• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med felsökning Dometic kylskåp

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.969
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vill minnas att man bara drog ur eller satt i (?) en säkring på EBL99 så kan man köra kylen på 12V med motorn avstängd. Min kyl/frys (likadant som i tråden) går bra att köra på 12V, men då krävs ett rejält bobatteri, samt kyleffekten är blygsam, jag menar att är man inte tvungen att köra på 12V så välj något av de andra valen, jag har sett ett otal brända EBL där man envisas med att köra kylen på 12V, det blir lätt varmgång i ebl-anslutningarna jag kör aldrig i auto-läget utan endast på gas, ifall nu inte 230V skulle ingå på en ställplats.
 

Stortuvan

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
39645
Medlemskap
2024
Vill minnas att man bara drog ur eller satt i (?) en säkring på EBL99 så kan man köra kylen på 12V med motorn avstängd. Min kyl/frys (likadant som i tråden) går bra att köra på 12V, men då krävs ett rejält bobatteri, samt kyleffekten är blygsam, jag menar att är man inte tvungen att köra på 12V så välj något av de andra valen, jag har sett ett otal brända EBL där man envisas med att köra kylen på 12V, det blir lätt varmgång i ebl-anslutningarna jag kör aldrig i auto-läget utan endast på gas, ifall nu inte 230V skulle ingå på en ställplats.
Tack, det är bra erfarenhet att ta till mig. Just nu bråkar kylskåpet på alla driftlägen. Vårt bodelsbatteri är krulligt och sprillans nytt :cool:
 

Stortuvan

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
39645
Medlemskap
2024
Vill minnas att man bara drog ur eller satt i (?) en säkring på EBL99 så kan man köra kylen på 12V med motorn avstängd. Min kyl/frys (likadant som i tråden) går bra att köra på 12V, men då krävs ett rejält bobatteri, samt kyleffekten är blygsam, jag menar att är man inte tvungen att köra på 12V så välj något av de andra valen, jag har sett ett otal brända EBL där man envisas med att köra kylen på 12V, det blir lätt varmgång i ebl-anslutningarna jag kör aldrig i auto-läget utan endast på gas, ifall nu inte 230V skulle ingå på en ställplats.
Minns du vilken säkring det var?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.969
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Minns du vilken säkring det var?

Den andra längst till vänster.
Kompr./AES Kuhlschrank


Additional functions
This relay supplies the AES/compressor refrigerator with power from the
starter battery when the vehicle engine is running and the D+ connection is
live. An AES refrigerator is powered by the living area battery when the vehi-
cle engine is not running.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Du verkar ha säkring kontrollkortet.
 

Bilagor

  • Screenshot_20240513_161851_Samsung Notes.jpg
    Screenshot_20240513_161851_Samsung Notes.jpg
    98,1 KB · Visningar: 24

Stortuvan

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
39645
Medlemskap
2024
Du verkar ha säkring kontrollkortet.
Grymt hittat, @Stonevalley ! Vi har tänkt här hemma att det måste finnas en glassäkring någonstans på själva skåpet. Finns det en beskrivning på hur man kommer åt kontrollerkortet i den manual du skickade mig? Jag såg nu i manualen att kontrollerkortet ska sitta överst på kylskåpet ovanför panelen. Får öppna upp och kontrollera där.
 

Stortuvan

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
39645
Medlemskap
2024
Den andra längst till vänster.
Kompr./AES Kuhlschrank


Additional functions
This relay supplies the AES/compressor refrigerator with power from the
starter battery when the vehicle engine is running and the D+ connection is
live. An AES refrigerator is powered by the living area battery when the vehi-
cle engine is not running.
Tack, vi har en gul säkring på den platsen och vi har bytt ut den till en ny under hela felsökningen. Det är inte den säkringen som är fel, tyvärr
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
589
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Grym pedagogik, tack! @Per o Anne
det ser ut som att jag har kopplingen på block2, pos 3 med + till block 1, pos 2. Kablarna är uppmärkta med d+. Men, nästa steg när de två reläerna ska triggas så har jag tomt på pos 1 på block 1, och på pos 4 (som enligt din beskr inte ska vara med) så har jag en kabel märkt med kühlschrank 1/F4. kan det vara så enkelt att hymer har märkt ut på kabeln vilken position den ska ha i blocket och att min kabel sitter på fel position idag, 4 istället för 1.

om jag ju skulle våga mig på att byta position på,den kabeln, vad kan gå snett!?
På vår bil sitter kablarna likadant i block 1 som på din bild. Vi har samma modell på EBL dvs 99 så jag tror inte kablarna sitter fel.
Mvh /Roland
 

Nilsspet

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
25927
Medlemskap
2024
Vi har köpt en husbil, Hymer b614 från 2010, med Dometic kylskåp. kylskåpet fungerade när vi var och tittade på husbilen, men nu är det som om att det inte går fram någon ström till det. Säkringen i elblocket, ebl 99, såg hel ut, men vi har ändå bytt den (20A). Vi har provat starta med gasol, 12V och 230V, men inget händer. Vad är nästa steg att felsöka?
Gissar på att du behöver ett nytt kretskort.
 

Stortuvan

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
39645
Medlemskap
2024
En liten uppdatering - vi har lämnat bilen till verkstan så får de se om de kan knäcka nöten.
 
Toppen