• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

"Windowsringningar"

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025
Har idag fått 2 samtal från några som talar engelska och som
troligen sitter i något call center någonstans.
Presenterar sig och sedan börjar de snacka om att de har på uppdrag av Windows ringt mig.
Det var en kille på förmiddagen och en tjej som ringde på eftermiddagen.
Talar om för dem att Windows skulle aldrig ringa. Läger sedan på luren.
Det syns inget nummer på nummerpresentatören helt anonyma.
Är det en ny våg av dessa lurendrejare på gång eller?

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025
Sv: "Windowsringningar"

Samma hände oss i lördags. Fyra gånger ringde dom upp. Dumt nog avslutade jag samtalen direkt, man skulle hållit på o snackat en stund så det hade blivit ett dyrt samtal för dom.

Sanddammaren

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det skulle vara intressant att veta hur deras upplägg är och vilka uppgifter de vill åt. Jag skulle nog låtit dem prata till punkt och stängt av internet. En bekant blev panikslagen då han såg på skärmen att vederbörande tog kommando över datorn. Han använder numera iPad.

Senast ändrad:
H

hianders

Guest

Jättebra med varningar här om sådana "tilltag".

Inger/fru hianders

D

Deleted member 11118

Guest

Har haft 3 uppringningar de senaste 2 månaderna och varje gång svarar jag att jag jobbar på Microsoft, då lägger de på luren direkt. Tyvärr går nog någon på detta om inte i Sverige så i något annat land.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Först ringde en tjej. Jag bad henne vänligt resa till ett varmare ställe. Tydligen var jag inte tillräckligt diplomatisk för hon bad mig också ta resan dit.
Dan efter ringde en manlig från Nya zeeland (tror jag). Det var en knackig datalinje och därför svårt att luska ut vad han ville, men jag bad honom kontakt Microsoft i Sverige. Sen blev det tyst.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Frågan är varför ringer dom er? Ringer dom på fast linje eller mobil? Var har de fått telefonnummer ifrån?

D

Deleted member 11118

Guest

Frågan är varför ringer dom er? Ringer dom på fast linje eller mobil? Var har de fått telefonnummer ifrån?

De som ringde mej var hemligt telefonnummer. Telefonnummer kan man få lite varstans nog inga problem att få tag i.

Max&Kerstin

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2025

Hej!
Jag har blivit uppringd vid flera tillfällen från New Deli i Indien. Dom uppger sig vara samarbetspartner med Windows och ringer för att upplysa om att min dator kommert att krascha snart om jag inte gör en uppdatering av Windows insallationsprogram, vilket dom naturligtvis står till tjänst med mot en avgift. För motsv 1500:- så är datorn skyddad i tre år, 2500:- för evigt!!!
Mitt telefonnummer uppger dom att man fått av Windows. När man registrerar sitt nya program så uppger man ju adress och telefonnummer till Windows.

Uppenbarligen kan dom se när jag är inne på Internet och kan t o m gå in och påverka min dator. Vid det första tillfället gick jag (av ren nyfikenhet) med på att dom skulle få kolla min dator och då installerades ett scanningprogram som letade igenom och hittade naturligtvis ett stort antal farliga grejor som dom erbjöd sig att ta bort.

Jag avböjde med motiv att jag gärna ville konsultera min egen datatekniker.
Dagen efter återkom dom, jag kontrade då med (påhittad historia om) att jag kollat med Windows om dom lämnat ut min adress och att dom inte hade något samarbete med någon som utför denna typ av tjänster. Då lade dom på, men återkom tre veckor senare nu med en katastrofvarning angående min dator. Då kontrade jag med att jag kan köpa en ny dator för mindrer pengar än vad dom vill ha för sina tjänster - klick!

Detta har sedan upprepats vid ett par tillfällen men nu med uppringare som uppger sig vara i Mombay och inte alls känner till de som ringt tidigare.

Att rensa bort det scanningsprogram som jag fick helt gratis gick bra och min dator har gått helt problemfritt (ta i trä) i tre månader sedan senaste påringningen.

Vehere necesse est!

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025

Tack för den informationen Max o Kerstin.
Jag vågar aldrig låta dem hålla på så länge med sitt snack. Man vet inte vad de kan göra med det "tekniska".

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det är bara en tidsfråga innan de kan kontrollera våra mobiler och plattor. Man får hoppas att Microsoft inför bättre säkerhet på sina mobila operativsystem än på sitt PC-baserade.

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022

Jag behöver inte bry mig om sådana samtal eftersom jag har "nixat" både hem- och mobiltelefonen. Hemliga nummer svarar jag aldrig på.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag tror knappast att dessa bedragare bryr sig om Nix!
Känner man till telefonnumret kan man däremot lägga det i Truecaller.

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022

Jag använder två appar till mobilen. "Call block" och "Varningsinfo ". Den andra uppdateras automatiskt hela tiden av användarna och den första lägger man själv till nummer man inte vill veta av. Dom fungerar klockrent för mig.

F

F.d. 3644

Guest

För ett år sedan hade jag mobilt bredband via Tele 2. Flyttade och där fanns ingen täckning, så Tele 2 var så vänlig och bröt mitt kontraktet i förtid. TACK.
För en månad sedan, ett år senare, får jag en kredit faktura från Tele 2. Jag skulle få tillbaks ynka 26:-. Obegripligt.
Jag ringer upp telenr på fakturan, och får till svar att uppger jag mitt banknr. så sätter dom in pengarna.
Det var nån överbetalning, fick jag till svar, ett år tidigare.
Nej, sa jag. Jag vill inte ha.
Läser senare i tidningen att flera råkat ut för samma sak. Och då töms kontot.
Varning varning.:mad::swoon:
Tyvärr kasta jag kreditfakturan.

Toppen