• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reservhjul till Sunlight

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Hej,

Någon som vet vad det är för bultmönster på Sunlight A72 2022 med Fiat Ducato chassi? 5/118 eller 5/130?

/Robert
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Får fram detta på min. Om du går in i appen Mina Fordon , men kanske inte de måtten du eftersöker?!
 

Bilagor

  • IMG_20220317_165943.jpg
    IMG_20220317_165943.jpg
    170,4 KB · Visningar: 39

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
569
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Så här mäter du ut din bultcirkel:
På en fyrhålsfälg mäter du CC mått, från bult till bult öven navet enligt nedanstående skiss. Samma princip gäller för 6, och 8-bultade fälgar. På en femhålsfälg mäter du ytterkant på en bult till CC på den tredje bulten enligt skissen nedan:

mata_bultcirkel__31.jpg

Ovan enligt Alvén Däck & Fälg.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
678
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Så här mäter du ut din bultcirkel:
På en fyrhålsfälg mäter du CC mått, från bult till bult öven navet enligt nedanstående skiss. Samma princip gäller för 6, och 8-bultade fälgar. På en femhålsfälg mäter du ytterkant på en bult till CC på den tredje bulten enligt skissen nedan:

mata_bultcirkel__31.jpg

Ovan enligt Alvén Däck & Fälg.
På en femhålsfälg, vilket det är på Fiat, är det måttet som visas på bilden inte exakt bultcirkeldiametern, dvs 118 eller ev 130. Men kanske tillräckligt för att avgöra om cirkeln är 118 eller 130.

Så här skriver Mäta bultcirkel - Falginfo.se

"Mäta bultcirkel-diameter 5-håls fälg
På en 5 håls fälg kan man inte mäta på samma sätt, eftersom hålen inte sitter på motsatta sida om fälgens centrum.


  • Mät fälgens centrumhål, diameter (A)
  • Mät bulthålets diameter (B)
  • Mät från bulthålets innerkant till centrumhålets kant (C)
  • Multiplicera C måttet med 2
Exempel: A + B + C + C = cirkeldiametern"
 
Toppen