• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bompeng Norge

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
36 bom passeringar i Norge under semestern motorvägar broar tunnlar färjor, HB väger 5T ca 4000 ,- gick det på.
Vi skaffade skyttelpass innan och reg nr används, skyttelpass boxen låg i brevlådan när vi kom hem.
Förstår inte att det ska ta ca 4 veckor å skicka den till Sverige.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
339
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Hej
Nu hjälper inte detta ts tyvärr, men vad jag förstod är alla bilar tvingades ha någon bizz, vi hade öresundbizzen, eller vad den kallas för tillfället, samt bör man ha Autopass färja, färjorna kostar bara hälften då
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
846
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Hej
Nu hjälper inte detta ts tyvärr, men vad jag förstod är alla bilar tvingades ha någon bizz, vi hade öresundbizzen, eller vad den kallas för tillfället, samt bör man ha Autopass färja, färjorna kostar bara hälften då
Nej som det redan har skrivits om här så är man inte tvungen att ha bizz och rabatter på färjorna har funnits i många år nu!
 

Almco

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
37237
Medlemskap
2024
Svarar kanske inte rakt av på frågan men var en vända ut till Stavanger i somras. Har en HB med totalvikt 3850 kg, läste på flera olika sajter men tog fasta på Atopass.no. Där kan man läsa om undantag för transponder. Undantaget från transponder gäller bla husbil över 3,5 så länge den inte används inom näringsverksamhet. Jag provade att registrera för transponder men den ville inte ta emot beställningen, troligen pga undantaget Men osäker, Istället registrerade vi bilen i Epass24 som hanterar fakturorna från vägbommarna ut mot svenska bilar bla. Nu 3 veckor senare har det fortfarande inte registrerats några passeringar. Ringde Epass och då är det en fördröjning på upp till 1,5 m - de registrerar inkomna fakturor den 20 varje månad. Han kunde dock se att vi hade ett antal passeringar och en grov summering på ca 400 kr från Stavanger och mot Drammen… Vet ännu inte om jag blivit belastad som lastbil men det hoppas jag kunna se när registreringarna kommer in. Ska tilläggas att vi åkte inga färjor…
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
36 bom passeringar i Norge under semestern motorvägar broar tunnlar färjor, HB väger 5T ca 4000 ,- gick det på.
Vi skaffade skyttelpass innan och reg nr används, skyttelpass boxen låg i brevlådan när vi kom hem.
Förstår inte att det ska ta ca 4 veckor å skicka den till Sverige.
Min Skyttelpass tog också lång tid att få hem. Svenska Tullen hade lagt beslag på den och krävde en krona (1:- kr) i moms och Postnord ville ha 75:- kr för att ombesörja detta.
Brevet från Postnord med kravet på betalning av 76:- kr låg i brevlådan när jag kom hem. Betalningarna i Norge fungerade utan transponder då man läste av nummerplåten vid både färjor och bompassager..
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Vad ska man då använda transpondern till?
I utgangspunktet er det brikkeavlesning som gjelder, men man har flere backupsystemer som trer i kraft. Hvis det ikke registreres noen brikke blir neste alternativ automatisk skiltavlesning, ev. manuell hvis automatikken ikke takler det. Det er ulovlig å ha tildekkede skilter, eller så møkkete skilter at de ikke kan leses av, så hvis de ikke klarer å lese av skiltene manuelt har du brutt loven.

Men ja, man kan nok spørre seg om hva man skal med brikken når den ikke må være i bilen, men det er rett og slett for at det skal gå mest mulig automatisk og at ekstrakostnadene ved manuell kontroll blir redusert mest mulig. Så lenge bilen er registrert i systemet får man brikkerabatten som hører med, uavhengig av hvordan passeringen registreres, og ligger man ikke i systemet vil man bli belastet full pris.
 
Toppen