Jag gissar att det är en "lutningsmätare", men man säger ofta "gyro". Rätt eller fel...
Lutningsmätaren har toleranser, eller egentligen mätfel. Och desto längre du placerar den från fordonets mitt, så får dessa mätfel olika utslag.
Gjort en liten skiss, för att visa utväxlingen.
Måttet fram och bak är 381mm vid 5 graders lutning, när mätaren sitter i mitten.
Mätfelet blir lika stort i vardera ände av fordonet, 0.1° ger +/- ~10mm.
Om vi skjuter mätaren 3000mm bakåt (bilden), så blir vertikala måttet 641mm fram, och 120mm bak.
Med samma tolerans/mätfel på 0.1°, så får du ett spann på +/- 13mm fram, men +/- 3mm bak.
Det blir alltså lite svårare att få det hela perfekt - men som jag antydde ovan, så spelar det troligtvis mindre roll för denna tillämpningen och man sover säkert gott ändå. Lite av ett I-landsproblem i detta fallet.
Men i tex ett flygplan, som Gripen - då kan placeringen vara skillnaden som höll planet i luften eller skickade det i backen.
Visa bilaga 223568