• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kalkyl för uthyrning?

Tom

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Trosa
Är det någon som har erfarenhet av att hyra ut husbilar?
Privat, genom förmedlare eller starta ett eget bolag som äger bilen.

Vore intressant att se hur kalkylen såg ut, och vad det verkliga utfallet blev.

Har sökt och sett en del "mardrömsscenarier" på forum tex om de inte återlämnar bilen. Jag tänker att den sortens stöld borde ingå i en försäkring som täcker uthyrning?
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Nej, det får du nog ta med ditt försäkringsbolag innan du fortsätter i de tankarna.
Och vad gäller kalkylen så är det bara du som vet förutsättningarna.
 

Tom

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Trosa
En uthyrning som ej återlämnas kan aldrig bli en stöld!
Hur menar du att det aldrig kan bli en stöld?

Jag kanske missuppfattat vad de skriver tex här?
Försäkringen omfattar bland annat vagnskada, stöld och personlig lös egendom, men förutom det täcker den även stöld av hyrare.

Det är ifs en vagt formulerad artikel. "Stöld" av den som hyr bilen borde ju snarare klassas som en kidnappning av hyraren ;)

Eller menar de att den som hyr stjäl min tallriksservis när han hyr?

Jag tolkade det som att den som hyr inte återkommer med bilen.

Edit: om det aldrig kan anses vara en stöld, skulle ju ingen av oss behöva köpa en husbil. Bara gå till närmaste uthyrare av husbilar och hyra den modell man vill ha, och strunta i att återlämna den.
 

Tom

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Trosa
Nej, det får du nog ta med ditt försäkringsbolag innan du fortsätter i de tankarna.
Och vad gäller kalkylen så är det bara du som vet förutsättningarna.
Jag ville se om det ens var värt att göra. Det borde ju gå att hitta ett försäkringsbolag som medger uthyrning, eller chansar alla uthyrare?
Om min nuvarande försäkring inte täcker, får man väl isåfall byta till en som medger uthyrning tänker jag.
 

Tom

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Trosa
Kan tillägga att jag isåfall inte vill hyra ut den bil jag själv tänkt använda. Vill helt enkelt se om det skulle kunna vara värt att köpa en husbil som en investering. En hel flotta med bilar skulle bli alldeles för stort för mig, utan det skulle behöva vara lönsamt från första bilen isåfall.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.306
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Såhär står det till länken du hänvisar till om stöld..
..... Försäkringen omfattar bland annat vagnskada, stöld och personlig lös egendom, men förutom det täcker den även stöld av hyrare.....

Frågan är ju vad menas med "stöld av hyrare" :rolleyes:

Misstänker att om man inte får tillbaks sin husbil av den som har hyrt den... Så tror jag att det kallas för bedrägeri snarare än stöld...

Och om bedrägeri står det ju ingen om :swoon:

Och det står inget heller om motorskador :swoon:

Lycka till... ;)
 

Tom

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Trosa
Kanske svårt att se det som stöld, om du själv har överlämnat bilnyckeln.
Hm, jag sökte på skillnaden på stöld och bedrägeri, och det är nog snarare bedrägeri än stöld.
Då är väl frågan om försäkringarna täcker bedrägeri för uthyrarna. Rättssystemet skulle jag inte förlita mig på i det här landet, men kan man inte försäkra sig så är det ju ingen ide.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.987
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Känner en som hyr ut sin husbil i företagsform, han köpte 2 helt nya husbilar men sålde den ena efter 1 år.
Han hyr ut husbilen för 12000kr/veckan, när momsen och skatterna är inbetalda så blir det rätt dålig förtjänst på sista raden när året är slut, man är upplåst många söndagar med att fixa småfel och skriva papper samt förklara hur husbilen fungerar.

Det är som regel nybörjare som hyr så det är mycket att förklara.
Mitt tips är att istället köpa en husbil i den prisklass som passar sin egen plånbok för att slippa hyra ut.

Som Muskatten skriver är det bedrägeri, ger du dom nycklarna och dom kör till Ryssland så lär du aldrig se husbilen eller pengarna igen.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Jag ville se om det ens var värt att göra. Det borde ju gå att hitta ett försäkringsbolag som medger uthyrning, eller chansar alla uthyrare?
Om min nuvarande försäkring inte täcker, får man väl isåfall byta till en som medger uthyrning tänker jag.
Jo det är säkert fullt möjligt att det finns ett försäkringsbolag som täcker skador eller tar risken vid uthyrning. Och det är ju det jag skriver, hör med ditt försäkringsbolag.
Och har man ett vattentätt kontrakt så kanske det kan vara en ide att hyra ut.
Men var beredd på att det är mycket jobb och ansvar.
 

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2024
Hyra ut husbil och ha en försäkring går säkert bra men det bör bli en företagsförsäkring. Inte ens företag kan försäkra sig mot bedrägeri eller olovligt förfogande.
Visst kan man som det skrivs hyra en bil och behålla den men bilen blir efterlyst, hyrestagaren misstänkt för bedrägeri om man kan styrka att det redan vid tiden för att man hyrde fanns uppsåt att inte lämna tillbaka den. Kan man inte det så olovligt förfogande.
Utan att gå in i detalj så har jag haft kontakt genom jobbet med både de som hyrt ut husbil och husvagn som ej återlämnats. Vid båda tillfällena så har fordonet registrerats i Italien innan hyrestiden gick ut, alltså var bilen inte efterlyst. Sannolikt har man vid ursprungskontrollen visat skickligt förfalskade köpehandlingar. Inget av dessa fordon kom tillbaka till ägaren och inga försäkringspengar betaldes ut.
Hoppas detta förtydligade mitt tidigare lämnade svar. För många är det ett bra upplägg att ha möjlighet att hyra ut sitt fordon och för lika många en möjlighet att prova på livet i husbil/husvagn.
Som någon skrev ta ett snack med försäkringsbolag så att alla parter vet förutsättningen.
Företag hyr ut och jag har sett priser på 20000:-/vecka, en som då hyr ut för 8000:-/vecka kanske inte har samma koll på vad som gäller.
Min ambition är absolut inte att hindra uthyrning men kan min erfarenhet hjälpa någon att hamna rätt i villkoren så är jag glad. Lämna heller aldrig fordonet till en förmedlare på en "p-plats" någonstans med fordonshandlingar etc.
Ett erbjudande som verkar för bra för att vara sant är ofta inte heller sant!
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.435
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Såhär står det till länken du hänvisar till om stöld..
..... Försäkringen omfattar bland annat vagnskada, stöld och personlig lös egendom, men förutom det täcker den även stöld av hyrare.....

Frågan är ju vad menas med "stöld av hyrare" :rolleyes:

Misstänker att om man inte får tillbaks sin husbil av den som har hyrt den... Så tror jag att det kallas för bedrägeri snarare än stöld...

Och om bedrägeri står det ju ingen om :swoon:

Och det står inget heller om motorskador :swoon:

Lycka till... ;)
Intressant ämne.
Min personliga uppfattning är att i ett stat där lag är grunden till samhällets existens bör vissa saker vara glasklara så...
Om citat från försäkringsdokument är rätt dvs att i dokumentet står "...stöld av hyrare..." så ska detta betyda just stöld av husbilen av hyrare dvs att den som hyrde husbilen inte återlämnade uthyrda husbilen den dagen som det står angivet i uthyrningskontrakt. Alltså måste det finnas uyhyrningskontrakt som är juridiskt bindande. Det spelar inte någon roll vad/var tjuven gör under/efter uthyrningsperioden. Försäkringsbolag som har sålt försäkring med ovanstående text ska betala ut ersättning.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.040
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Mina 35 åriga erfarenheter som campare och som pensionerad polis, gör att jag aldrig skulle drömma om att hyra ut min privata husbil. Skulle jag hyra ut, skulle det definitivt ske affärsmässigt, som företag med flera fordon, inte privat, det är en helt annan marknad. Det finns iofs ett antal kedjor som stöder privatuthyrning, vilket skapar något större ekonomisk trygghet och bättre hanterar försäkringsproblematiken för uthyraren, men nackdelarna och riskerna är för mig betydligt större än vinsten. Men det finns absolut de som gör det och redovisar att de är nöjda.
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.662
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Har du otur kan du på minuskontot sätta upp följande:

1) Kontantinsats/inbytespris när du köpte din husbil.
2) Gjorda avbetalningar och betalda räntor.
3) Kommande avbetalningar och räntor.

Vill du sedan fortsätta leva husbilsliv, får du lägga till följande:
4) Kostnaden för en ersättningshusbil.

Någon ersättning från en "normal" husbilsförsäkring ska du, som tidigare nämnts, inte räkna med om din husbil skulle "försvinna".

Pålle
 
Senast ändrad:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.692
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Har du otur kan du på minuskontot sätta upp följande:

1) Handpeng/inbytespris när du köpte din husbil.
2) Gjorda avbetalningar och betalda räntor.
3) Återstående avbetalningar och räntor.

Vill du sedan fortsätta leva husbilsliv, får du lägga till följande:
4) Kostnaden för en ersättningshusbil.

Någon ersättning från en "normal" husbilsförsäkring ska du, som tidigare nämnts, inte räkna med om din husbil skulle "försvinna".

Pålle
Läs första inlägget
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.405
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har dels hyrt ut min husbil och dels fått återberättat en del...

Om vi börjar med när jag hyrde ut min egen husbil.
Den återlämnades kvaddad. Spelade ingen roll att den var försäkrad då det inte gick att få fram vissa detaljer vilket gjorde att bilen sjönk rejält i värde (äldre bil) samt några månader på verkstad mitt i min egen semester :-(....

Sedan har jag en kompis med bilverkstad som köpte in två bättre begagnade hb för uthyrning.
Enligt honom var det små och större saker och laga varje gång bilarna lämnades tillbaka.
Ofta saker som inte upptäcktes direkt.
Måttet var rågat när han upptäckte att kylskåpet blivit utbytt mot ett trasigt (hyrestagaren ringer första dagen och säger att skåpet inte funkar)....
Han gick +/- noll i stort sätt och räknar man in uppställningsplats när bilarna var outhyrda gjorde han rejäl förlust (enl han själv).
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.583
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Hur menar du att det aldrig kan bli en stöld?

Jag kanske missuppfattat vad de skriver tex här?

Det är ifs en vagt formulerad artikel. "Stöld" av den som hyr bilen borde ju snarare klassas som en kidnappning av hyraren ;)
Länken du hänvisar till är en artikel skriven av en journalist. Sådant kan du aldrig ta som absolut fakta. De skriver som de uppfattat ett visst ämne och som de förstått de fakta de hittar.

Det enda som gäller är det som står i villkoren i den försäkring du tecknar. Inget annat.
 
Toppen