• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övergång Cadac grill

Bitte

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
38617
Medlemskap
2024
Hej, har köpt en cadac safari chef 30 grill för engångsflaska. Nu undrar jag om någon vet om det finns övergångs koppling så jag kan koppla den med snabbkoppling till mitt utvändiga gasol uttag.
 
Inlägg
21
Kommun
Umeå
HBK-Nr
28907
Medlemskap
2024
Hej, har köpt en cadac safari chef 30 grill för engångsflaska. Nu undrar jag om någon vet om det finns övergångs koppling så jag kan koppla den med snabbkoppling till mitt utvändiga gasol uttag.
Jo det ska det finnas söker en adapter för att göra tvärt om. Har fått lite olika svar men det är ju en djungel av det hela.Prova googla
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
...söker en adapter för att göra tvärt om. Har fått lite olika svar men det är ju en djungel av det hela.
Denna har vi, satt på Cadacs snabbkoppling på slangen - tillsammans med Biltemas gasflaskor fungerar det utmärkt.

Cadac har en egen variant också, Reducerventil Cadac

(Detta är för att köra engångs- på en grill för LPG-flaska)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.138
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Jag tror det är den omvända varianten Bitte söker
Absolut. Jag svarade på ”Knaus vansation 650 MEG”ś inlägg, om det omvända behovet från det Bitte söker.


När det gäller Bittes behov, så vet jag ej.

Adapter finns att köpa så det rent fysiskt går att koppla ihop dem. Men om trycket blir rätt om man kopplar en slang med tryckreducering till 30 mBar (genom standardregulatorn) direkt i grillen, det får någon som vet svara på.

Vet ej vilket tryck engångsbehållarna håller, och vilket arbetstryck grillen för engångsflaska vill ha.
 

Bitte

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
38617
Medlemskap
2024
Tack för alla tips, jag har kollat med gasig utan resultat och googlat utan resultat, det jag är ute efter är en koppling som passar i cadacen istället för engångs behållarna som jag kan koppla till mitt gasuttag från bilen.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har en Cobb gasgril, der oprindeligt er til dåser.
Jeg har købt en slange som på billedet, der kan gå sammen med lynkoblingen til det udvendige gasudtag.
Måske kan du få noget ud af teksten på slangen20240520_213131.jpg20240520_213238.jpg20240520_213301.jpg
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Tack för alla tips, jag har kollat med gasig utan resultat och googlat utan resultat, det jag är ute efter är en koppling som passar i cadacen istället för engångs behållarna som jag kan koppla till mitt gasuttag från bilen.

Googlade lite, och följande löser en del av ditt problem.


Då har du en regulator som ger rätt tryck till grillen, från en LPG-tub.
Problemet är att den har gänga för en tysk gasoltub.

Hittar ingen adapter från tysk flaskstandard till slangnippel.
Bara adapter för koppling direkt in i en svensk gasoltub.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Hej, har köpt en cadac safari chef 30 grill för engångsflaska. Nu undrar jag om någon vet om det finns övergångs koppling så jag kan koppla den med snabbkoppling till mitt utvändiga gasol uttag.
Då vi köpte vår safari chef fanns det en högtryck (HP) och en lågtryck (LP) variant. Vi valde lågtrycksvarianten som går att koppla in på husbilens gasoluttag, som håller 30 mBar. Köpte också en lös reduceringsventil med gänga för engångsflaska. Kompletterade sen med en snabbkoppling, så att vi enkelt kan välja.
Högtrycksvarianten var gjord för engångsflaskor och gick inte att koppla in på gasoluttaget, eftersom det då skulle bli för lågt tryck. Kanske gäller det även er grill?
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Högtrycksvarianten var gjord för engångsflaskor och gick inte att koppla in på gasoluttaget, eftersom det då skulle bli för lågt tryck. Kanske gäller det även er grill?

Det Cadac-tillbehöret jag länkade ovan, ska lösa det problemet.
Men det saknas en adapter mellan tysk gänga och slangnippel.
Hittade inte det.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Det Cadac-tillbehöret jag länkade ovan, ska lösa det problemet.
Men det saknas en adapter mellan tysk gänga och slangnippel.
Hittade inte det.
Den är väl för att koppla in en hp grill på en ”vanlig” gasolflaska, så att det blir samma tryck som i en engångsflaska. Det sitter ju en reducering på slangen. Om man kopplar den på ett utvändigt gasoluttag blir det ju 2 reduceringar, dels den som sitter i husbilens gasolanläggning plus den som sitter på slangen.Men trycket blir ju ”bara” 30 mBar
 
Senast ändrad:

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Om man kopplar den på ett utvändigt gasoluttag blir det ju 2 reduceringar, dels den som sitter i husbilens gasolanläggning plus den som sitter på slangen.Men trycket blir ju ”bara” 30 mBar
Helt rätt, klockan är mycket :)

Det går troligen inte att få till med gasoluttag - om man inte byter munstycket i grillen, så den blir anpassat för 30 mBar.
Som "Bettan o Einar" skriver, så blir det fel tryck annars.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.583
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Här kommer så mycket ideer men det TS efterfrågar är en slang mellan gasoluttaget på husbilen till en Cadacgrill som är byggd för engångstuber. Länkar här tycks leda till det omvända.:rolleyes:
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Här kommer så mycket ideer men det TS efterfrågar är en slang mellan gasoluttaget på husbilen till en Cadacgrill som är byggd för engångstuber. Länkar här tycks leda till det omvända.:rolleyes:
Inlägg 2 frågade om andra hållet.
Så det är inte så märkligt.

Vi har dock konstaterat att TS önskan inte kan uppfyllas utan ombyggnad av grillen, då trycket från gasoluttaget är för lågt.

Däremot finns slang och regulator som funkar direkt från flaska. Senaste länken. Men det var inte det som TS önskade.
 
Toppen