• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däck

Krille52

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Falun
HBK-Nr
18084
Medlemskap
2025
Hur är Kumo däck till min husbil? Det är min husbilsfirma som vill sätta på nya sådana efter mycket tjat från mig.
 

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Vi la på Kumho för ca: ett år sedan i samband med hjulinställning och det har funkat bra så här långt.
Har kört ca: 1200mil sedan bytet.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.662
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Hur är Kumo däck till min husbil? Det är min husbilsfirma som vill sätta på nya sådana efter mycket tjat från mig.
Förstår inte.

Först tjatar du på husbilsfirman att de ska montera Kumho-däck på din husbil, och därefter efterfrågar du erfarenheter av dessa däck. Om ditt val/tjat inte är baserat på erfarenheter (egna eller andras), vad är då valet/tjatet baserat på?

Pålle
 

Krille52

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Falun
HBK-Nr
18084
Medlemskap
2025
Förstår inte.

Först tjatar du på husbilsfirman att de ska montera Kumho-däck på din husbil, och därefter efterfrågar du erfarenheter av dessa däck. Om ditt val/tjat inte är baserat på erfarenheter (egna eller andras), vad är då valet/tjatet baserat på?

Pålle
Nej jag tjatade inte efter Kuhmo däck utan jag ville ha 4 nya däck och firman erbjöd sig att ge mig Kumo däck. Så då frågade jag förstås om det som dom erbjöd var bra. Förstår du då varför?
 

Krille52

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Falun
HBK-Nr
18084
Medlemskap
2025
Förstår inte.

Först tjatar du på husbilsfirman att de ska montera Kumho-däck på din husbil, och därefter efterfrågar du erfarenheter av dessa däck. Om ditt val/tjat inte är baserat på erfarenheter (egna eller andras), vad är då valet/tjatet baserat på?

Pålle
Nej jag tjatade inte efter Kuhmo däck utan jag ville ha 4 nya däck och firman erbjöd sig att ge mig Kumo däck. Så då frågade jag förstås om det som dom erbjöd var bra. Förstår du då varför?
 

Krille52

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Falun
HBK-Nr
18084
Medlemskap
2025
Jag skulle välja Michelin eller Continental CPdäck som är anpassade för husbil,kan inte firman leverera det ,åk till nästa.
Aha jag borde nog ha sagt att det är firman som jag köpte husbilen ifrån som jag tjatat till mig nya däck ifrån för de som satt på var dåliga. Så de ger mig 4 nya däck gratis. Men jag ställde frågan för att inte det dom erbjöd var ett dåligt däck.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.672
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej jag har KUMHO på min husbil. Inte jättehögt bärighetsindex men naturligtvis C-däck. Vet inte hur vanligt det är men två är köpta tillsammans och de andra två tillsammans ett år senare på ett annat ställe, och även fast det gått några år men inte överdrivet många med ca. 700 till 800 mil per år så är de nu kanske slitna till 65% och alla fyra är så fulla med kraftiga torrsprickor så det är bara att byta ut dem.
Jag har kört med dem, och i alla fall de två sista åren så har torrsprickorna varit störande för sinnet.
Alltså köpta med ett års mellanrum och på olika ställen så det kan inte bara vara en batch som det var underlig gummiblandning i.
Går ju inte alls att döma alla KUMHO C däck och gummiblandningar p.g.av det. Men nu ligger det fyra nya NOKIAN färdiga för montering i stället så får vi se.

M.v.h. JANKRO.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.886
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej jag har KUMHO på min husbil. Inte jättehögt bärighetsindex men naturligtvis C-däck. Vet inte hur vanligt det är men två är köpta tillsammans och de andra två tillsammans ett år senare på ett annat ställe, och även fast det gått några år men inte överdrivet många med ca. 700 till 800 mil per år så är de nu kanske slitna till 65% och alla fyra är så fulla med kraftiga torrsprickor så det är bara att byta ut dem.
Jag har kört med dem, och i alla fall de två sista åren så har torrsprickorna varit störande för sinnet.
Alltså köpta med ett års mellanrum och på olika ställen så det kan inte bara vara en batch som det var underlig gummiblandning i.
Går ju inte alls att döma alla KUMHO C däck och gummiblandningar p.g.av det. Men nu ligger det fyra nya NOKIAN färdiga för montering i stället så får vi se.

M.v.h. JANKRO.
Man kan få torrspickor i däck rätt fort av sol och flitigt användande av stakt fälgrent och andra avfettningsmedel...
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Varför väljer man Kumho? Jo förmodligen priset eller någon säljare vill bli av med däcken! Man får ett mellanklass däck om man tycker det är okej för att spara några kronor!
Ja du, Lasse. Har man sex hjul på husbilen så är det några kronor att tjäna. Jag har åkt sexhjuling i 12 år och provat det mesta från budget till premium. Hankook och Kumo har funkat jättebra. Däcken som jag varit mest missnöjd med är Continental campingdäck. Vid nästa byte så blir det Maxxis. Det som är viktigast är att bärigheten uppfylls med god marginal.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.672
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Man kan få torrspickor i däck rätt fort av sol och flitigt användande av stakt fälgrent och andra avfettningsmedel...
Ja, men inte i det här fallet :msn_tongue:. De andra tre bilarna har jag inte liknande problem med, fast de fått mer sol även på enbart en sida under fler år.
Anledning att jag var lite i otakt var en skada på ett däck mycket tidigare som gjorde att jag böt två innan de här fyra och det fanns nog liiite sprickor redan i dem. Men vet ej som sagt, inte fullständigt utrett bara en upplysning.

M.v.h. JANKRO.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.886
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ja du, Lasse. Har man sex hjul på husbilen så är det några kronor att tjäna. Jag har åkt sexhjuling i 12 år och provat det mesta från budget till premium. Hankook och Kumo har funkat jättebra. Däcken som jag varit mest missnöjd med är Continental campingdäck. Vid nästa byte så blir det Maxxis. Det som är viktigast är att bärigheten uppfylls med god marginal.
Kumo och Hankook används flitigt av långtradare med tung last och långa sträckor så helt dåliga kan dom inte vara. Åkerierna är beroende av att det funkar och inte får stillestånd pga. Punktering så dom chansar inte.

Mina kumho har belasningsindex 121 så det är helt ok tycker jag. Sidstommarna var kraftiga. Dom avlagda CP däckens stommar var lika styva som kumho
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
846
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Ja du, Lasse. Har man sex hjul på husbilen så är det några kronor att tjäna. Jag har åkt sexhjuling i 12 år och provat det mesta från budget till premium. Hankook och Kumo har funkat jättebra. Däcken som jag varit mest missnöjd med är Continental campingdäck. Vid nästa byte så blir det Maxxis. Det som är viktigast är att bärigheten uppfylls med god marginal.
Ja det är precis det jag säger det är priset och är man nöjd med däcken så är allt bra men sannorlikheten att man inte blir nöjd är betydligt högre! Mindre mil och sämre komfort skulle jag säga men då är jag en kräsen däckgubbe!
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Ja det är precis det jag säger det är priset och är man nöjd med däcken så är allt bra men sannorlikheten att man inte blir nöjd är betydligt högre! Mindre mil och sämre komfort skulle jag säga men då är jag en kräsen däckgubbe!
Som jag skrev så har jag testat många olika fabrikat under åren, har nog åkt husbil i 25 år. Bland dom däck som jag fått ut minst mil på så ingår Continental. Dom bästa däcken satt på en bil som jag hade 2008 och det var Michelin X, bilen rullade nog 8000 tusen mil på dom. Kunde köra längre men kasserade på grund av ålder. Dessa däck finns inte idag.

/Kenneth/
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.138
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Cdäck går bra att köra med, men välj högt lastindex,dessa däck är inte tänkta att gå på maxlast kontinuerligt ,CPdäck är däremot gjorda för detta, så jag kommer välja dessa nästa gång också,hur många mil däcken klarar är helt ovesentligt för dom flesta då åldern tar ut sin rätt först.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
846
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Kumo och Hankook används flitigt av långtradare med tung last och långa sträckor så helt dåliga kan dom inte vara. Åkerierna är beroende av att det funkar och inte får stillestånd pga. Punktering så dom chansar inte.

Mina kumho har belasningsindex 121 så det är helt ok tycker jag. Sidstommarna var kraftiga. Dom avlagda CP däckens stommar var lika styva som kumho
När det gäller den tunga trafiken så är ett alternativ att köpa billiga däck och sedan kassera stommarna typ Kumo, Hankook eller köpa tex Michelin som man oftast vill ha fram och sedan kan den stommen regummeras upp till tre gånger och ligga på boogie/släp! Man får alltså det man betalar för även där och allt handlar om ekonomi!
 
Toppen