• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kopplingsschema Truma Trumatic C 3402?

aron.sjoberg

HBK Intresserad
Inlägg
12
Kommun
Gotland
Hej!

Har sedan något år strul med vår äldre Trumatic C 3402 (Truma Trumatic C 3402 slår av efter en stund?!). Har felsökt och prövat det mesta utan framgång. Lämnade in den till verkstaden som varken kunde laga den eller säga vad som var felet (förutom att man misstänkte magnetventilen).

Nu har jag monterat bort hyllplanet ovanför brännaren så jag kan ta en närmare titt. Har monterat loss magnetventilen och prövat att strömsätta med 12V direkt och samtidigt blåsa igenom röret. Det fungerar. Då antar jag att magnetventilen fungerar som den ska.

När jag sätter tillbaka magnetventilen (men låter gasen vara frånkopplad) och slår på termostaten för att aktivera pannan kan jag inte blåsa igenom magnetventilen. Från PCB till magneterna på magnetventilen går tre kablar per magnet. Jag har klippt dessa kablar för att kunna mäta spänningen när jag slår på termostaten. Får konstiga värden (ibland 12V, ibland 7-8V och ibland 0V, dessutom verkar det som att vissa kablar är strömsatta med 12V när termostaten är av?!).

Jag antar att de tre kablarna till magneten interagerar med varandra? Är det någon som vet hur de tre kablarna fungerar? Spänning, neutral och en till spänningskabel (för olika effektlägen)? Någon slags styrkabel?

Vad borde kablarna från PCB visa för spänning när termostaten slås på för att det ska fungera?

Bonusfråga; var kopplas ström in till pannan? Tänkte försöka koppla pannan direkt på bodelsbatteriet istället för EBL för att se om det hjälper.
 

LottaWille

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
36143
Medlemskap
2024
Hej Aron, Jag har haft problem med min panna, ungefär liknande. Min panna gick bara en stund sedan stängdes den av och larmar. Jag plockar då isär min panna, hittar att O-ringen har torkat och spruckit. gör ny O-ring och monterar med värme silikon. Jag skickar med schema som jag har använt. Lycka till.
 

Bilagor

  • IMG_20240331_153928_767.jpg
    IMG_20240331_153928_767.jpg
    828,9 KB · Visningar: 51
  • 85D7B661-1864-4F69-BCBE-87115B56BEFB.png
    85D7B661-1864-4F69-BCBE-87115B56BEFB.png
    225 KB · Visningar: 55

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.623
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Får konstiga värden (ibland 12V, ibland 7-8V och ibland 0V......... dessutom verkar det som att vissa kablar är strömsatta med 12V när termostaten är av?!).
Hej, är inte säker men i många sammanhang så styrs inte ventiler, spridare, reläer m.m. av +stömmen/spänningen utan den kan ligga på hela tiden och ventilen drar när den andra kabeln jordas ner av ex. styrkortet.
Det kan också vara förklaringen på att du får låga spänningsvärden ibland vid mätning, för om jordkabel inte är nerjordad men du mäter på just den kabeln, så ser du reduserad +12V som gått genom magnetspolen till ditt mätställe på den för tillfället inte nerjordade minuskabeln......... Troligen, och en koppling som man kan bli mycket lurad av vid mätning.

M.v.h. JANKRO.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
496
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
LottaWille: du som haft isär hela pannan, jag är intresserad av hur förbränningsluftfläkten (primärluften) sitter?
Det är svårt att se beroende på hur pannan sitter.
Sekundärluftfläkten är ju lätt att ta ur och göra ren och smörja lagren i.
Längst ner och bakpå pannan finns primärluftfläkten, det går att snurra på den, men svårt att se hur den sitter monterad.
Vore av intresse att kunna la loss den utan att ta ut hela pannan, genom att bara sträckan ner armarna och blint få loss den.

På schemat ser det ut som den är ansluten med fyra trådar, är det så?

Du talade om en O-ring, vilken O-ring?


Roysan
 

LottaWille

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
36143
Medlemskap
2024
Hej Roysan, Ja har tagit ner en bild där det syns någorlunda. Under kåpa 21 och 22 kan du hitta fläkten, men det det blir nog svårt att komma åt de små skruvarna (Torx 10 om jag kommer ihåg rätt) utan plocka ut pannan. På min bil sitter den fläkten ut mot ytter-väggen och där. är det trångt. Ja det stämmer med fyra kablar men det är en kontakt direkt på kretskortet med ett snäpp-fäste. O-ringen sitter mellan gas-snäckan (locket) där gas och luft blandas och värme-röret. Ledsen att jag inte tog bättre bilder när jag hade isär min panna. Hoppas att jag förklarat bra annars får vi höras mer. Lycka till. William
 

Bilagor

  • 6002-2.jpg
    6002-2.jpg
    83,3 KB · Visningar: 25

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
496
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Tack för det LottaWille.
Jo det är nog som i din trångt och man behöver långa armar gärna med ögon i fingertopparna.
Sprängskissen hade jag förut, men så dålig upplösning att den närmast var obrukbar, så din bild tar jag....

Konstigt det där att man kan Googla fram inskannade scheman bilder etc som är så grovt inskannade att de är oanvändbara.

Mina magnetventiler var det bara två trådar till, på schemat du hade i tidigare inlägg syntes fyra trådar till resp. magnet, och två av den gick till motstånd i magneterna. Motståndet kan vara för att känna av tempen i spolarna. Men i och för sig stod det resistans på dem, så knappast NTC då....

Roysan
 
Senast ändrad:
Toppen