Det är väl ganska typiskt för somliga märkesverkstäder, att dom har en betydligt högre prisnivå på sin service.
Har man varit tillräckligt "mjuk i sinnet" och fallit pladask för ett bilmärke med hög status, då förväntas man också kunna
betala ett högt pris för att få oljan utbytt.
På min märkesverkstad betingar priset för en oljedunk c:a 500 kr och samma olja kan jag köpa för halva priset, ute på stan.
Men med den prissättningen kan man ju försvara den höga kostnaden för ett vanligt oljebyte...?
Vet inte om "dynamisk prissättning" är rätt ord för detta, men det gäller ju för företagen att optimera vinsten.
Den nya generationen elbilar kommer väl att "tvingas in" till verkstäderna för service för allehanda uppdateringar
med motiveringen, att fordonen är utrustade med ett stort antal livsfarliga högspänningsledningar...
och då kanske man inte ens får pilla med bromsbeläggsbyten längre... ur ren säkerhetssynpunkt?
Kanske måste märkesverkstaden även behöva gå in i bilens data och göra erforderliga uppdateringar efter ingreppet,
annars går det inte att köra den vidare... och små verkstäder utan anslutning till moderbolaget kan inte utföra jobbet.
Ja, vi är väl inte riktigt där ännu, men ur en pessimistisk synvinkel hamnar vi nog i den fållan till slut.
Det är mycket som kan styras via bilens data nuförtiden, så det är väl inte helt omöjligt i framtiden.
Själv har jag just fråntagits rätten att själv kunna avgöra huruvida jag har tillräckligt med plats för att backa in bilen på
garageinfarten. Autobroms, heter det nya systemet och det går varken att justera eller kalibrera blockeringen med mindre än,
att jag genom två (2) knapptryck i bilens datameny helt stänger av funktionen vid varje tillfälle... lite irriterande.