• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om mitt 12v kylskåp.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.307
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har i dag ett 12v 139L kyl/frys som heter Sunwind cusine....
Jag har reklamera för andra gången också detta skåp.
Sunwind vill att jag returnerar skåpet och berättade om den nya modellen Nova...
Så jag kollade på datan... För det första så är frysen överst vilket är nog mycket bättre än mitt som har frysen nederst...
Men för mig personligen så är frysen nertill mycket bättre, speciellt för min dåliga rygg...
Sen är Nova bara 455mm brett... Vilket innebär att jag måste än en gång bygga om i inredningen.
Nova har också 11liter mindre frys än Cuisine .... Jag hade hellre önskat större frys..
Sen har Cusine kylen en stor nackdel att radiatorn sitter inbyggd på sidorna nertill där frysen är.... Vilket innebär att det är omöjligt att komma ner i rätt temperatur i nedersta frys lådan...

Jag har nu sökt med ljus och lyckta efter en likvärdig som Cusine modellen... Men hittar ingen likvärdig när det gäller mått och ytrymme.
Har även kollat på Belluna.eu hemsida, men även där hittar jag ingen som just Cusine... Men däremot skriver de om att de bygger om kylar som har radiatorn inbyggd på sidorna...

Och här någonstans börjar kugghjulen i mitt huvud att snurra...
För tänk om jag kan bygga om Cuisine kylen så som Belluna gör.

Så jag började titta på olika Youtube filmer där de byter ut en dålig kompressor mot en ny.... Det verkar inte så komplicerad....
Sen får ju en verkstad vacumsuga och fylla systemet...
Men det kan jag nog få gjort i Albanien eller i Grekland till en billig penning..

Och sen hittade jag 12v radiator med fläkt på Ali Express för en billig slant...

Så just nu har jag bara ett orosmoln.... Och det är kan jag bara använda mig av den nya elektriska radiatorn eller måste även de i sidorna sammankopplas för att det skall fungera bra...

För hur jag än vänder på det så blir det mer jobb att göra... Och just nu känns detta enklast..... :yes:;)

Screenshot_20240516_163706.jpg
 

Jonas.S

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
32972
Medlemskap
2024
Är det kompressorn som inte går? Kolla så vita kontakten på bilden sitter på plats. Lossnade på mitt skåp efter en veckas provkörning. Lossade stjärnskruven och hakade av den svarta kåpan. Kontaktstycket vara bara att trycka dit, tror den inte suttit på riktigt. Jag ringde sunwind och dem gav tipset att kolla detta, så kan säkert ha varit så på fler skåp.
 

Bilagor

  • 20231009_194855.jpg
    20231009_194855.jpg
    1,2 MB · Visningar: 41
  • 20240512_105906.jpg
    20240512_105906.jpg
    2,7 MB · Visningar: 41

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.307
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Är det kompressorn som inte går? Kolla så vita kontakten på bilden sitter på plats. Lossnade på mitt skåp efter en veckas provkörning. Lossade stjärnskruven och hakade av den svarta kåpan. Kontaktstycket vara bara att trycka dit, tror den inte suttit på riktigt. Jag ringde sunwind och dem gav tipset att kolla detta, så kan säkert ha varit så på fler skåp.
Nä elen är inga problem..
Vet inte om du har läst hela mitt inlägg..?

Men mitt första skåp där hände det att start reläet hängde sig och då gick kylen i timmar tills jag slog på kylen...

Läs gärna hela mitt inlägg då det kanske också berör din kyl...

Vilken storlek har din kyl/frys?
 

Jonas.S

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
32972
Medlemskap
2024
Nä elen är inga problem..
Vet inte om du har läst hela mitt inlägg..?

Men mitt första skåp där hände det att start reläet hängde sig och då gick kylen i timmar tills jag slog på kylen...

Läs gärna hela mitt inlägg då det kanske också berör din kyl...

Vilken storlek har din kyl/frys?
Oh ja, har läst hela ditt inlägg och alla andra inlägg jag hittat om detta kyl. Köpte ett precis likadant i höstas.
Som du så gillar jag framförallt att frysfacken är nederst, såå mycket bättre.
Frysdelen i mitt håller ca 15 minusgrader när det är 4 plus i kyldelen. Så balansen kunde vara bättre.
Är det därför du reklamerar denna gång?
Annars ser jag bara du nämner kompressorn också denna gång.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.307
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Oh ja, har läst hela ditt inlägg och alla andra inlägg jag hittat om detta kyl. Köpte ett precis likadant i höstas.
Som du så gillar jag framförallt att frysfacken är nederst, såå mycket bättre.
Frysdelen i mitt håller ca 15 minusgrader när det är 4 plus i kyldelen. Så balansen kunde vara bättre.
Är det därför du reklamerar denna gång?
Annars ser jag bara du nämner kompressorn också denna gång.
Okey... Så du köpte också ett 139L...
Jag har pratat med några till som har just denna kyl/frys.... Alla har samma problem ang frysen...
Har du mätt i understa låda i frysen.?

Det jag vill göra är att bygga om systemet så radiatorn som sitter inbyggd i sidorna nere vid frysen inte är inkopplad och då bildar de ingen värme vilket borde betyda att det blir kallare i frysen...

Sen har jag klagat på glashyllorna som bara ligger an på ca 60%
Samt översta dörrhylla som så gott som varje gång hoppar av när man är ute och kör...

IMG_20240518_144537.jpg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.897
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Oh ja, har läst hela ditt inlägg och alla andra inlägg jag hittat om detta kyl. Köpte ett precis likadant i höstas.
Som du så gillar jag framförallt att frysfacken är nederst, såå mycket bättre.
Frysdelen i mitt håller ca 15 minusgrader när det är 4 plus i kyldelen. Så balansen kunde vara bättre.
Är det därför du reklamerar denna gång?
Annars ser jag bara du nämner kompressorn också denna gång.
15 grader i frysen i husbilen är fullt tillräckligt, där förvarar man ju normalt inte frysgods någon längre tid.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.307
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
15 grader i frysen i husbilen är fullt tillräckligt, där förvarar man ju normalt inte frysgods någon längre tid.
Kravet på frysen är inte hur länge man förvarar mat i frysen.....
Utan på vad marknadsföringen lovade vid köpet av kyl/frysen...
 
Senast ändrad:

Jonas.S

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
32972
Medlemskap
2024
Okey... Så du köpte också ett 139L...
Jag har pratat med några till som har just denna kyl/frys.... Alla har samma problem ang frysen...
Har du mätt i understa låda i frysen.?

Det jag vill göra är att bygga om systemet så radiatorn som sitter inbyggd i sidorna nere vid frysen inte är inkopplad och då bildar de ingen värme vilket borde betyda att det blir kallare i frysen...

Sen har jag klagat på glashyllorna som bara ligger an på ca 60%
Samt översta dörrhylla som så gott som varje gång hoppar av när man är ute och kör...

Visa bilaga 233816
Jo, Cuisine 139L, men.. mitt skåp blir bara varmt på sidorna upptill, i höjd med kyldelen?
Har flyttat runt en termometer i både kyl och frysytrymme och har för mig att det var liknande temperatur i båda fryslådorna, men ska kolla igen.
Glashyllorna sitter urdåligt helt klart så jag bytte ut de två översta (nedersta sitter okej) till 4mm plastglas från biltema som kapades och bockades i fram och bakkant för stabilitet. Blev över förväntan bra!
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.897
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Håller helt med.
Jämförelse.
Om husbilsfabrikören lovar att bilen kan hålla en marchfart på jämn väg vindstilla på 90 kmh, och verkligheten visar ett den endast klarar 70 kmh.
Då är lösningen inte att "ok jag kör i 70" och allt är frid och fröjd.
Ja, kanske det om man har gott om tid. Men jag skulle nog börja med att se till att jag har alla förutsättningarna rätt. Kolla vid vilken omgivningstemperatur kylskåpet skall ge 18 grader (eller vad som nu anges). Kolla inbyggnaden så att tillräcklig ventilation finns runt skåpet och kolla att tillräcklig spänning kommer fram till skåpet. Sedan kan jag eventuellt börja jaga leverantören. Om jag tycker att det är värt ansträngningen?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.307
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja, kanske det om man har gott om tid. Men jag skulle nog börja med att se till att jag har alla förutsättningarna rätt. Kolla vid vilken omgivningstemperatur kylskåpet skall ge 18 grader (eller vad som nu anges). Kolla inbyggnaden så att tillräcklig ventilation finns runt skåpet och kolla att tillräcklig spänning kommer fram till skåpet. Sedan kan jag eventuellt börja jaga leverantören. Om jag tycker att det är värt ansträngningen?
Men det var ju inte vad du skrev i tidigare inlägg... :eek:

Du skrev ju.. 15 grader i frysen i husbilen är fullt tillräckligt, där förvarar man ju normalt inte frysgods någon längre tid

Jag har tom. sätt in en radialfläkt bakom kylskåpet som startar automatisk om kompressorn går över +40°... Men tyvärr så blev det ingen skillnad..

Som jag och även firman Belluna i Tyskland (de bygger om skåpet) skriver så är lösningen med att ha radiatorn i skåps sidorna inte så bra....
Jag tror att de flesta kan själv förstå att om man bygger in varma radiatorer i en kyl/frys så påverkar denna värmen också skåpet kvalitet att hålla en bra kyla...
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Kort innpå. Ikke for å stjele tråden., men har selv landet på å mulig montere Sunwind 139 liter skap. Da det er som passer best med målene, men får kalde føtter når jeg leser denne tråden og som det sies er skapet faset ut av sortime.
ntet nå og vanskelig å få tak i. Hva er rådet? Skall, skall ikke?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.307
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det är enkelt... 139L cosine kyl/frys finns inte längre i lager.... Vet ej om det kommer nya....
Det Sunwind rekomederar istället är Nova.... Men med helt andra mått och frysen uppe...
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.039
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Kanske läge att köpa ett bättre skåp? Jag har sett ett antal tyska inlägg från husbilsägare som tröttnat på dåliga campingprodukter och bytt till vad de påstår är betydligt bättre (jag har dock ingen egen erfarenhet av dem). Det finns modeller med eller utan frysfack.

 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Det är enkelt... 139L cosine kyl/frys finns inte längre i lager.... Vet ej om det kommer nya....
Det Sunwind rekomederar istället är Nova.... Men med helt andra mått och frysen uppe...
Har funnet forhandler som har skapet inne, så skal nok finne et.

Ville du montert inn et, etter problemene du har hatt?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.307
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har funnet forhandler som har skapet inne, så skal nok finne et.

Ville du montert inn et, etter problemene du har hatt?
Okej.....
Jag vill säga såhär..... Med alla de problem och kostnad (ny p11 var tredje vecka) som ett gasol kylskåp innebär, så kommer jag aldrig mer att rekommendera eller installera en gasol kyl.... Tittade i morse på forumet... Tre trådar med gasolkyl problem :swoon:
Sen angående 12v kyl/frys så tror jag att de slår lätt ut gasolkylen, gaskylens tid är förbi nu när 12v kyl blir strömsnåla och att flera och fler går över till lithium batteri...

Sen just i mitt fall så har jag sökt av internet efter kompressor drivna kylar så många ggr att jag tappat räkningen och tycker fortfarande att sunwind 139L Cuisine är den modellen som passar mig bäst.... Jag har svurit över gasolkylen där frysen är överst varje gång jag behövde komma in i kylen, ner på golvet och sen försöka ta sig upp igen... Det har varit en förbannelse för mig med atrose och dålig rygg... Denna 12v kyl har jag också lyft upp 40cm så nu behöver jag aldrig mer gå ner på golvet när jag skall in i kylen eller frysen... .
För att inte tala om alla de gånger jag måste rensa brännaren eller skorstenen, eller laga/byta ventilen, eller kännt avgaserna inne i hb, eller när vinden låg på så drog det kalt runt skåpet...Sen drar ju avgaserna till sig svärmar av mygg... . Jag kan göra listan ganska så lång när det gäller gaskyl.
Sen angående min 12v kyl allt jag gjort är att monterat en fläkt bakpå som kyler kompressorn, men ärligt talat så tycker jag att jag inte ser någon skillnad... För kylen är isande kall varje dag...
De problem jag har just nu med Sunwind kylen är att nedre lådan håller bara ca - 10° medan den övre håller - 18° i botten av lådan, så det betyder att det är ännu kallare längst upp.
Sen ligger glashyllerna dåligt an misstänker att skåper är smalare baktill än framtill... Ca 2cm.
Och att den djävla lilla förbannade hylla längst upp i dörren alltid ramlar av under färd.

Så summan av detta är vill man ha ett enklare och bekvämare liv.... Köp den
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.897
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men det var ju inte vad du skrev i tidigare inlägg... :eek:

Du skrev ju.. 15 grader i frysen i husbilen är fullt tillräckligt, där förvarar man ju normalt inte frysgods någon längre tid

Jag har tom. sätt in en radialfläkt bakom kylskåpet som startar automatisk om kompressorn går över +40°... Men tyvärr så blev det ingen skillnad..

Som jag och även firman Belluna i Tyskland (de bygger om skåpet) skriver så är lösningen med att ha radiatorn i skåps sidorna inte så bra....
Jag tror att de flesta kan själv förstå att om man bygger in varma radiatorer i en kyl/frys så påverkar denna värmen också skåpet kvalitet att hålla en bra kyla...
Har du sett till så att det finns ordentliga spalter på sidan av skåpet?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.307
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har du sett till så att det finns ordentliga spalter på sidan av skåpet?
Klart jag har... Hade jag inte gjort det då hade nog hela kyl/frysen blivit varmare...
Det finns andra här i Hbk som har exakt samma problem.. Med kylan i undre lådan i frysen...
 
Toppen