• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Wifi, vad behöver jag för grejer

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.561
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Jag har en liten bärbar dator. Vi skall ner i Europa. Har läst om Wifi. Men då jag är en fullständig novis på detta med datorer behöver jag hjälp.
Vad behöver jag för prylar? Lämna gärna förslag på lämpliga grejer. När jag har anskaffat dessa hur kopplar jag in det? Behövs det att göra några inställningar?
Som ni ser behöver jag hjälp med allt.
Ha det
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Wifi, vad behöver jag för grejer

Du bör först underöka om din dator kan koppla upp sig via wlan. Om den kan behövs kanske en förstärkare för att kunna ta emot wlansignal på större avstånd i form av en usb-sticka. Ämnet har nyligen behandlats i en annan tråd.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Wifi, vad behöver jag för grejer

Du har vad du behöver. Du skall bara högerklicka på den lilla datorn nere till höger och se om det finns några nätverk tillgängliga. Antingen helt öppna, eller sådana du måste betala för. I det senare fallet blir du uppkopplad, men den första sidan du får kräver inloggning. Sannolikt ser du direkt varifrån du får dina inloggningsuppgifter.

Prova hos någon du känner som har ett trådlöst närverk.

Håkan
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Wifi, vad behöver jag för grejer

Du bör först underöka om din dator kan koppla upp sig via wlan. Om den kan behövs kanske en förstärkare för att kunna ta emot wlansignal på större avstånd i form av en usb-sticka. Ämnet har nyligen behandlats i en annan tråd.

Hej Knarrevik!

Kan du ge några förslag på vilken USB förstärkare som kan användas till det här?

Och var man kan hitta dom?

Ha det gott!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Wifi, vad behöver jag för grejer

hej
Liten screenshot fron husbilen
- bilde fron mobil bredbånd program - med indbygget WiFi i tackluken.
Jag anvender inte WiFi, men om andre vil - så her
Kjenner ikke forsterkningen i db - men den er til stede och på rette position i husbilen
Project2jpg.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Wifi, vad behöver jag för grejer

Jag vill i sammanhanget tipsa om en gratisapp till iPhone/iPad vid namn Wi-Fi Finder.

Den kan även användas offline genom att enkelt ladda ned databasen i förväg.
Den letar upp gratis- och betalhotspots runt hela världen.

Det finns liknande appar till Android.

IMG_0021.jpgIMG_0022.jpg

IMG_0023.jpgIMG_0024.jpg

IMG_0025.jpgIMG_0026.jpg
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Wifi, vad behöver jag för grejer

Hej Anders
Hvilke grejer får man da anvenda for en bra WiFi mottag.
Eller får man sitte sig i tacklukan :).
Jag vet det er möjligen men hva koster grejer.
Finns en medleveret startkabel och hur med adaptorer.
Iphone - Ipad ?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Wifi, vad behöver jag för grejer

Hej Anders
Hvilke grejer får man da anvenda for en bra WiFi mottag.
Eller får man sitte sig i tacklukan :).
Jag vet det er möjligen men hva koster grejer.
Finns en medleveret startkabel och hur med adaptorer.
Iphone - Ipad ?

Eftersom min husbil har plastkaross duger en enkel usb-sticka med lite längre antenn för mig. Jag hade rundstrålande antenn på taket tidigare men inneantennen räcker lika långt ca 400 meter. Länk: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/360276

Det finns naturligtvis kraftigare doningar som når flera km med riktantenn.

Det finns en usb-adapter till iPhone/iPad men jag har inte testat den i samband med wlanförstärkning. Tvivlar på att det finns drivrutin.

Till den längre antennen finns det förlängningskabel men jag har bara bytt ut den mindre till den större antennen direkt på stickan och kopplar direkt i datorns usb-port.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Wifi, vad behöver jag för grejer

Beställer man en sådan här från Amazon.com: Alfa AWUS036NH 2000mW 2W 802.11g/n High Gain USB Wireless G / N Long-Range WiFi Network Adapter with 5dBi Screw-On Swivel Rubber Antenna and 7dBi Panel Antenna and Suction cup / Clip Window Mount: Electronics

så blir man nöjd. Enkelt att använda och ansluta till datorn med USB-sladd. Det följer t.o.m. med ett par antenner, sedan kan man givetvis köpa ännu starkare antenn för att nå längre om man vill.

Hälsn
jyrki



71Ri0MoqsnL._AA1500_.jpg
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Wifi, vad behöver jag för grejer

Hej!
Jag använder en leverantör som sedan mer än 10 år har ett Wifi-nät som skickat signaler flera mil och de rekomendera AWUS036NH (den gröna på Anita & Jyrki´s bild) till husbilen. Jag har sett ett pris på 298:- hos Ebay i någon HBK-tråd.
Dessutom har jag ersatt antennen med en D-Link riktantenn ANT24-1200.
//Conny
 
Senast ändrad:

Lenoinga

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
1407
Medlemskap
2021
Sv: Wifi, vad behöver jag för grejer

Är det någon som beställt en Alfa AWUSO36NH 2000mW från Amazon.com?
Fyllde i en beställning, priset skulle vara 34.99 dollar + 7.99 dollar för frakt = ca 260 kr.
Slutsumman visar dock 228:- (varan) + 495:- (frakt) = 723:- Är det rimligt att frakten är så mycket? Vet någon om förstärkaren finns att köpa "live" någonstans eller måste man köpa den på nätet?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Wifi, vad behöver jag för grejer

Är det någon som beställt en Alfa AWUSO36NH 2000mW från Amazon.com?
Fyllde i en beställning, priset skulle vara 34.99 dollar + 7.99 dollar för frakt = ca 260 kr.
Slutsumman visar dock 228:- (varan) + 495:- (frakt) = 723:- Är det rimligt att frakten är så mycket? Vet någon om förstärkaren finns att köpa "live" någonstans eller måste man köpa den på nätet?

Den är frakten inom USA, för Europa är den 69.99$
 
Toppen