Sv: Windows for dummies
ändringar på den ena datorn överföres till den andra datorn och vice versa.
Detta har jag ordnat med google drive, Microsofts onedrive, och från time to time även med dropbox.
Exakt hur man gör med dem alla minns jag inte på rak arm men när det gäller google drive, som är en molnlagring, så öppnades himlaporten till molnet när man laddat hem och installerat google drive för pc:
https://tools.google.com/dlpage/drive?hl=sv
Detta jox skapar en mapp i din dator som ligger jämte din andra mappar och har man installerat detta i två, eller fler datorer och loggar in med sitt googlekonta så synkas alltihop, eller det man valt att synkas, mellan datorerna via molnet. Helt suveränt.
Du kan då alltså jobba i ena datorn och det synkas till den andra, samt vice versa. Man kan även jobba direkt i molnet med googles verktyg och det synkas till datorerna. Sen kan man även ladda ner appen till telefonen och synka och jobba med den också om man vill det.
Detta var googles variant, Onedrive använder jag också och då framförallt till ställplatsfilerna. Där har jag lagt till olika behörigheter för utomstående som Botte42, STACT, baggis, kanske nån mer jag inte minns i farten och det fina med den kråksången är att
alla kan jobba eller visa grundfilerna direkt i sin dator utan att ladda saker hit och dit hela tiden.
Så Onedrive tycker jag också är helt kanoners, det skiljer sig lite mellan Microsofts och googles olika verktyg som man kan använda direkt i molnet men för det lilla jag använder det är det inget jag upplever som saknas.
Kan inte minnas att jag installerat något speciellt för onedrive utan det känns mer som det är inbyggt i windows och frågan brukar dyka upp när jag installerar om windows (vilket förefalller ske regelbundet för mig) vilka filer jag vill synka mot onedrive.
Ytterligare en fin sak är att eftersom sakerna ligger i sina mappar och synkas automatiskt så behöver man ju inte på något sätt alls känna sig tvingad till googles eller Microsofts verktyg, det går bra att öppna filerna med de program man har installerat i de olika datorerna och endast se på lagringstjänsterna som en hårddisk, minneskort, usb-sticka osv fast med synkning.
Så jag tror att både google drive och Microsofts lösningar täcker upp ditt behov så länge du placerar allt dy vill synka till deras olika mappar i datorn. Sen finns det säkert fler lösningar som passar lika bra.
mvh jocke
Edit, utbytt länk då den förra var lite väl avancerad.