• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Windows 8 strul med utforskaren

F

F.d. 14324

Guest
Hej igen, nu strular det igen och jag måste be om hjälp ännu en gång!

Problemet börjar när jag försöker starta utforskaren, jag trycker på ikonen
och utforskaren börjar starta och det kommer upp en tom utforskare som inte
kommer igång, blank sida helt enkelt. Denna sida kan jag inte stänga ner heller,
bara minimera så den blir kvar tills jag "startar om"

Image 3 utforskarstrul.jpg

Nu har jag iofs hittat vägar runt det här problemet och det är inga problem att hitta mina bilder via picasa eller som nu när jag trycker på "välj fil" när jag ska ladda upp, då verkar det fungera som vanligt och jag har inga problem med att få in bilder i datorn från kamerans minneskort. Men jag laddade hem ett par gpx-filer idag som jag inte lyckades öppna och när jag då vill "visa i mapp" så kan jag inte det.

Vad är problemet då kanske ni undrar? jo när jag som nu ville öppna utforskaren och den inte startar kommer det ett litet följdproblem, nämligen att jag varken kan stänga av eller starta om datorn.
Det har jag också en lösning på, men jag vet inte hur bra det är att plocka bort batteriet varje gång jag behöver starta om, efter en sådan "omstart" fungerar datorn som vanligt igen så länge jag håller mig borta från att trycka på utforskaren.

Om någon har haft liknande problem eller en eventuell lösning på detta så är jag redo att lyssna! :)

mvh jocke

ps, jag försökte hitta information om detta på microsofts hemsida,, men när de stod att man skulle trycka på start och sen ..... ja då slutade jag läsa där!
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Windows 8 strul med utforskaren

Jag har också haft lite "spök" problem med w8.. men inte som dina.. men det verkar som att proggen kraschar när datorn stått på några dagar. Har precis laddat hem senaste uppdateringarna och hoppas att dessa hjälper.

Windows-knapp och X har jag lärt mig att det e en bra grej ;)

Testa att restarta utforskaren endast, genom CTRL - Shft - ESC som trycks in samtidigt.


//Freddy
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Windows 8 strul med utforskaren

Om det står trykk start og tast inn xxxxxxxx.exe så bruk windows tasten og R sammen - dette gir en liten boks for inntasting av en komandolinje.
Det finnes noen utvidelser til utforsker som kan lage det problemet du har, grunnet en feil i en utgave av MFC (Microsoft Foundation Classes) biblioteket. En kan rette feilen med å reinstallere dette biblioteket (en del av C++ redistribut library), eller fjerne tillegget.

Desverre har jeg ikke en oversikt over hvilke tillegg som er farlige. En må klare å starte utforsker i safe mode for å slå av / avinstallere tillegg eller oppdater biblioteker.

Mer informasjon Windows Explorer hangs on Win 7 64 bit - Microsoft Community gjelder og win-8 selv om den snakker mest om win-7.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Windows 8 strul med utforskaren

Hej igen.
Jag gick in i aktivitetshanteraren och där hittade jag knappen "mer information"
jag tryckte på den och då kom det upp många grejer och där hittade jag en rad
med utforskaren, eller ja,, 4 st utforskare hade jag fått igång samtidigt och efter
jag stängt av dem fungerar utforskaren som den ska igen.

Exakt vad som orsakade mitt problem har jag inte löst, men jag kan i varje fall
stänga av datorn när jag vill utan att plocka bort batteriet. Klart bättre!

mvh jocke
 
F

F.d. 25525

Guest
Sv: Windows 8 strul med utforskaren

Om du inte kan avsluta ett program i Windows 8 så gå ut till skrivbordet och placera pilen i allra översta hörnet på vänster sida och högerklicka på musen så får du upp en skärmbild av programmet du har igång. Tryck då på stäng.
 
F

F.d. 9402

Guest
Sv: Windows 8 strul med utforskaren

Hej, Jag uppdaterade mitt win 8 idag men efter det kan jag inte öppna Utforskaren! Det hade blivit så med Spotify och Steam förut men trodde aldrig att det skulle bli så men Utforskaren. Någon som kan hjälpa?

Det som händer när jag försöker gå in i utforskaren eller någon mapp är bara att iconen kommer fram men det händer inget.
 
F

F.d. 9402

Guest
Sv: Windows 8 strul med utforskaren

Det blir så för mig också, Tror dock det är min skärm jag använder, Men kan du gå in i utforskaren via Kör och sedan bläddra? Jag gör så iallafall. Ska testa med en annan skärm och se om det funkar. :wink:
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Windows 8 strul med utforskaren

Öppna taskmanagern (ctrl+alt+del), byt till fliken Processer och stäng av alla processer som heter "Explorer", kan vara en eller flera.
Prova sedan att starta utforskaren igen (windows-tangenten+ E är en genväg).

//Stefan
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Windows 8 strul med utforskaren

En annan fråga, kan man få ett annat utseende på win8 typ en klassisk win7?
Jag tycker det är ett himla strul med alla appar
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Windows 8 strul med utforskaren

Ja det kan man Runar, jag har testat ett par stycken men de var inte bra så jag har avinstallerat dem och glömt vad de heter.
Nu har jag helt enkelt bitit ihop och gillat läget och hoppas hela tiden att man inte kommer åt någon knapp som startar metroläget!

Stefan har nog koll på någon "classic shell" som är värda att testa, själv hoppas jag på att ryktet om en framtida uppdatering som ska ge oss startknappen tillbaka stämmer, annars blir det nog den senaste linux mint bredvid mitt 8.1 snart.

mvh jocke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Windows 8 strul med utforskaren

8.1 Update kan settes ti å starte i desktop, windows knappen veksler da mellom metro som start-meny og desktop. Det finnes et par smating til som gjør det hele spiselig - slik som valgfri sortering i alle apps delen (nedenfor metro).
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Windows 8 strul med utforskaren

En annan fråga, kan man få ett annat utseende på win8 typ en klassisk win7?
Jag tycker det är ett himla strul med alla appar

Hej Runar och alla andra!

Har använt Classic Shell i Windows 8 under ett halvårs tid och det fungerar klockrent. Det ger i stort sett samma användargränssnitt som forna Windows. Dessutom lätt att använda App-fönstret när man behöver!

Classic Shell - Start menu and other Windows enhancements

MVH/Thomas

Tillagt: Här finns en jämförelse mellan olika startmenyapplikationer:
Classic Shell • View topic - Compare Start Menus:Classic Shell vs StartIsBack, Start8 etc
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Windows 8 strul med utforskaren

Jag är lite petig och tyckte att Classic Shell var för ful och gjorde inte riktigt som jag ville.

Så jag köpte programmet Start8 istället och det är jag nöjd med. Stardock som gör det har en massa andra program som kan tweaka utseendet rejält. Jag nöjer mig med Start8 och Fences (som gör att jag kan sortera skrivbordsikonerna i "mappar").

Det senaste jag hört är att Microsoft ångrat sig och kommer inte att ge oss startmenyn tillbaka i Windows 8.1. Däremot kommer en variant i nästa version, som troligen släpps om ca ett år...

//Stefan
 
Toppen