• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Windows har lagt av

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
På vår lilla dator så har Windows lagt av. Först så kom det upp ett meddelande om att jag skulle sätta in en cd för att återställa Windows. Men någon sådan finns inte med och datorn har ingen cd spelare så det kvittar.

Fortsatte att prova lite olika saker och så småningom fick jag upp att datorn hade stängt av på ett felaktigt sätt och skulle då startas om. Fanns några olika alternativ och jag provade alla. På alternativet att Windows skulle startas om som vanlig så kommet det upp på skärmen att Windows ska starta. Men där står den bara och tuggar och inget händer.

Det här inträffade efter uppdateringar som kommer med jämna mellanrum. Finns det någon lösning på detta så vi får igång lilldatorn igen?
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Windows har lagt av

Jag skulle tor att det finns en återställningspartition på datorns hårddisk, frågan är hur man kommer åt den. På en del datorer så är det med F12 direkt när datorn startar. Prova att googla på dator och datortyp, så bör du få fram hur du startar den.

Ett annat alternativ är systemåterställning till någon dag innan uppdateringen, ibland fungerar det.

Problemet är att oavsett lösning så riskerar du filerna på datorn, så det bästa vore att först ansluta disken till en annan dator och föra över de filer du vill rädda och sedan nyinstallera Windows på laptopen.

//Stefan
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Windows har lagt av

Hej Eva & Hasse
Om du gör den strömllös.
Ta ut batteriet och låt den ligga någon tim.
Sätt i batteriet igen ,kör i gång datorn som vandligt.
Kan funka skriv hur det gick.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Windows har lagt av

Vår lilla husbilsdator betedde sej lika, vi fick byta hårdskiva.
Den var knappt under 2 år så det gick på garanti.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Windows har lagt av

har du försökt att starta Windows i felsäkert läge? Om inte tryck upprepade gånger på F8-tangenten när datorn startas.
Starta datorn i felsäkert läge
Funkar det kan du gå in till en tidigare återställningspunkt och "backa" datorn.
//W
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Windows har lagt av

Min granne råkade ut för samma sak i sin lilla dator. Han hittade ingen annan lösning än att först ladda in Linux (gratis) och på det sättet komma åt innehållet.

Sedan kunde han fixa en systemåterställning.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Windows har lagt av

Saken är ju den att vi kommer överhuvudtaget inte in i datorn. Windows laddas och det är det enda som händer. Kommer inte vidare alltså den står och tuggar där.

Starta i felsäker läge har jag provat tidigare och det funkade inte. Har även tryckt F2 när datorn har startats upp och det har jag inte blivit klokare av. Kommer upp en massa info som jag inte begriper ett dugg av.

Datorn är en Packard Bell och jag ska besöka deras support. Kanske så kan dom komma med något gott råd. Annars så blir det nog att köpa en ny dator, den är faktiskt hela 4 år gammal vilket verkar att vara urgammalt när det gäller datorer.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Windows har lagt av

starta upp den,,när den står o jobbar tar du loss batteriet,,sen sätt tillbaka det, ock startar upp om igen,,
så får jag göra ibland,,min är också fyra år,,good luck,,
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Windows har lagt av

Hej!
Vet inte var ni är, men jag skulle kontakta lokal servicefirma för datorer.

Vi har fått bra hjälp i Tavira och Olhao i Portugal och Fuengirola i Spanien. De brukar backa upp era filer från hårddisken och sen lösa datorns problem. Och kostar en tiondel vad motsvarande skulle kosta i Sverige.

Lycka till
Jyrki
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Windows har lagt av

Jag hade en kunnig bekant o han fick igång den o även kopierat det mesta men konstaterade att hårdskivan hade fått fel. Det är en HP mini o fungerar bra med ny hårdskiva nu, jag han nog köpa en ny o märkte att ny är ny snabb o fin på alla sätt. Gamla HP,n får ligga i bilen den är ganska strömsnål ändå, har ladda in camping kataloger + annat på hårdskivan för den saknar spelare.

/Leif
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Windows har lagt av

Tack för att ni har hjälpt oss med olika tips och råd men tyvärr har inget funkat. I dag så var Hasse och köpte en ny dator, en Acer, på Media Markt. Det är bara ett fel, det finns inga tangenter med åäö och det tänkte vi inte på. Hur dum får man va??

Men det finns kanske något knep för detta? :twitcy:
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Windows har lagt av

Tack för att ni har hjälpt oss med olika tips och råd men tyvärr har inget funkat. I dag så var Hasse och köpte en ny dator, en Acer, på Media Markt. Det är bara ett fel, det finns inga tangenter med åäö och det tänkte vi inte på. Hur dum får man va??

Men det finns kanske något knep för detta? :twitcy:

Ni kan säkert välja svenskt tangentbord!!!

Kolla!!!

Ha det gott!!:):)
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Windows har lagt av

Om det är en dator med ett "fysiskt" tangenbord som saknar åäö skulle jag åka tillbaka och byta...

Är det en Androidplatta så går det att ladda ner svenskt tangenbord, tex "Scandinavian keyboard" från GooglePlay.

/Bertil
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Windows har lagt av

är det en Laptop, så kan det gå att efterbeställa ett svenskt tangentbord till den. Annars finns ju alternativet att lämna tillbaka den och köpa en dator i Sverige istället.

Om inget av ovanstående fungerar så finns det etiketter man kan köpa. De fungerar utmärkt: Swedish transparent keyboard sticker

//Stefan
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Windows har lagt av

Tack för att ni har hjälpt oss med olika tips och råd men tyvärr har inget funkat. I dag så var Hasse och köpte en ny dator, en Acer, på Media Markt. Det är bara ett fel, det finns inga tangenter med åäö och det tänkte vi inte på. Hur dum får man va??

Men det finns kanske något knep för detta? :twitcy:

Prova att trycka ner ALT-knappen samtidigt med siffrorna nedan:

å = alt+134
ä = alt+132
ö = alt+148
För att få tyskt ü gör så här:
precis till vänster om Enter-knappen finns en tangent med tre specialtecken, tryck först på den och sen på u så får du ü.

Kortkommandon i Word

W7 har ett skärmtangentbord.
Skall gå att ändra keyboarden efter olika länder med - default alt + shift!

Skriva utan att använda tangentbordet (Skärmtangentbordet)

Bosse
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Windows har lagt av

Åk och byt ut den och kräv ett svenskt tangentbord. Det bli bara krångel i längden med olika tangentkombinationer för att få Å,Ä,Ö,å,ä ö.
Det kanske går att ansluta ett extern tangentbord men det är ingen lösning då ni köpt en ny dator i Sverige.
 
Toppen