• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om mitt 12v kylskåp.

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Okej.....
Jag vill säga såhär..... Med alla de problem och kostnad (ny p11 var tredje vecka) som ett gasol kylskåp innebär, så kommer jag aldrig mer att rekommendera eller installera en gasol kyl.... Tittade i morse på forumet... Tre trådar med gasolkyl problem :swoon:
Sen angående 12v kyl/frys så tror jag att de slår lätt ut gasolkylen, gaskylens tid är förbi nu när 12v kyl blir strömsnåla och att flera och fler går över till lithium batteri...

Sen just i mitt fall så har jag sökt av internet efter kompressor drivna kylar så många ggr att jag tappat räkningen och tycker fortfarande att sunwind 139L Cuisine är den modellen som passar mig bäst.... Jag har svurit över gasolkylen där frysen är överst varje gång jag behövde komma in i kylen, ner på golvet och sen försöka ta sig upp igen... Det har varit en förbannelse för mig med atrose och dålig rygg... Denna 12v kyl har jag också lyft upp 40cm så nu behöver jag aldrig mer gå ner på golvet när jag skall in i kylen eller frysen... .
För att inte tala om alla de gånger jag måste rensa brännaren eller skorstenen, eller laga/byta ventilen, eller kännt avgaserna inne i hb, eller när vinden låg på så drog det kalt runt skåpet...Sen drar ju avgaserna till sig svärmar av mygg... . Jag kan göra listan ganska så lång när det gäller gaskyl.
Sen angående min 12v kyl allt jag gjort är att monterat en fläkt bakpå som kyler kompressorn, men ärligt talat så tycker jag att jag inte ser någon skillnad... För kylen är isande kall varje dag...
De problem jag har just nu med Sunwind kylen är att nedre lådan håller bara ca - 10° medan den övre håller - 18° i botten av lådan, så det betyder att det är ännu kallare längst upp.
Sen ligger glashyllerna dåligt an misstänker att skåper är smalare baktill än framtill... Ca 2cm.
Och att den djävla lilla förbannade hylla längst upp i dörren alltid ramlar av under färd.

Så summan av detta är vill man ha ett enklare och bekvämare liv.... Köp den
Takk for utfyllende svar, da er det ikke mange unnskyldninger igjen for ikke å kjøpe det. Men den buede fronten på orginalskapet og den rette på det nye er et lite hinder jeg har igjen for å være 100% klar for å bytte.
Satt inn et kompressor element kjøledel i det originale hadde hvert det optimale. Så er det noen som vet om det leveres til Dometic 8555 skap?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.039
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Okey... Men hur vet du att temperaturen blir rätt i varje del av skåpet....?

Största utmaningen med det är väl att göra avskärmningen mellan frys- och kyldel
på så sätt att det blir lagom temperaturskillnad mellan dem, och att placera termostaten på en bra plats. Det behövs säkert en del testande innan det blir OK.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.306
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Största utmaningen med det är väl att göra avskärmningen mellan frys- och kyldel
på så sätt att det blir lagom temperaturskillnad mellan dem, och att placera termostaten på en bra plats. Det behövs säkert en del testande innan det blir OK.
Hur som helst så skulle jag aldrig rekommendera den kylanläggning till ett skåp som har separat kyl och frys...
Däremot kan den säkert fungera till ett mindre kylskåp och även till de som har ett integrerat frysfack...
 
Toppen