• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Yttre påfyllning gasol, bilder

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Hej
Har en gastankflaska som jag tänker sätta yttre påfyllningsbeslag på.

Tänker sätta på luckan som är till gasflaskorna och vill ha bilder på hur monteringen ser ut med dragning av slangen på insidan. Blir ju lite vridning o böjning på slangen då man öppnar/stänger.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Yttre påfyllning gasol, bilder

Så här gjorde jag.
Borrade först ett hål för styrning av hobby-hålsågen. Fördel, ingen risk att hålsågen slinter runt.

Började med att hålsåga på insidan, plywood och frigolit.
Därefter hålsågning från utsidan. Ok, hålsågen slöas ned av sågning i aluminium men det är en billig hålsåg.
IMG_0453.JPG

Den utsågade delen.
IMG_0454.JPG

Monterade intaget.
Bild3.jpg

Gjorde hål i skyddet, en svart persienntråd håller skyddet för att inte tappa bort det.
Bild4.jpg

Det behövs längre skruvar än de som följer med i leveransen. 1m slang, något vriden för att anvisa hur slangen skall böja sig när luckan stängs.
Bild5.jpg


När luckan stängs böjer sig slangen in- och -nedåt.
Bild6.jpg


Slangen monterad på flaskan.
På förbrukarsidan har jag monterat ett filter.
Bild7.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Yttre påfyllning gasol, bilder

Selv med hengsling i toppen burde en kunne få til en fornuftig slangeføring, mulig en må benytte et par polstrede braketter som støtte for slangen. En på døren og en inne i rummet.
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Yttre påfyllning gasol, bilder

Tack för förslagen, men jag fega ut o valde placering utanför luckan, se bild.

Om nån tycker att det ser ut som ett eluttag....jovisst biltemas utvändigt eluttag 60:- med lite justering så blev det ett bra skydd mot shit:)
 

Bilagor

  • 20170331_163624.jpg
    20170331_163624.jpg
    246,3 KB · Visningar: 252
  • 20170331_163632.jpg
    20170331_163632.jpg
    281 KB · Visningar: 253

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Yttre påfyllning gasol, bilder

Jag valde att kapa bort motsvarande väggens tjocklek på den invändiga delen,använde dom befintliga skruvarna, blir stabilare infästning då.
Det gäller dock att inte göra hålet för stort,använde 68mm hålsåg filade lite för att få exakt passning.
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Yttre påfyllning gasol, bilder

Har haft vårt uttag monterat på gasol luckan sedan 2014/2015. Kör året om så det har blivit en hel del öppna/stäng, hitills har allt fungerat bra. Det är rätt tajt i gadolutrymmet men som sagt det fungerar. Skulle vi gjort det idag hade vi nog satt det sidan om luckan/Staffan
 

Jokke FO

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Ystad
HBK-Nr
25074
Medlemskap
2022
Hej, har precis köpt en likadan, fick varken monteringsinstruktion eller skruvar, adaptern sitter löst inne i fästet, försökt googla instruktioner, du har möjligen inte ett tips, (har naturligtvis försökt prata med säljaren, som inte förstår) eftersom det är en bit att köra till butiken. Mvh Jocke
 

Jokke FO

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Ystad
HBK-Nr
25074
Medlemskap
2022
Hej, Olof G, tack för svar. Det tog sin tid, men jag fick tag i leverantör som beskrev vad som ingick i paketet, det som fattades var just skruvar och en mässingsplatta, ringde säljaren som nu har skickat delarna så jag hoppas att det blir rätt nu, monteringsanvisning sitter på gasolflaskan i något plastnät (hade jag missat).
Bra ide med snöre i locket, så den lånar jag:)
Ha en bra dag!
 
Toppen