• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gyrot till hydrauliska stödben

Nicklas o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Björsäter
HBK-Nr
33907
Medlemskap
2024
monterar ma-ve stödben på vår bil och har nu kommit till gyrot som ska monteras
har tänkt att montera det i taket i garaget eftersom pumpen blir placerad där
men det kanske inte är bra så långt bak
Tips,Synpunkter mottages
/Nicklas
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Spontant, vill man väl ha det mitt i bilen?
Då får du samma ”hävarmar” fram som bak, vilket gör att den kommer reagera lika.
Sitter det längst bak, borde det bli olika utväxling på rörelsen, när den mäter.
Tänk 1 grad på en meters avstånd, och sedan en grad på 7 meters avstånd.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.496
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
På många vanliga bilar så sitter den i ABS-enheten och den sitter ofta framför
växelspaken på golvet.
Den sitter då inte precis mitt i bilen men nära.
Den har ju lite andra funktioner i detta system också.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
171
Kommun
Båstad
Är det ett gyro? Eller bara en lutningsmätare? Vad är det man vill mäta med ett gyro? Jag hänger bara inte med ännu på vad som ändras med placeringen.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Är det ett gyro? Eller bara en lutningsmätare? Vad är det man vill mäta med ett gyro? Jag hänger bara inte med ännu på vad som ändras med placeringen.
Jag gissar att det är en "lutningsmätare", men man säger ofta "gyro". Rätt eller fel... :)

Lutningsmätaren har toleranser, eller egentligen mätfel. Och desto längre du placerar den från fordonets mitt, så får dessa mätfel olika utslag.

Gjort en liten skiss, för att visa utväxlingen.
Måttet fram och bak är 381mm vid 5 graders lutning, när mätaren sitter i mitten.
Mätfelet blir lika stort i vardera ände av fordonet, 0.1° ger +/- ~10mm.

Om vi skjuter mätaren 3000mm bakåt (bilden), så blir vertikala måttet 641mm fram, och 120mm bak.
Med samma tolerans/mätfel på 0.1°, så får du ett spann på +/- 13mm fram, men +/- 3mm bak.

Det blir alltså lite svårare att få det hela perfekt - men som jag antydde ovan, så spelar det troligtvis mindre roll för denna tillämpningen och man sover säkert gott ändå. Lite av ett I-landsproblem i detta fallet.
Men i tex ett flygplan, som Gripen - då kan placeringen vara skillnaden som höll planet i luften eller skickade det i backen.


1654245525449.png
 
Senast ändrad:

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Jag gissar att det är en "lutningsmätare", men man säger ofta "gyro". Rätt eller fel... :)

Lutningsmätaren har toleranser, eller egentligen mätfel. Och desto längre du placerar den från fordonets mitt, så får dessa mätfel olika utslag.

Gjort en liten skiss, för att visa utväxlingen.
Måttet fram och bak är 381mm vid 5 graders lutning, när mätaren sitter i mitten.
Mätfelet blir lika stort i vardera ände av fordonet, 0.1° ger +/- ~10mm.

Om vi skjuter mätaren 3000mm bakåt (bilden), så blir vertikala måttet 641mm fram, och 120mm bak.
Med samma tolerans/mätfel på 0.1°, så får du ett spann på +/- 13mm fram, men +/- 3mm bak.

Det blir alltså lite svårare att få det hela perfekt - men som jag antydde ovan, så spelar det troligtvis mindre roll för denna tillämpningen och man sover säkert gott ändå. Lite av ett I-landsproblem i detta fallet.
Men i tex ett flygplan, som Gripen - då kan placeringen vara skillnaden som höll planet i luften eller skickade det i backen.


Visa bilaga 223568
Detta resonemang är nog riktigt för dynamiken i ett Gripen-plan med gyro.
Men här handlar det om en husbil som är helt stillastående på marken med en lutningsgivare. Givaren känner naturligtvis samma lutning oberoende av var den är placerad. Givarens mätfel har ingen påverkan på lämplig placering. Om lutningen är 1 grad mäter givaren likadant oavsett placering. TS kan alltså lugnt placera givaren där det är mest praktiskt.
 

Nicklas o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Björsäter
HBK-Nr
33907
Medlemskap
2024
Tack för alla svar
jag monterar gyrot/lutningsgivaren i garaget till att börja med
ska pressa slangarna imorgon så KANSKE senare i veckan kommer det en rapport på hur det funkar och jag bifogar bilder då
/Nicklas
 

Nicklas o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Björsäter
HBK-Nr
33907
Medlemskap
2024
Nu är jag klar med mitt lilla projekt och jag är inte mekaniker och har ingen verkstad
Allt gjordes på min garage uppfart med domkraft och pallbockar

Funkar mkt bra med lutningsgivaren i garaget
Nu ska det byggas en låda som skyddar pumpen
 

Bilagor

  • 20220618_193058.jpg
    20220618_193058.jpg
    398,7 KB · Visningar: 72
  • 20220618_193023.jpg
    20220618_193023.jpg
    130,1 KB · Visningar: 72
  • 20220618_154513.jpg
    20220618_154513.jpg
    195,1 KB · Visningar: 73
  • 20220618_154502.jpg
    20220618_154502.jpg
    208,6 KB · Visningar: 73
Toppen