• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Windows 8.1 Registry error

F

F.d. 14324

Guest
Min laptop med windows 8.1 krånglar.
Om jag jobbar med den och tar en lite för lång paus så startar den om sig själv efter en stund, jag gissar att det handlar om 3-5 minuters inaktivitet innan den tvingar sig själv att starta om. Så länge jag är aktiv så fungerar datorn som den ska, men lämnar jag den några minuter så startar den om.

Jag har observerat den två gånger nu och hunnit läsa felmeddelandet, det lyder ungefär så här:
Ett okänt fel har uppstått och datorn måste startas om.
Om problemet uppstår igen så sök online efter Registry_error.

Jag har googlat en del på registry_error och egentligen inte hittat nåt bra, jag har också uppdaterat mitt W8.1 och men det hjälpte inte.

Jag började även med ett försök till att återställa datorn men jag hade så många program som jag behövde installera om så jag drog mig för att gå igenom processen och försöker greppa efter halmstrån här i stället som en början.

Är det någon som känner igen sig eller vet något om det så får ni gärna ge mig tips.

mvh jocke
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Windows 8.1 Registry error

min gjorde detsamma.
i mitt fall var inte drivisarna för SSD disken uppdaterade. win kraschade när det försökte gå i villoläge och ville stänga av disken. testa med at ändra inställningarna för viloläge. så disken aldrig stängs av....


Freddy
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Windows 8.1 Registry error

Jag testar det.

Tillägg, Jag ändrade inställningarna för viloläge till "aldrig" både vid batteridrift och nätdrift men det hjälpte inte.

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Windows 8.1 Registry error

Du må inn under avanserte strømtyringsalternativer og harddisk for å gjøre endringen som Freddy foreslår. Høres meget sannsynlig, og SSD disk trenger ikke å slås av annet enn når resten av pcen stenges av.

En sjekk av at alle leverandørens drivere er oppdatert er neste trinn på testingen. happy hunting :cool:
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Windows 8.1 Registry error

Jag tror inte jag har ssd i min, den var för billig.
I förrgår uppdaterade jag w8.1, även drivrutinerna uppdaterades men inget blev bättre.
I går gjorde jag som Freddy föreslog och jag var in och petade i avancerade inställningar också. Då blev det ingen skillnad och datorn startades om efter 5 ninuter med inaktivitet.

Nu till det märkliga, idag startas inte datorn om efter 5 minuter... exakt varför den helt plötsligt fungerar vet jag inte. :confused:

mvh jocke
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Windows 8.1 Registry error

Startade du om efter att du hade gjort registerändringen?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Windows 8.1 Registry error

Endel endringer blir ikke aktive før pcen er kaldstartet. Mulig det er det du opplever nå. Tror at stopp av disker er en slik setting.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Windows 8.1 Registry error

Tack Sjöberg. Jag stannar hos W7 en stund till.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Windows 8.1 Registry error

Endel endringer blir ikke aktive før pcen er kaldstartet. Mulig det er det du opplever nå. Tror at stopp av disker er en slik setting.

Det kan vara så, jag hoppas det och då antar jag att det är nåt strul med drivrutinerna, det kan jag leva med bara jag inte märker något av det.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Windows 8.1 Registry error

Säg den glädje som varar.
När jag ändrade i inställningarna så kunde man ställa in värdet både vid batteridrift och nätdrift, jag var noga tyckte jag och satte inställningarna på samma värden.

Hela förmiddagen har datorn fungerat problemfritt på batteridrift men för en stund sen var jag tvungen att stoppa i sladden och då tvingas den till omstart igen efter fem minuter.

Jag måste kolla igenom inställningarna om jag missat någon ruta, samtidigt funderar jag på att börja leta efter kvittot till datorn för att se om jag har nån garanti kvar. Har jag det kan man ju lämna in den så får någon annan lösa det här! :)

mvh jocke
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Windows 8.1 Registry error

Jag tror inte garantin gäller mjukvaruproblem, vilket det här troligen är.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Windows 8.1 Registry error

Det finns en inställning till som kan orsaka ditt problem....

Kolla detta:

1.Click Start and type device in the search field, then select Device Manager .
2.Expand the Batteries category.
3.Under the Batteries category, right-click the Microsoft ACPI Compliant Control Method Battery listing, and select Uninstall .
WARNING : Do not remove the Microsoft AC Adapter driver or any other ACPI compliant driver.
4.On the Device Manager taskbar, click Scan for hardware changes .
Alternately, select Action > Scan for hardware changes .

alternativt kör du bara en "disable" o testar om det hjälper på batteriet.

//Freddy
 
Toppen