• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När går starten på dagen i jakten på nästa ställplats i Tyskland?

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
901
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
När på förmiddagen är det som mest rörelse på ställplatserna i Tyskland?
dvs den tidpunkt på dagen då många lämnar sina ställplatser för att åka till nästa.

Eftersom vi är nya med husbil, och lämnat husvagnsvärlden där man kunde ringa och boka en plats så fanns det plats när man kom fram.
Med ställplatser verkar det vara "först till kvarn"-principen. Det är i alla fall den upplevelsen vi har fått efter 2år med husbil.
 
Senast ändrad:

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
När på förmiddagen är det som mest rörelse på ställplatserna i Tyskland?
dvs den tidpunkt på dagen då många lämnar sina ställplatser för att åka till nästa.

Eftersom vi är nya med husbil, och lämnat husvagnsvärlden där man kunde ringa och boka en plats så fanns det plats när man kom fram.
Med ställplatser verkar det vara "först till kvarn"-principen. Det är i alla fall den upplevelsen vi har fått efter 2år med husbil.
Av någon anledning (vilken oklar) kommer vi alltid iväg 08.15. Och siktar på en ny ort vid 2-tiden på eftermiddagen. Då sällan fullt på ny ställplats.
Om den planerade ställplatsen skulle vara full så är det bra att ha en plan B, speciellt om man befinner centralt i en större stad, och inte vill irra omkring.

Ha en bra resa
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
901
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Av någon anledning (vilken oklar) kommer vi alltid iväg 08.15. Och siktar på en ny ort vid 2-tiden på eftermiddagen. Då sällan fullt på ny ställplats.
Om den planerade ställplatsen skulle vara full så är det bra att ha en plan B, speciellt om man befinner centralt i en större stad, och inte vill irra omkring.

Ha en bra resa
När på dagen är det som mest rörelse så man kan knipa en plats?
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jag har ingen statistik på detta men när det är storhelger i Tyskland blir i princip alla ställplatser fullbelagda på kvällarna. Då försöker vi att stanna till vid 12-14tiden och lyckas för det mesta. Min uppfattning är att de flesta som lämnar gör det före tiotiden och det börjar fylla på tidigt på eftermiddagen.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
901
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Jag har ingen statistik på detta men när det är storhelger i Tyskland blir i princip alla ställplatser fullbelagda på kvällarna. Då försöker vi att stanna till vid 12-14tiden och lyckas för det mesta. Min uppfattning är att de flesta som lämnar gör det före tiotiden och det börjar fylla på tidigt på eftermiddagen.

Lite den uppfattningen har vi fått.
Har ju velat köra fram till 17-18 och sen slå läger för natten, men det är svårt att finna plats.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Lite den uppfattningen har vi fått.
Har ju velat köra fram till 17-18 och sen slå läger för natten, men det är svårt att finna plats.
Om ni kör när det inte är under tyskarnas semestersäsong eller undviker helger så är det inga problem med att hitta övernattningsplatser till senare på kvällarna. Numer brukar vi slå läger mitt på eftermiddagen och sedan gå/cykla ut på sightseeing i någon liten mysig stad, det höjer mysfaktorn på resandet.
 
Toppen