• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

El-kabeln är sjuk?

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Varför blir kabeln prickig?
Den sitter i ett elskåp ca 1m över gräsmatta.
 

Bilagor

  • IMG_7119.jpeg
    IMG_7119.jpeg
    2 MB · Visningar: 124

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
280
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ser ut som mögel blir ju lite värme i kabeln från elskåpet och förmodligen fuktig miljö, går det lätt att torka av med lite rengöringsmedel är det nog det. Men bara en gissning.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Ser ut som mögel blir ju lite värme i kabeln från elskåpet och förmodligen fuktig miljö, går det lätt att torka av med lite rengöringsmedel är det nog det. Men bara en gissning.
Så kan det vara. Funderade på torkade spindelägg.

Funderar på köpa en ny kabel, färgglad sådan. Så man lättare hittar sin kabelhandske i elskåpet nere på kontinenten, nu när man bland annat är på gång med utbyte av batteribank.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Hej. varför köpa ny kabel ? tejpa din handske , eller spraya dit en färgklick. mvh. Rolf.
Och gör som jag läste här eller någon annanstans. Sätt på lite eltejp här och där så att kabeln ser lagad ut. Då minskar du risken för att någon byter ut/stjäl den. För vem vill ha en "trasig" kabel?
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Är det hela kabeln som är prickig, dvs 20 meter eller så?
Förr var det ofta gummikabel av hög kvalitet, det förekommer även olika typer av plast.
Dålig gummikvalitet kanske torkar och bildar torrt ytskikt som kan ta åt sig föroreningar.
Det finns många sätt att göra en kabel av hög kvalitet, men säkert fler metoder att göra en kabel dålig och med kort livslängd.
En bra gummisladd håller väldigt länge.

Känn på kabeln om den känns torr, hård och kanske tenderar att spricka om du böjer på den. Då kan det vara läge att skrota den.

Den bör gå att tvätta, ex med diskvatten, eller med lacknafta.
Efter rengöring skall den talkas.
Ett underhålla man kan göra även med en till synes fin sladd.

Gäller det bara den del, någon meter ifrån intagsboxen, så klipp av den fula biten och montera om sladden i kontakten.
Då ser man hur den ser ut invändigt, koppartrådarna skall se blanka och fina ut, ofta förtennade i en sådan sladd.
Endast den billigast och sämsta sladden har rena kopparytor, dvs är inte förtennad.
Är de, (koppartrådarna) svarta så är det en dålig sladd och kanske bör skrotas. Eller klipp en bit till och öppna kabeln igen.

Roysan
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
280
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ja en riktig gummikabel är att föredra man märker vad det är när man ska köra tidigt och det varit kallt på natten.
De kinesiska plastkablarna är stela och jobbiga att använda. I startkablar kan det vara kopparfärgad aluminium.
Märkning kan man göra med regnumret vid kontakten.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Hej. varför köpa ny kabel ? tejpa din handske , eller spraya dit en färgklick. mvh. Rolf.
Den är tung, och 9 gånger av 10 är den för lång.
Nu när jag dykt ned i hur min solpanel är kopplad via regulatorn så innebär det större frihet, jag kan köra min batteribank istället den 10:e gången. Planerar att byta ut batteribanken mot litium, så kan man slippa släpa på kabeln helt och hållet.
Men jag börjar med att göra rent och och torka av den.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
280
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Kan man bara ordna en bra skarv är det en bra lösning, om man inte får ta ut mycket ström eller inte behöver så mycket, kan man t.o.m. ha olika area på kabeln 1 kvadrat mm på en kabel som är lätt att hantera. Den andra kan man ta till lite extra. Ofta är det max 10A i uttaget. Så det blir inte helt fel med en tunnare sladd, jag själv körde enfas ojordad lampsladd 0,75 kvm 25m tog bara ut 500w men inga problem alls utom att den blev stel i kylan var ju plast.
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Kan man bara ordna en bra skarv är det en bra lösning, om man inte får ta ut mycket ström eller inte behöver så mycket, kan man t.o.m. ha olika area på kabeln 1 kvadrat mm på en kabel som är lätt att hantera. Den andra kan man ta till lite extra. Ofta är det max 10A i uttaget. Så det blir inte helt fel med en tunnare sladd, jag själv körde enfas ojordad lampsladd 0,75 kvm 25m tog bara ut 500w men inga problem alls utom att den blev stel i kylan var ju plast.
Nu blev jag rädd på riktigt.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Givetvis viktigt att man inte slarvar med elsäkerheten.
Skall man montera kontakter på en ny sladd, skall man givetvis veta hur man gör, vilka färger som är vad, jord gulgrön.
Ojordade lampsladdar utomhus borde vara avskräckande, och är olagligt. Tyvärr ser man mycket av detta ute i snö och blask vid anslutningar till julbelysningar runt husen. LIVSFARLIGT.

Ojordade sladdar borde inte ens finns inomhus, då ju de flesta hem numera har jordade eluttag inomhus.

Ejtejp, ja sådan är bra till mycket, men reparation, och ens tillfällig reparation av kablar som skall användas är inte någon bra och säker lösning.
Eltejp kan vara bra för tillfällig nödlagning av annat än elsaker, exvis lossnande gardinstång, eller för att tillsluta plastpåsen med falukorv.

Skarven mellan två 10 meters sladdar, kan man ordna genom att ha samma kontakter på båda sladdar, hona resp hane i resp ände.

Att skarva sladden och linda tejp på, blir sällan bra, och sällan vattentätt. Det är en konst att tejpa en sladdskarv vattentätt, kräver oxo godkänd eltejp. rekommenderas INTE.

Att försöka spara pengar på el-delar kan bli dyrt.

Ett litet exempel, jag fick i vinter ingen ström till husbilen.
Sladden är en 3 x 2,5 mm2 plastsladd av utomhuskvalitet, dvs godkänd för ändamålet och har varit med bilen sedan 1996.
Efter felsökning kom jag fram till att Schuko-stickproppen hade en död anslutning, det var en pågjuten kontakt. Dvs gick ej att öppna och montera om. Klippte av sladden en halvmeter och monterade en ny plugg.
Men tänk om den tråd som gick till skyddsjord hade varit av, då hade säkerheten varit äventyrad.
Man märker ju inte om skyddsjord finns med eller ej, jordfelsbrytaren funkar då inte, och rätt som det är kan bilens chassi blir strömförande. Det killar då när man tar i bilen... Inte hälsosamt.

Att kolla upp sin sladd.
Många har ju skaffat ett mätinstrument, exvis BILTEMA, ett sådant kan mäta motstånd, dvs Ohm. Sätt i Ohm läge och för ihop mätpinnarna och det skall visa noll Ohm, på vissa mätare finns ett läge med en summer som piper om det är kontakt.
Mät mellan kontakterna på sladden, jod till jord och fas till fas nolla till nolla, under det att man böjer och skakar på sladden, bryter lätt nära kontakterna, dvs från ände till ände på sladden.
Ja det går inte att skilja på fas och nolla, men de två stiften förutom skyddsjord då.
Beroende på sladdens längd och area skall mätaren vis nära noll Ohm , kanske 1 - 2 OHm.

Har du ett instrument med Ohm läge, testa då på kul resistansen mellan dina händer. Sätt mätinstrumentet i högsta Ohm läget, kan vara 10 Mohm, ta sedan i testpinnarna med höger rsp vänster hand, du skall då få ett antal Mohm, är du fuktig om tassarna blir det lägre resistans. Provet görs som en lek och för att lära känna sin mätare, vem har lägst resistans? Du utsätts för omkring någon Volt, och en ström på mikroampere... Dvs du överlever.

Roysan
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
280
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Nu blev jag rädd på riktigt.
Int ska du bli rädd int!
Körde till camping i spanien med personbil, finns inte mycket plats där och sladden gick enbart till ett uttag där det satt en liten fläktkamin på 500W.
Alltså fanns det ingen kontakt med bilen alls. Fanns ingenstans att ansluta ev. jord. Arean räckte med råge för de 2A som kaminen drog. Har jobbat med el hela mitt liv och vet vad jag gör. Men det var kanske dumt att skriva så andra som inte vet gör likadant.
Man kan normalt inte ta ut mer än 10A att använda en kabel som klarar det mångdubbla känns lite dumt eller overkill. I hemmen är det avsäkrat med 10 A och många saker vi ansluter har 0,75 kvmm. en del kanske följer med ut i trädgården sommartid. Där kan man i vissa fall bli rädd. Men jorden kan bara skydda i vissa lägen vilken man kanske inte är medveten om.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.673
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Jordfelsbrytaren (Jfb) fungerar utmärkt även om skyddsjorden skulle vara bruten! Jfb mäter ju skillnaden mellan strömmen fasledaren och nollan, och är den inte lika (fast motriktad). Dvs om skillnaden är större 30 mA (10 mA på en del) då slår den från, vart den felströmmen tar vägen - i din egen skyddsjord eller någon annanstans det sk--, flåt, bryr sig inte Jfb om.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
280
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Om belastningen mellan fas och nolla är en person eller en lampa vet inte jordfelsbrytaren om. Flyter det däremot en ström till jord som är större en märkströmmen på brytaren så slår det ifrån.
Hade en mätövning skolan där man via en variabel resistans och en amperemeter där vi mätte frånslagströmmen mellan fas och jord. En bra funktions test man kan göra. Gränsen för farlig ström går vid 8 mA altså lägre än den klenaste strömmen i en jordfelsbrytare. Man brukar ha svårt att ha för låga jordfels strömmar eftersom typ tvättmaskiner kan ha en del läckströmmar. Jordfelsbrytare är inte bara för person skydd utan även för brand.
 

RV-campare

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2024
Någon som kan det här med elektricitet kommer säkert att påpeka att anslutningskabeln till en husvagn/husbll SKALL vara en olje- och väderbeständig gummikabel av typen RDOE (H07RN-F), och att kabelarean SKALL vara 2,5 mm².

Pålle
Nja, är det inte så att kabelarean är beroende av hur uttaget är avsäkrat?
16A (blått uttag) = 2,5 mm2
10A (vanlig schucko) = 1,5 mm2

Jag har inte kollat noga, men adapterkablar mellan schucko/vanlig och blå kontakt brukar i alla fall se klenare ut? Och de är nog godkända att användas...
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Tänk bara på att Schuko och även CEE, (de blå) har IP-klassning, IP 44.
De tål lite regn, men bör sitta under tak. Bör absolut inte ligga i blötan eller snön på marken.
Sladden tål dock vatten.

Men hur gick det med den prickiga sladden?
Gick den att få ren?
Är den mjuk och följsam, elelr spricker den?

Roysan
 
Toppen