• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Westfalia 540

F

F.d. 54231

Guest
Jag är ny på forumet, men är på g att köpa husbil.
Den bil jag tittar på är en Westfalia Amundsen 540D som jag tänkte köpa direkt från Tyskland. Jag undrar om det finns någon på forumet som har erfarenhet av en sådan eller att köpa husbil i Tyskland - alltså några tips om vad jag bör tänka på innan jag sätter igång?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Westfalia 540

Köpte en sådan för två år sen i Tyskland. Ladda på med extrautrustning! Jag skulle ha tagit med drag för att få med relativt tunga cyklar. Hitta en seriös handlare i Tyskland. Småfel uppstår som bekant, vi fick precis bägge takluckornas myggnät/mörkläggning bytta. Kostade inget. Vi har en stor taklucka fram, det är bra. Firman vi köpte av är Togo reisemobile utanför Hamburg, mycket serviceinriktade, vill ha nöjda kunder. Det där med att svara snabbt på mail är inget som man kan anklaga dom för. Det kan vara lite irriterande, men väl på plats funkar allt. Kanske inte billigast, men tyska handlare håller sig till prislistorna i alla fall för nya bilar. Den firman säljer även 600milsbilar som varit uthyrda. Där tjänar man in 6 % på momsen. Vikten är inga problem med en sådan bil, när vi har full last o besättning (alltså besättningen är inte full utan fulltalig, dvs två personer) brukar det finnas 5-600 kg kvar till 3.5 ton. 130 hk räcker bra för den bilen.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 54231

Guest
Sv: Westfalia 540

Låter bra Kristian - ja, Togo har jag förstått är en relativt stor handlare. Jag funderade faktiskt på det där med att x-trabeställa krok, men jag tänkte att det kanske skulle innebära en ytterligare registreringsbesiktning i Tyskland och kanske bättre att göra i Sverige - när jag ändå måste göra en registreringsbesiktning. Å andra sidan kanske det är så pass mycket billigare i Tyskland att man tjänar på det?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Westfalia 540

Tror man kan få kroken fabriksmonterad, om jag inte minns fel. Jodå, Togo är en stor firma när det kommer till antal sålda plåtisar, hörde att dom åtminstone sålde en om dagen. Annars är det en liten firma med få anställda, ett familjeföretag som hållit på länge.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Westfalia 540

Vi var inne på att köpa Westfalia från början men i slutändan backade vi då vi ville ha lite mer för pengarna. Anledningen var att € gick upp det året och Westfalia tillhörde inte direkt dom billigare "segmenten", som det nu heter på finare språk. Än idag tycker vi att Westfalia bjuder på mycket snygga invändiga lösningar vilket inte alls är konstigt med så pass många år i branschen. Togo (familjeföretaget) har mycket bra rykte vad vi har hört från flera andra håll, så vi säger bara lycka till!

PS. Tänk på att dragkroken (tror jag) väger ca 40 kg (om jag minns rätt). DS.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 54231

Guest
Sv: Westfalia 540

Bra tips - tack! Jag har liksom fastnat för Westfalia och vad jag hör från er verkar det vara bra grejer.
 
F

F.d. 54231

Guest
Sv: Westfalia 540

Ok, då är jag alltså med husbil; en Westfalia Amundsen 540d. Jag handlade av Scholtz i södra Tyskland och dom har varit seriösa hela vägen. Däremot har jag nu fått ett problem med kompressorkylskåpet (Vitrifrigo C62) som under tiden bilen stått uppställd har slutat fungera. Normalt vrider man bara på thermostatvredet inne i skåpet för att det ska gå igång. Men som sagt gör det nu inte det längre. Jag försöker undvika att lämna in den för felsökning eftersom det borde vara något enkelt fel - det kan ju inte sluta funka utan yttre påverkan hur som helst.

Jag har kollat säkringarna och jag har laddat den med landström >12 tim. Jag har även ringt den tyska återförsäljaren utan framgång. Jag undrar om det finns någon där ute som har några idéer att dela med sig av?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Westfalia 540

Det finns tydligen en automatsäkring, som behöver kollas. Sen återstår väl bara att söka på vitrifrigo servicecenter Sverige, åtminstone en träff. Berätta gärna hur det går.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Westfalia 540

Mät! att du har spänning ända framme vid kylskåpet. Först då vet du ju om felet finns i skåpet (tex strömbrytaren/termostatren) eller i elen fram till skåpet.
//Göte J
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Westfalia 540

Om man monterar dragkrok på en plåtis demonteras stötfångarbalken bak och ersätts med en liknande med dragkrok detta ökar vikten marginellt c:a 2 kg tror jag det blev i mitt fall. Behövde inte vägas om enligt besiktningsmannen.
Med vänlig hälsning, Conny J
 

Jämtsaab

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Åre
HBK-Nr
27164
Medlemskap
2024
Vad kostade det att fixa allt med importen?
Är inne på att köpa precis den bil du köpt har du provat den på vintern? Jag kommer att använda den året runt så isolering uppvärmning är av vikt för mig.
 
F

F.d. 54917

Guest
Jag har en Amundsen 540D -18. Köpte den på Solhem Husbil, är mycket nöjd med deras kundkontakt och service. Har använt den nu en del under vintern uppe i Norrland, har vinterpaketet med Truma D6 som är rejält överdimensionerad för den nätta storleken på bilen, så inga problem att fricampa i -22, har då behagliga 20 grader inne i bilen. Dock går det inte att använda vattnet under -10 då rören till köket fryser, läst på tyska forum att flera ägare har haft problem med detta. Dock tror jag inte det finns särskilt många plåtisar som har fungerande vattensystem när det är såpass kallt, lätt att köra med dunk istället.

Är hittills otroligt nöjd med bilen, inredningen är riktigt gedigen och Westfalia har bra materialval, toa/duschutrymmet är också en klass för sig enligt mig. Det enda jag stör mig på är att magnetlåset till toadörren kan krångla när det är kallt. Har nu hyrt ut min lägenhet och tänkte bo permanent i den under våren och sommaren, ska bli spännande att se hur det kommer gå. :)
 

Malinus

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Stockholm
Jag har en Amundsen 540D -18. Köpte den på Solhem Husbil, är mycket nöjd med deras kundkontakt och service. Har använt den nu en del under vintern uppe i Norrland, har vinterpaketet med Truma D6 som är rejält överdimensionerad för den nätta storleken på bilen, så inga problem att fricampa i -22, har då behagliga 20 grader inne i bilen. Dock går det inte att använda vattnet under -10 då rören till köket fryser, läst på tyska forum att flera ägare har haft problem med detta. Dock tror jag inte det finns särskilt många plåtisar som har fungerande vattensystem när det är såpass kallt, lätt att köra med dunk istället.

Är hittills otroligt nöjd med bilen, inredningen är riktigt gedigen och Westfalia har bra materialval, toa/duschutrymmet är också en klass för sig enligt mig. Det enda jag stör mig på är att magnetlåset till toadörren kan krångla när det är kallt. Har nu hyrt ut min lägenhet och tänkte bo permanent i den under våren och sommaren, ska bli spännande att se hur det kommer gå. :)

Hej! Har precis fått hem vår Amundsen 540d-18, importerad från Tyskland. Vi är fortfarande i lyckoruset av att upptäcka allt fortfarande men har märkt problematiken med toadörren redan som du beskriver. Det är ju hyfsat kallt nu och magnetlåset till toadörren verkar fastna lite. Har du hittat någon lösning på det?
 
Toppen