Hej!
Har en Trumatic C6002 EH monterad i min Hymer 654 årsmodell 2005 som har fungerat klanderfritt fram till nu i helgen.
Under ett par tre veckor innan hade bilen stått på garageinfarten med el inkopplad och den eldrivna värmen på. I helgen var vi på Öland och fricampade och då övergick vi naturligtvis till att köra på gasol. När vi la oss på kvällen var det väldigt varmt i bilen, så vi valde att slå av värmen helt.
På morgonen när vi vaknade var det rejält svalt i bilen - efter säkert någon minusgrad utomhus - och vi valde att slå på värmen. Efter cirka 10 minuter hör vi ett jädrans väsen (hustrun var övertygad om att det stod en traktor utanför) från pannan. Jag stängde av den och lät den vara någon halvtimma.
När vi kom ut efter denna halvtimma såg vi också att den säkerhetsventil som släpper ut vattnet i varmvattenberedaren fyllgjort sin uppgift. Jag fyllde på vatten på nytt och satte åter igång pannan, som nu fungerade perfekt.
Väl hemma igen ställde vi bilen på samma ställe, kopplade in el och slog på värmen. Den startade inte! På gasol - ja, men inte på el. Så fort jag ströp gasolen la den av.
Jag är långt ifrån någon tekniker, men jag har testat att säkringar och liknande fungerar (tror jag i alla fall) och jag har även tryckt in den spärr som återställer apparaturen efter det att överhettningsskyddet har utlöst. Faktum kvarstår - pannan går inte att få igång på el.
Nu står min förhoppning till er i klubben som jag vet är hemma på denna typ av problem. Finns det mera saker jag kan kontrollera själv (utan att ge mig in och skruva i själva pannan) eller måste jag kontakta en Trumaservice?
Tack på förhand!
Staffan
Har en Trumatic C6002 EH monterad i min Hymer 654 årsmodell 2005 som har fungerat klanderfritt fram till nu i helgen.
Under ett par tre veckor innan hade bilen stått på garageinfarten med el inkopplad och den eldrivna värmen på. I helgen var vi på Öland och fricampade och då övergick vi naturligtvis till att köra på gasol. När vi la oss på kvällen var det väldigt varmt i bilen, så vi valde att slå av värmen helt.
På morgonen när vi vaknade var det rejält svalt i bilen - efter säkert någon minusgrad utomhus - och vi valde att slå på värmen. Efter cirka 10 minuter hör vi ett jädrans väsen (hustrun var övertygad om att det stod en traktor utanför) från pannan. Jag stängde av den och lät den vara någon halvtimma.
När vi kom ut efter denna halvtimma såg vi också att den säkerhetsventil som släpper ut vattnet i varmvattenberedaren fyllgjort sin uppgift. Jag fyllde på vatten på nytt och satte åter igång pannan, som nu fungerade perfekt.
Väl hemma igen ställde vi bilen på samma ställe, kopplade in el och slog på värmen. Den startade inte! På gasol - ja, men inte på el. Så fort jag ströp gasolen la den av.
Jag är långt ifrån någon tekniker, men jag har testat att säkringar och liknande fungerar (tror jag i alla fall) och jag har även tryckt in den spärr som återställer apparaturen efter det att överhettningsskyddet har utlöst. Faktum kvarstår - pannan går inte att få igång på el.
Nu står min förhoppning till er i klubben som jag vet är hemma på denna typ av problem. Finns det mera saker jag kan kontrollera själv (utan att ge mig in och skruva i själva pannan) eller måste jag kontakta en Trumaservice?
Tack på förhand!
Staffan