• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda 5ANS VÄXEL FIAT DUCATO 2,8 1999

Patrik68

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Åstorp
Hej. Nu har jag råkat ut för att 5ans växel hoppar ur och läst mycket om det. Jag har plockat ner det och provade vända ingreppsringen men funkade ej ändå,är det ingreppen i det stora drevet som är bekymret och isåfall verkar inte det gå att köpa löst.
Tacksam för svar/Patrik.
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
222
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.647
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är troligen också ingreppskuggen på drevet som är nötta och eller snedstukade så växeln trycks ur.
Eftersom ringen blir rätt ok. med att bara vända på den (om inte hela bommarna i den ser slitna ut) så är det onödigt att plåga den med slitet drev. Det kan nog vara svårt att få tag i bara det drevet, men också lika bra att satsa på en drevsats så kommer du skapligt undan i alla fall. Det innehåller två drev och en hylsa och är inte så svårt att få tag i.

Här har du de små ingreppskuggen/taggarna som ringens "bommar" skall in i. De är snedslitna och en i mitten på bilden är borta.
P8010125.JPG


Och här har du ett drev där alla "taggar" är helt borta. Har man tur så lägger sig alla till ro nere i plåtkåpan. Har man otur så åker några in mellan kuggen i dreven och de är svåra att mala sönder så då brukar det bli elände av det...... och bara det är god anledning till att byta till nya drev när man kan vara rätt säker på att taggarna redan har fått rätt mycket stryk.
Femmans växel rensat drev..JPG

Här har du många. Det finns även komplett sats med allt till skapligt pris. Men de här annonserna är mest från England och då kan det bli lite mer avgifter, men det finns också i Tyskland och Holland m.m.
Håll koll det kan skifta mer än en tusenlapp på hela satsen och även på bara dreven.
Drev neråt 2700:- är bra, och hel sats neråt 4700:- är bra pris.

Drev från Tyskland, dyrare men gratis frakt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
501
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Den här firman i Sverige har oxo en del delar till VX låddn.
DREV 5ANS VÄXEL DUCATO BOXER JUMPER DIESEL länken går till något av kugghjulssatserna och du får själv söka vidare för att passa din bil.
Det här är den sk syncron dvs ingreppskuggarna som kallas yttre bussning. SYNCHRO YTTRE BUSSNING M5GT JUMPER,BOXER,DUCATO
Jag har bla köpt mig en kugghjulssats med lägre uppväxling än original 5:an.
Dock ej ännu fått ut fingern att påbörja arbtet.....
Fördelen är att det är enkelt att returnera, fick fel syncrodel och kunde enkelt återsända och få pengar och fraktkostnad tillbaka.

Men det gäller verkligen att få rätt delar.... har du öppet så går det ju att mäta räkna kuggar och se bilderna på sajten.

Roysan
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
501
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja kanske behövs lite smörning.
Man börjar bli lite mer prokrastinerande.
Eller som vi som pysslar med el säger, man har ett allt större startmotstånd.

Ett startmotstånd hade man förr vd start av större elmotorer, exvis för drift av tröskverk.
Slog man på strömmen drog motorn för mycket ström för dåtidens kelna elnät, därför mjukstartade man med ett motstånd, i pådraget.

Roysan
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.613
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Hej. Nu har jag råkat ut för att 5ans växel hoppar ur och läst mycket om det. Jag har plockat ner det och provade vända ingreppsringen men funkade ej ändå,är det ingreppen i det stora drevet som är bekymret och isåfall verkar inte det gå att köpa löst.
Tacksam för svar/Patrik.
Orsaken att 5:ans drev på den årsmodellen kraschade var på grund av de var dålig härdade. Det var många som drabbades, så även jag.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
501
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Senast ändrad:
Toppen