• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda BilTema Delbara damask

Studde

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
32353
Medlemskap
2024
Hej alla som nu rustar!
Undrar vilka som provat Bil-Tema delbara damask för drivknuten, Dukato 85-93.
Vårhälsningar Studde
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Hej Studde! Har använt motsvarande delbara drivknutsdamask på en Volvo V70. Den fungerar alldeles utmärkt. Litet pyssligt bara att limma ihop den. Men med litet tålamod har det gått bra. Jag har limmat några centimeter åt gången för att ha full koll på passningen.
Lycka till
Claes
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Problemet med ducato är framvagnen vilket medför att original damasken har en midja.
Det är casterstaget som vid nedfjädring kan komma i kontakt med damamasken så att den går sönder sitter en bult där som håller den till tvärstaget som gör att det inte fungerar.
Jag har samma problem lösningen jag gjort är att köpa nya jag beställde från skruvat, glöm i så fall inte packboxarna till växellådan.
 

Studde

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
32353
Medlemskap
2024
Problemet med ducato är framvagnen vilket medför att original damasken har en midja.
Det är casterstaget som vid nedfjädring kan komma i kontakt med damamasken så att den går sönder sitter en bult där som håller den till tvärstaget som gör att det inte fungerar.
Jag har samma problem lösningen jag gjort är att köpa nya jag beställde från skruvat, glöm i så fall inte packboxarna till växellådan.
Kommer bulten autm att riva damasken? Det går inte att snitta den lite isåfall?
Vid BYTE av damask rinner lite olja ur lådan(?) och mycket jobb att få isär knut?
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag antar att det gäller den yttre, det är ju den som brukar gå sönder och ducato har ju liten vändcirkel med stora utslag så den får slita. Jag är nästan säker på att man måste ta ner axeln för att sätta dit en ny damask men enligt uppgift ska det inte rinna ut olja från lådan om jag uppfattat rätt men byter man packbox kan kanske en mindre mängd komma ut.
Finns ett speciellt verktyg för att få ut axeln från lådan eftersom det är ett snäppfäste med en fjäder ring i ett spår.
Det blir mer jobb med att bara byta damasken än en hel drivaxel.
Det finns dock ett sätt men jag vet inte om det går till Fiats damasker det är att använda en damask av ett speciellt töjbart gummi och ett verktyg där man kränger damaskens lillända över hela knuten. Då kan man göra det på plats när man lossat navmuttern och fästet för spindeln och viker ut fjäderbenet så man får isär det.
Jag tänkte så här att en gammal bil med trasig damask har ju en inre damask som kanske inte är helt frisk och är bilen körd en hel del med trasig damask så kan det finnas risk för slitage och man måste göra noggrant rent och i med nytt fett.
Har man tänkt behålla bilen och sätta den i toppskick är det nog nytt som gäller.
Man lär inte klara besiktningen med trasig damask.
Man ska nog ta sej en funderare och en totalöversyn av hela bilen och en kalkyl, som man får räkna med kommer att överskridas.
Själv hade jag nog en tanke om att montera casterstaget på undersidan av tvärstaget för då är det ur vägen men då påverkas även framvagnsgeometrin så man måste veta vad man gör och kompensera vilket förmodligen fiat hade gjort om det var lättlöst.
Det underliga är att på autodoc kommer det upp damasker som ska passa men som uppenbarligen inte gör det.
Finns en låsning av tvärstagsbulten på ovansidan av casterstaget med plåtbit och en mindre bult som fixerar skallen. man vill ju inte att det ska hoppa isär. Undre bulten är ju nylonlåsning på och lossar man den så behövs ju en ny mutter. Har man loss fjäderbenets undre spindelled kan man passa på att titta på gummibussningarna för casterstaget fram väldigt enkla att sätta dit två stycken, där kan man räkna med att de är slitna nya finns att köpa billigt. Om bilen vill styra när man gasar och släpper av utan att röra ratten så lär felet ligga där.
Det är mycket mer saker på ett spett än när man först tittar på det. Som tur är har vi vår Guru JANKRO som kan precis allt!! Jag lyssnar och lär men kan ha fel om en del saker.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag antar att det gäller den yttre, det är ju den som brukar gå sönder och ducato har ju liten vändcirkel med stora utslag så den får slita. Jag är nästan säker på att man måste ta ner axeln för att sätta dit en ny damask men enligt uppgift ska det inte rinna ut olja från lådan om jag uppfattat rätt men byter man packbox kan kanske en mindre mängd komma ut.
Finns ett speciellt verktyg för att få ut axeln från lådan eftersom det är ett snäppfäste med en fjäder ring i ett spår.
Det blir mer jobb med att bara byta damasken än en hel drivaxel.
Det finns dock ett sätt men jag vet inte om det går till Fiats damasker det är att använda en damask av ett speciellt töjbart gummi och ett verktyg där man kränger damaskens lillända över hela knuten. Då kan man göra det på plats när man lossat navmuttern och fästet för spindeln och viker ut fjäderbenet så man får isär det.
Jag tänkte så här att en gammal bil med trasig damask har ju en inre damask som kanske inte är helt frisk och är bilen körd en hel del med trasig damask så kan det finnas risk för slitage och man måste göra noggrant rent och i med nytt fett.
Har man tänkt behålla bilen och sätta den i toppskick är det nog nytt som gäller.
Man lär inte klara besiktningen med trasig damask.
Man ska nog ta sej en funderare och en totalöversyn av hela bilen och en kalkyl, som man får räkna med kommer att överskridas.
Själv hade jag nog en tanke om att montera casterstaget på undersidan av tvärstaget för då är det ur vägen men då påverkas även framvagnsgeometrin så man måste veta vad man gör och kompensera vilket förmodligen fiat hade gjort om det var lättlöst.
Det underliga är att på autodoc kommer det upp damasker som ska passa men som uppenbarligen inte gör det.
Finns en låsning av tvärstagsbulten på ovansidan av casterstaget med plåtbit och en mindre bult som fixerar skallen. man vill ju inte att det ska hoppa isär. Undre bulten är ju nylonlåsning på och lossar man den så behövs ju en ny mutter. Har man loss fjäderbenets undre spindelled kan man passa på att titta på gummibussningarna för casterstaget fram väldigt enkla att sätta dit två stycken, där kan man räkna med att de är slitna nya finns att köpa billigt. Om bilen vill styra när man gasar och släpper av utan att röra ratten så lär felet ligga där.
Det är mycket mer saker på ett spett än när man först tittar på det. Som tur är har vi vår Guru JANKRO som kan precis allt!! Jag lyssnar och lär men kan ha fel om en del saker.
Det är bättre om ägaren svarar på vad det är han har problem med, för nu spretar frågorna en del. ;)
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Finns på flera ställen.. t ex

 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det är lätt att glömma vilket kladdigt jobb det är att tex fylla på fett i en drivknutsdamask som har släppt på den tjocka sidan. Damasken som är närmast växellådan. Sen ska man försöka att spänna åt damasken. Jag har gjort det på min 89:a. Visst jag fick till det ganska hyfsat. Jag använde en smal men kraftigt buntband. Jag drog åt buntbandet med ett specialverktyg. Kladdigt värre. Det måste vara svårt att försöka limma ihop en damask i den kladdiga miljön. Fett och lim är ingen bra kombination.

När jag var klar såg jag att det är hål på den yttre damasken. Oj vad glad jag blev.
Det blir till att byta ut hela drivaxeln inkl. packboxen på växellådan. Det är ganska säkert drivknutarna har tagit stryk, avsaknad av fett och smuts.

Det är inget jobb som jag vill göra själv. Nu blir det till att hitta en bra verkstad i Stockholmstrakten. Jag lät en verkstad byta båda framhjulslagren för en del år sen.
De har hållit. Det har blivit färre som kan skruva med de här gamla bilarna.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Problemet med ducato är framvagnen vilket medför att original damasken har en midja.
Det är casterstaget som vid nedfjädring kan komma i kontakt med damamasken så att den går sönder sitter en bult där som håller den till tvärstaget som gör att det inte fungerar.
Jag har samma problem lösningen jag gjort är att köpa nya jag beställde från skruvat, glöm i så fall inte packboxarna till växellådan.
Hejsan, damasken med midja för att inte gå mot och bli nött gäller gen.ett -82 till-94 Ducato, den här som frågan gäller, gen.två -95 till -03 är inte alls samma delar och framvagn i.
-----------------------------------------------------------------------------------


(Ps. Tillägg långt efter..... Läste/tänkte fel på bilens årgång :msn_wall: av någon anledning, sorry, så cosmos inlägg om damasker till just gen.1, som ju den bilen tillhör stämmer.

Och de skall se ut som de här.... Till vänster i bilden.
PICT0192.JPG

Samt man måste platta till låset på stora bandet så det går fritt inne i styrspindeln.
PICT0185.JPG

Och yttre drivknuten sitter med en snäppring och går att få bort från drivaxeln....... Akta bara inre drivknuten om allt görs med drivaxlarna kvar i bilen. Om man drar för mycket i den så kan den hoppa itur inne i damasken. När allt är nästen sönderplockat så kan man fundera på om lite mer arbete för att byta packboxarna inne vid växellådan inte kan vara värt besväret också för det är lika mycket jobb om man bara skall komma åt dem.
Här syns drivaxeln med drivknuten borta och vid splinesen, nedanför fingret syns den lilla snäppringen som håller drivknuten på plats.
Det är också viktigt att damasken kan andas så det inte blir över eller undertryck i den, så vita plastringen som inte riktigt går ihop där lilla änden av damasken skall sitta gör att den andas liiite.
PICT0183.JPG

Som rätt viktig avslutning så får man inte dit det stora spännbandet om man skulle försöka med limmade damasker för det sitter lite inne i styrspindeln så drivknuten måste ut ur styrspindeln en bit, och då måste man lossa centrummuttern.
PICT0228.JPG
Ja bandet sitter dold där inne....... och det är därför låset (som syns lite uppe till höger) måste plattas till dessutom.


M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Han skriver ju 85-93 men årsmodeller och tillverkning kan ju såklart skilja.
Själv har jag inte mycket koll på årsmodellerna, från början ser ju alla lika ut sen är det en väldig röra men såklart den är tillverkad i Italien inte på Hisingen.
Limning gav jag upp när jag insåg att det inte skulle fungera, skulle man testa borde man ju spänna ihop damasken med ett antal strips men hur länge skulle den hålla då?
Man tycker det är underligt men faktum är att min Toyota verso har större vändradie än Fiat som är 1 m längre, testat på vändplatsen av nödtvång.
Med det i bakhuvudet tycker man inte det är konstigt att de tar stryk och går sönder efter 37år.
På grusvägarnas tid var det risken för att få in en sten som möjligen teoretiskt skulle kunnat hindra styrningen som gjorde besiktningens nit att kontrollera damasker.
Har dock aldrig hört att det hänt bara om, sen är det väldigt otrevligt att köra en bil med grus i knuten vilket jag gjort saab sport.
Söker med ljus och lykta efter någon som kan göra jobbet Som sagt Herbet det är nog svårt att få tag i någon som inte är komponentbytare enbart.
Jag har lagat en damask med laglappar till en cykel av nödtvång efter att ha dragit husvagn till Laholmsbukten så fick ligga där på campingen och laga.
Efter att den jag lejt att byta damask kört en skruvmejsel genom den.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Han skriver ju 85-93 men årsmodeller och tillverkning kan ju såklart skilja.
Själv har jag inte mycket koll på årsmodellerna,.............
Sorry, sorry....... Jag skrev det här "i går" men tryckte aldrig på "Skicka svar" för jag skulle iväg en stund på kvällskröken och såg att det låg kvar när jag skulle stänga av datorn och tryckte till på "Skicka svar" ...... som jag också glömde påslagen (lite bråttom).
Men ursäkta och det är helt rätt att man bör använda original till första generationen som ju den här bilen hör till, och jag var väl för snabb/halvtrött innan jag åkte för att få årtalen rätt får jag skylla på :msn_weird:.

Jag ändrar inte på klantigheten utan lägger till en Ps. parentes bara. Kolla inlägg #17 igen för lite mer rätt info... hoppas jag.

Sorry, sorry. M. mycket v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Man kan ju tycka att man gjort det onödigt svårt att ha knuten så långt in.
Jag forskade lite på det när jag hade gamla Saabar.
Skillnaden med de bilarna var ju framvagnen och när man gasade fick man ryck i ratten när frihjulet kickade in så bilen ville räta upp sej det gällde att ha ett fast grepp om ratten med bägge händerna. När de moderna bilarna kom med framhjulsdrift fanns inga sådana tendenser med Macperson benen kunde man lägga vridningsvinkeln i knuten i linje med fjäderbenet och lite eller inga krafter uppstod samt att konstruktionen av själva knuten var mycket bättre än de gamla som mest påminde om knuten till ett spärrskaft.
Att det gick att vinna Montecarlo med en tvåtaktsaab säjer ganska mycket om förarskickligheten med tanke på styrningen som ju inte blev bättre av en trimmad tvåtaktare.
 
Toppen