• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rimlig fördelning av kostnader för resan om man tar med en kompis i husbilen?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Om man tar med sig en kompis i sin husbil på en resa, hur skulle ni räkna på vad kompisen ska betala?
Bränsle, gasol, vägavgifter och camping/ställplatsavgifter utgår jag ifrån att man splittar rakt av.
Men övriga kostnader som däckslitage (6 däck, hur mycket slits de på 150 mil, obefintligt eller inte?) och servicekostnader? Är det rimligt att även ta en slant för däckslitage och servicekostnader eller är det sniket?

Frågar då jag hade en diskussion med en bekant som tycker man ska ta betalt för slitage på bilen. Själv tycker jag det är sniket men absolut rätt att dela på löpande utgifter under färd som bränsle, gasol m.m.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.801
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag skulle nog tycka att minst 2/3 av bränsle-, gasol- och vägavgifter/färja, ev campingavgifter borde medföljande stå för om det ska vara någorlunda rättvist. Du står ju ändå med slitage, värdeminskning som ju är både ålder och hur mycket bilen gått, service, skatt och försäkring. Skatt och försäkring är ju lätt att räkna ut också. Vi hade tidiga med ett par i bilen på Europaresa men som tyckte att vi var snåla när vi delade på bränsle-, gasol-, vägavgifter mm löpande. Dem erbjuder vi aldrig att åka med mera. Ingen av dem ville köra heller.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.388
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Bränsle, vägavgifter/färjeavgifter och gasol är ju det som kostar och det är ju det som Ni bör dela på. Värdeminskning och slitage,,,,,,,,,,,,,? Vill du inte köra till destinationen Ni har bestämt så gör inte det och be kompisen hyra/köpa en egen bil så blir det ju ingen diskussion, båda står för sina egna utgifter. Vill kompisen sedan bjuda på en helkväll på destinationsmålet, ta emot det och var nöjd.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Bränsle, vägavgifter/färjeavgifter och gasol är ju det som kostar och det är ju det som Ni bör dela på. Värdeminskning och slitage,,,,,,,,,,,,,? Vill du inte köra till destinationen Ni har bestämt så gör inte det och be kompisen hyra/köpa en egen bil så blir det ju ingen diskussion, båda står för sina egna utgifter. Vill kompisen sedan bjuda på en helkväll på destinationsmålet, ta emot det och var nöjd.
Tack för svar, frågan gäller dock inte mig själv. Jag skulle aldrig begära ersättning för slitage, värdeminskning osv. Men det finns ju uppenbarligen folk som på fullt allvar tycker så. Jag trodde det var jag som var konstig som sa emot detta när vi diskuterade.
 

rich710

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
34741
Medlemskap
2025
Om det är ens kompis, så hade jag inte varit så hemskt noga med detaljerna, det är ju ändå min kompis. Delat på bränsle och avgifter hade räckt för mig. Vill han ha chans på att åka med fler gånger så ser han till att ta notan också någon gång när vi är ute och käkar...
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.987
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Det viktigaste är väl vem som får bestämma musiken under färd ;)...

Helt rätt men min policy, är det passagerare i bilen så ska musiken vara helt avstängd så jag kan prata!
Samma regler tillämpas på jobbet, men när jag är borta blir det tydligen ett diskotek. :eek:

Solidaritet tillämpas bara då jag struntar i vad som väljs, det har jag bestämt.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.665
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Nu har Annette blivit lika klok som innan
Mitt egoistiska svar är : dela på bränslekostnaden, det begriper folk, resten får man väl stå för själv
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.675
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Husbilskalle har alltid åkt gratis. ;):twitcy:

Är det därför man hör så lite av hans resor nu för tiden. Han kanske blev dumpad nere i någon spank by som gratisåkare.

En gemensam resekassa så man delar på bränsle, färjor, camping/ställplats samt bro och vägavgifter, sedan får man väl som ägare av bilen vara mer än nöjd.
Samt ev. en bjudning på restaurang någon gång, som någon skrev, för att säkra en ev. upprepning av äventyret :applaus:.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen