• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

XPS och begränsningar i PDF

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har fått ett XPS-dokumnet som jag inte kunde öppna på min ordinarie dator. Däremot kunde sonen få upp texten och med hjälp av CutePDF Writer skapa en PDF-fil. Men "Montering av dokument" eller "Extrahering av sida" är "Inte tillåtet".

Finns det något klurit sätt att komma runt detta så att jag kan kopiera in texten i Word?
//Conny
PS
Jag har ingen OCR-läsare.
DS
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: XPS och begränsningar i PDF

Det finnes xps leseprogrammer for mac og android, de fleste av disse kan foreta klipp av tekst. Når det gjelder pdf så er det også der enkelte leseprogrammer som ikke støtter klipp og lim, mest typisk er de som er inkludert i windows. Bruk acrobat reader for windows!

Hva er egentlig forskjellen på xps og pdf?

Pdf bygger på PostScript styrespråk for printere.

xps bygger på xml på samme måte som de nye microsoft office formatene og mye internt i web tjenester.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: XPS och begränsningar i PDF

Hej och tack båda!

Jag använder naturligtvis Acrobat Reader, men det återstår att lösa att "Montering av dokument" eller "Extrahering av sida" är "Inte tillåtet". Så kan inte kopiera från PDF och klistra.
//Conny
 
Toppen