att det inte var en ersättningsbar skada. Jag protesterar mot detta beslut och får svar från "klagomålsansvarig" person som konstaterar samma sak. Hon hade då kontrollerat min person och min husbil med Transportstyrelsen/bilregistret och återförsäljaren. Hon insinuerade och påstod saker som underförstått skulle innebära att jag själv monterat solcellerna. Fakta är att solcellerna var monterade på husbilen när jag fick den levererad hos återförsäljare, då hade bilen kommit direkt från fabrik. När jag bevisat för henne att hennes påståenden var ogrundade och oförskämda kom det slutliga beskedet att jag inte kunde få någon ersättning då jag inte låtit dem besiktiga skadan innan den reparerades, samt att då det var en Jag ombads lämna in dokumentation på vem som monterat solcellerna och dokument för fuktkontroller. När jag skickat in dessa ändrades argumenten, allt efter som jag kunde dementera varje ny undanflykt och visa att de hade fel. När inte heller påståendet att ansvaret vilade på återförsäljare/fabrik och garantiansvar då det gått ut. Bilen är drygt 6 år gammal och garantin gäller 5-6 år. Då kom det slutliga definitiva beskedet - "man ersätter inte skador som är en följd av konstruktions- eller materialfel". Detta är som jag ser det en formulering som till 100% garanterar att det inte går att få ersättning för fuktskador. Hur skal fukt tränga in om det inte sker pga konstruktions- eller materialfel? Försäkringen gäller trots det i 8 år.
Jag har kört personbil i 57 år och husbil i 31 år utan att behöva utnyttja mina försäkringar, med undantag för ett stort stenskott i min helintegrerade husbils framruta sommaren 2020, som fick bytas ut. Onsdag 30 juni i år bröts den positiva "tråden"/trenden. Det är kväll och det regnar kraftigt och skulle enligt prognos fortsätta så hela natten, när jag gick ut till husbilen som står på min fastighet, för att hämta en sak. Jag upptäcker då en fuktfläck i taket framför ett av takskåpen konstaterar att läckan är kabelgenomföringen från solcellerna. Jag agerar direkt och ställer husbilen så att den lutar så att regnvattnet rinner från kabelgenomföringen och virar trasor runt kabeln för att hindra vatten från att tränga in. Med hårtork lyckades jag att begränsa fuktfläcken. Jag ringer direkt på morgonen när den välrenommerade verkstaden jag normalt nyttjar öppnar och berättar om mitt problem. Han bad mig att komma direkt så att vi kund få in bilen på verkstaden och skydda den från det fortsatta regnandet so Meteorologerna utlovat. Fuktskadan åtgärdades och jag kunde hämta husbilen på eftermiddagen dagen efter.
Jag anmälde skadan samma dag som jag skyndsamt fått den under tak och skickar in faktura för ersättning samma dag som jag hämtar husbilen. Nu kommer verkligheten ifatt lovsångerna och löftena/utfästelserna ifatt Caravan Club Försäkring. Man konstaterade raskt att det inte var en ersättningsbar skada. Jag protesterar mot detta beslut och får svar från "klagomålsansvarig" person som konstaterar samma sak. Hon hade då kontrollerat min person och min husbil med Transportstyrelsen/bilregistret och återförsäljaren. Hon insinuerade och påstod saker som underförstått skulle innebära att jag själv monterat solcellerna. Fakta är att solcellerna var monterade på husbilen när jag fick den levererad hos återförsäljare, då hade bilen kommit direkt från fabrik. När jag bevisat för henne att hennes påståenden var ogrundade och oförskämda kom det slutliga beskedet att jag inte kunde få någon ersättning då jag inte låtit dem besiktiga skadan innan den reparerades, samt att då det var en Jag ombads lämna in dokumentation på vem som monterat solcellerna och dokument för fuktkontroller. När jag skickat in dessa ändrades argumenten, allt efter som jag kunde dementera varje ny undanflykt och visa att de hade fel. När inte heller påståendet att ansvaret vilade på återförsäljare/fabrik och garantiansvar då det gått ut. Bilen är drygt 6 år gammal och garantin gäller 5-6 år. Då kom det slutliga definitiva beskedet - "man ersätter inte skador som är en följd av konstruktions- eller materialfel". Detta är som jag ser det en formulering som till 100% garanterar att det inte går att få ersättning för fuktskador. Hur skal fukt tränga in om det inte sker pga konstruktions- eller materialfel? Försäkringen gäller trots det i 8 år.