• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Webbläsare efterlyses

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Jag inte kan hitta någon webbläsare till en mycket gammal dator efter att jag i hastigheten avinstallerade Firefox.

Det är en Compaq Presario 7 EL 7000 T – 374 SWE 7000-serien. SPS-MEM DIMM 256MB 133MHZ.
Den har Windows XP Professional Version 5.1.

Oavsett vilken setup för webbläsare jag tar över på sticka så går den inte att installerar med vanligen motiveringen att datorn inte stöder SEE2, som lär vara för svag processor.
//Conny
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
I Windows XP ingår internet explorer. Har du avinstallerat även den så går den att återställa.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
När jag försöker laddar ner någon från www.oldapps.com/firefox.php så får jag Connection to 192.99.204.26 failed och The system returned: (113) No route to host.
Nej, jag har inte avinstallerat Internet Explorer, men den fungerar inte i alla lägen.
//Conny
PS
Då jag tar ner Firefox setup på annat sätt så stupar installationen på att datorn inte stöder SEE2
DS
 
Senast ändrad:
4

4 JO

Guest
Då jag tar ner Firefox setup på annat sätt så stupar installationen på att datorn inte stöder SEE2
Det är en riktigt gammal maskin du har. SSE2 byggdes in i processorn 2001, så din maskin är tydligen äldre än så.
Vill du installera så finns version 1.0 av Firefox från 2004, annars kan du prova någon av de portabla versionerna som @foxizz föreslår.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Ja, den maskinen är väldigt gammal men duger till att läsa gamla kyrkböcker.
Märkligt nog var Firefox som jag avinstallerade troligen från 2007 och fullt funktionsduglig fram till nu.

En misstänkt anledning till att den slutade fungera/krånglade kan vara att den blivit uppdaterad "i smyg". Jag har noterat att Firefox ovanligt ofta uppdateras på en annan maskin som gör att jag måste vänta. Men på gamlingen märker man aldrig det.
//Conny
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Nu har jag provat era förslag flera gånger på två maskiner utan framgång. Antingen får jag besked att sidan inte hittas, Connection to 192.99.204.26 failed och The system returned: (113) No route to host, eller så blockerar ESET nerladdningen.
När min nätverksoperatör lyckade ladda ner en setup så gick den inte att komprimera och skick över.
//Conny
PS
Problemet är egentligen inte att installera Firefox utan ytterligare en webbläsare eftersom IE inte alltid fungerar för att visa vad man vill. Med andra ord så kan jag prova vad som helst bara det går att köra på den maskinen.
DS
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Jag fick en komplett gammal Opera av "nätverksopertörsgrannen" som fungerade.
TACK FÖR VISAT INTRESSE!
//Conny
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej igen,
Den gamla OPERA och en uppdatering blev ingen succé så nu körs delar av bland annat släktforskningen på en "nyare" maskin med XP.
När jag installerade OPERA på den så blev OPERA ouppmärksamt av mig standardwebbläsare. Problemet är att jag inte har lyckats att byta standardwebbläsare trots att jag flera gånger gått in på Kontrollpanelen, Lägg till eller ta bort program, Ange programåtkomst och standardprogram, samt bockat för Firefox och tryckt OK (utanför bilden) samt startat om (kallstart).
Kan någon förklara varför det inte fungerar att byta standardwebbläsare?
//Conny
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg vet hva jeg ville gjort med en slik gammel maskin, installert en Linux port med Firefox. Men muligens med en ekstra harddisk slik at jeg hadde ett bein i bakken og kunne gå tilbake til den gamle windows. Har selv en slik gammel maskin, men mitt problem er en scanner som det ikke finnes Linux driver til så jeg må holde liv i XP. Hadde plass på disken så jeg kan velge XP eller Linux ved oppstart.
 
Toppen