• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

VW Westfalia

F

F.d. 2303

Guest
Alldeles ny här och har en massa frågor:)
Jag och sambon (+ 2 små barn) har börjat kolla lite annonser på
VW Westfalia California Coach. Främst intresserad av den med "dragspels tak".
Vi har tänkt att använda den till lite längre europa semestrar någon gång om året,
kortare utflykter samt som andra bil till vardags (ca 3 mil per dag).

Vi hade max tänkt betala ca 70 000, vilket verkar betyda årsmodell 92 ungefär.
Så vad ska man tänka på när man åker och kollar?
Är diesel att föredra?
Har sett de som gått närmare/över 30 000 mil, är det idioti att köpa en som gått så långt?
Ja alla tips vad vi ska tänka på mottages tacksamt!!

F

F.d. 53078

Guest
Sv: VW Westfalia

Att en bil har gått långt idag skall man nog inte vara rädd för.
Pratar vi Diesel så är det samma motor som sitter i min gamla Volvo V70 och har gått 1.700.000 km och motorn är fortfarande perfekt. (En gammal TAXI som jag har köpt av en HBK medlem)
Om du tittar på en bil och den är välskött i lacken och i inredningen så är den det i regel också mekaniskt.
Ser du att bilen är vanskött så är den det i motorn också.

F

F.d. 55379

Guest

en fantastisk bil vi kuskade runt hela europa, grekland genom bulgarien och rumänien runt hela spanien och portugal, england och scotland utan några problem.
så blev vi lite bekvämare med åldern och ville ha en bäddad säng och toalett, men vi saknar våran westfalia
Lycka till med köpet
Inger och Conny

F

F.d. 2303

Guest

Tack för era svar! Man blir ju så ivrig, nu när vi väl bestämt oss:) vi kommer
att hålla koll framöver och kanske köpa i vinter/vår.

Köpa bilen från Tyskland verkar lockande men lite extra jobb, eller?
Finns det några firmor i Sverige som kan hjälpa till med detta? och vad brukar de isf
ta betalt?

En till fråga...hur är Westalian som vinterbil? Tar den sig fram?

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Det torde inte vara några problem om du köper av en tysk handlare, lite mer att tänka på vid köp av privatperson. Flera trådar om detta att finna i sökfunktionen.

Folkvagnsbussarna brukar väl kunna ta sig fram på vintern, men om du har stora krav kan du spana på den fyrhjulsdrivna versionen på mobile.de. Just nu endast en beg. VW Westfalia med 4WD till salu och det en betydligt nyare och naturligtvis då även dyrare bil (en 2002 års för ca 23.000 €).

aake

F

F.d. 14324

Guest

Hej. jag har en vw t4 med högtak som jag har inrett som en enklare husbil. Jag använder den hela året, på semester, till & från jobbet, lämna & hämta barn på skola mm och det fungerar bra. jag upplever inte att vinterkörning är några problem. Bensin kontra diesel vet jag inte om det går att ge ett bra svar på. Den jag har nu är en 2,5 liter bensinare och den går bra. Tidigare (flera år tillbaka) hade jag en t4 med dieselmotor utan turbo och den fungerade bra den med och på den tiden hade mitt jobb en t4 med turbodiesel och den var piggare än min. Saker att kontrollera vid köp är som vanligt kamrem om den är bytt när den ska bytas och när det är dags nästa gång samt generella saker som rost,bromsar,etc mvh jocke

Toppen