• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Waran PK-prov

Lasse-125

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Jag skulle behöva ett PK-test. Någon som har förslag på var man kan få detta i Alicantetrakten?

Gärna med adress eller Koordinater.Tackar på förhand.

Lasse-125

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: Waran PK-prov

Hej Bosse!

Tack för snabbt och utförligt svar. De e bara de att ja känner mig som åsnan mellan hötapparna.

Finns de någon som har varit på något ställe som Ni vill rekommendera?

Ja visst är de en fin bil. Men vad ja sett här på forumet så är nog Din ett strå vassare med de förbättringar som Du gjort.

F

F.d. 11273

Guest

Hej
Uppe på Gran Alacant finns en läkarmottagning på seniorboendet som har svensktalande personal som förmodligen kan hjälpa dig

Hälsningar
Thorbjörn

Lasse-125

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024

Hej Thorbjörn!

Kandu beskriva lite närmare var Gran Alacant ligger någonstans?

Detta är vår första Spanienresa med husbil så vi är helt obekanta med området.

Lasse

F

F.d. 11273

Guest

GGran Alacant ligger mellan Alicante och Santa Pola.Kör mot Santa Pola Vid en Repsoltapp är det skyltat Gran Alacant Sväng av åt höger över viadukt kör igenom rondell fortsätt upp för backen till ny rondell tag höger Kör ca 500 m tag höger förbi Farmacia och rätt fram ligger seniorboendet med läkarmottagning .Brun stor byggnad

F

F.d. 29862

Guest

Hej!
De flesta apotek fixar detta. Gör de ej detta så tipsar de säkert till någon som fixar det.
Ett förslag:
När Du är hemma igen, eller kanske billigare(?) i Spanien.
Köp en " CoaguCheck" - självtestare - Fabrikat Roche. Teststickor och Lansetter till denna är kostnadsfria läkemedelshlälpmedel!
Leve Bobilsfolket!
Lars

Lasse-125

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024

Nils & Birgitta.

Tack för ert förslag.
Men kanske lite långt från Alicante. Just nu.

Kan dock vara bra att ha lite senare på vår resa.:)

D

dollan

Guest

har själv varit o tagit pk-prov där kör vägen 332 från marina till torrevieja du ser skyltar till sjukhuset där någonstans de har skandinavisk tolk där sen faxar de resultatet till ditt sjukhus här hemma

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2025

Här gick Birgitta och tog prov i Santa Pola. Gå dit på förmidagen så har du svaret efter middagen. 10 Euro har vi betalat. Du har gatunamn på bilden och skylten till labbet.
Maila om du undrar något mera.

Bilagor

• DSC_0029.jpg
    DSC_0029.jpg
    1,4 MB · Visningar: 4
  • DSC_0030.jpg
    DSC_0030.jpg
    818,3 KB · Visningar: 2

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2025

Första PK/INR provet i Portugal

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]Nu är det avklarat vi var på kliniken i förmiddags. Mycket smidigt gick det och hjälpsam personal. [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]Så vi kan rekommendera denna kliniken i Silves. Provet skickas till Portimão där labbet ligger [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]tydligen Skulle få svar kl: 4 på eftermiddagen. [/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]Så jag cyklade hem och ringde själv till labbet och fick svar. [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]Meddelade kliniken per telefon att vi ringt själva. Nu ska vi få dokumentet på måndag som [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]också är kvitto på betalning. Vi tycker att det gick smidigt denna gången ändå. [/FONT]

Bilagor

• Ej namngiven 1.jpg
    Ej namngiven 1.jpg
    195,8 KB · Visningar: 2

WalsanJ

HBK Medlem
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024

Här gick Birgitta och tog prov i Santa Pola. Gå dit på förmidagen så har du svaret efter middagen. 10 Euro har vi betalat. Du har gatunamn på bilden och skylten till labbet.
Maila om du undrar något mera.

Såå värdefulla uppgifter! Även om man inte tar varan så kanske man kan ta övriga prover, typ hjärtklaffbyte och blodtryckskoll?

Lasse-125

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024

Hej!
De flesta apotek fixar detta. Gör de ej detta så tipsar de säkert till någon som fixar det.
Ett förslag:
När Du är hemma igen, eller kanske billigare(?) i Spanien.
Köp en " CoaguCheck" - självtestare - Fabrikat Roche. Teststickor och Lansetter till denna är kostnadsfria läkemedelshlälpmedel!
Leve Bobilsfolket!
Lars

Det var detta inlägg som jag menade när jag skrev Mitt inlägg om Coagucheck

upprepar frågorna:
Någon som köpt eller vet var man kan köpa en sån apparat?

Isåfall kostnad?

Alla svar emottages tacksamt.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Vissa landsting delar ut annars får man köpa en för ca6500kr. En del arbetsgivare står för kostnderna.
Att få använda den betyder att du ska gå en kurs genom ditt landsting. Två kvällar med leverantören av Coaggen och provtagningsköterka och även en läkare från kardeologen. Man får under kursen visa att man klarar verktyget och att man får rätt värden som då gämförs med venöstvärde på plats.
Det här är inget man köper hur som helst eftersom när allt är klart så får du själv sköta doseringen även vid avvikningar. Man får också direktnummer att ringa vid frågor. Sedan gör man bara venösa prov enligt vad hjärtkliniken tycker är lämligt och hur det fungerar för just dig.
Alla tillbehör som stickor och nålar är sedan gratis.
Fantastisk bra grej att ha så skaffa en om du kan. Jag har en.

Lasse-125

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024

Tack! Håkan J! För ditt informativa svar. Det ska bli intressant att höra vad min läkare har för åsikt om detta. Jag förmodar att man måste ha remiss från honom för att få köpa en Glucocheck .:)

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Pradaxa är ett nytt preparat som har funnits tror jag bara sedan 2010. Inte så välanvänt vad nu det kan innebära?
Om jag hört rätt så kostar en årsförbrukning Waran under 2000kr och Pradaxa ca 30000kr så det kan ju ha en viss betydelse om man kan få det.
Sedan finns en stor fördel med Waran och det är att där finns botemedel för att stoppa kraftig blödning vilket kan bli problem med Pradaxa.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Tack! Håkan J! För ditt informativa svar. Det ska bli intressant att höra vad min läkare har för åsikt om detta. Jag förmodar att man måste ha remiss från honom för att få köpa en Glucocheck .:)

Japp, remiss krävs.
Använder inte min längre eftersom jag fick gå över på Trobyl. Tyvärr får man inte sälja sådan utrustning och tillbehören kan man inte heller få tag på då eftersom dom tillhör ägaren av Coaggen.

Toppen