• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga ABS lampan tänd på en Starline 2019 Mercedes

Skipper

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
34689
Medlemskap
2024
hej vid körning idag började cruise controllen krångla växla upp och ner, sen plötsligt tände sig ABS lampan och då fungerade inte cruisen längre. Efter tankning så funkade allt igen ett par kilometer sen kom felet igen. det kommer och går kan det vara någon abs givare som bråkar?
 

Brunell

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
33570
Medlemskap
2024
hej vid körning idag började cruise controllen krångla växla upp och ner, sen plötsligt tände sig ABS lampan och då fungerade inte cruisen längre. Efter tankning så funkade allt igen ett par kilometer sen kom felet igen. det kommer och går kan det vara någon abs givare som bråkar?
Hade samma på min Starline 2019 förra året. Båda bakre givarna var lösa bak, sattes först fast, men felet återkom och högre bak byttes. Felsöktes och byttes på Mercedes verkstad, Hurtig bil i Kungälv. Blev förvånad när jag inte behövde betala. (Vet inte om det hade betydelse att jag gjorde den dyra första servicen där tidigare.)
 

zakke

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
7768
Medlemskap
2024
Det började med vänster fram för 3år sedan, sen kom båda bak för ca 2 år sedan så nu väntar jag på att höger fram ska börja bråka.
Har bytt själv det är viktigt att man tar det försiktigt när man lossar dom men med wd40 och att man vrider och bänder försiktigt så går det.
 

Skipper

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
34689
Medlemskap
2024
Tack för alla förslag. Fick tag i en läsare det var höger bak som krånglade. Under bilen tog jag isär kontakterna gjorde rent med elektrrengöring. Återstllde felmedelande med läsraen nu funkar det igen. Köpte en icarsoft MB V3.0 den kunde läsa felkoder från Mercedes Sprint
 

Skipper

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
34689
Medlemskap
2024
Det blev ett återkommande fel som ställde till det, när abs givarne inte funka får utgående axel på växellåda fel info så då sluta den funka. Tur att vi hade felkodsläsaren med oss fick släcka felkoder många gånger denna helg som vi var i Kristinehamn. Blir till att köpa nya abs givare denna veckan. Mekonomen har ju från Bosch vågar man köpa dessa?
 
Toppen