tehe
HBK Medlem
Hej alla!!Jo jag vet, men de kunde väl göra så att de sitter fast rejält och bara lite finjustering finns kvar, som det finns på justerbara drevsatser för att hitta optimalt läge, Att de lossar fullständigt verkar ju vara helt vansinnigt.
Visa bilaga 232970
Z.tec motorn Mazda, Ford och väl vissa Volvo också är lika fantastisk. Kamaxlarna kilas fast med ett gångjärn till en uthusdörr som passar bra.
Lilla drevet på vevaxeln som är helt flytande kommer rätt genom att trycka upp vevaxeln mot en lagom nerslipad bult som skruvas in i ett gängat hål där det sitter en plugg. m.m.
Dreven till kamaxlarna sitter på liten kona och dras fast så de inte lossar och kraschar hela motorn. Bulten som håller drevet på vevaxeln skall vara ny och dras först med moment, sedan ytterligare ett kvarts eller var det kanske ett halvt varv tills den sträcks tillräckligt för att just inte släppa och krascha hela motorn.
När man är klar så sitter man där och funderar om allt hamnat rätt och dragits tillräckligt ett bra tag innan man törs vrida på startnyckeln med svetten rinnande i pannan.
Så, vafför gör de just på detta vise ???
Kanske delvis för att tvinga in motorerna på verkstad vid kamremsbyte .
Förresten....... Gångjärnet till en uthusdörr och den avslipade bulten kan bytas ut mot en monteringssats till motorn/kamremmen som innehåller lite flottare delar än ett gångjärn och en avslipad bult, men hjälper nog inte från att bli svett i pannan när man är klar för att vrida på nyckeln i alla fall.
Visa bilaga 232969
M.v.h. JANKRO.
Jag tycker väl att det är för jävligt att detta händer när man har försökt och göra allt som ingår i ett vanligt service som att byta oljor,filter kamrem,på en motor som har gått 57700mil.(kamremmen är bytt 3 ggr redan i denna bil)Det som har hänt med min bil är att BULTEN TILL KAMAXEL SLÄPPTE,(DOM KAN INTE SLÄPPA ENLIGT ALLA VERKSTERNA) som jag har pratat med.Vad kunde jag gjort för att hindra detta,med en motor som hade gått så lite.
I sånt här fall borde kanske importören kunna göra något eller????????
Till alla som har motorkoden F1AE0481N bultarna KAN SLÄPPA!!
Mvh Teuvo
Tycker väl att sådarna här fall borde kanske fabriksgarnranti ha något att hjälpa till??
Till slut alla med motorkod:FIAE0481N KOLLA BULTARNA till kamaxlar.
Senast ändrad: