• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VW California T6

B

Bertil Bengtsson

Guest
Köpte bilen i oktober 2019 via en svensk agent. Det fanns flera alternativ, t.ex. att resa ner till Berlin för att hitta en lämplig bil. Resa och hotellrum..? Jag valde att be agenten om förslag på olika bilar i "min" prisklass och de var ganska likvärdiga på papperet, så jag tog den med minsta miltalet. När jag betalt handpenningen fick jag reda på att det var en uthyrningsbil som var ute på tur och leveransen blev ca en vecka försenad och med 1000 km mer körsträcka... Jag köpte i alla fall grisen i säcken...
Agenten sköter all pappersexercis så jag kunde bara köra iväg med bilen när den levererades. Ställde omgående av den via appen. Har sedan kollat upp bilen och funktionerna. Att gasoltuben var borttagen och att stagen till markisen var ur funktion får man väl ta, men sedan saknade jag reservdäcket. Lyser under bilen och ser då ett till hälften demolerat fäste som skulle kunna haft ett reservdäck på plats. Får lyfta upp bilen vid tillfälle och undersöka vilka skador som vållats...
Men vad skall jag med reservdäck till? Klarar inte av att krypa under bilen och lossa ett ev. däck, så det får bli bärgning till verkstad om det händer. Med lite tur kan det fixas med ett reparationsset!?
Instruktionsboken var på tyska men via VW fick jag en 300 sidor tjock bok på svenska. (500 kr) Där finns inga instruktioner om spis, gas eller vattentankar - men det kanske inte är så krångligt..?
Rabarberknopparna är redan tumstora här i Skåne, så vi kanske snart ses på vägarna!
Hälsningar Bertil (nybliven medlem)
 

Giovanni

FD HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29183
Medlemskap
2021
Klart vågat att köpa begagnat på distans som du gjort, men rabatten kan ju vara rejäl. Jag har tittat på ny bil med ett påslag av ca 20% för en svensk handlare. Jag valde svensk handlare för att jag var bekväm. Tror att tyska handlare är minst lika seriösa. Har ju läst en del elände om Hymer i Sverige.
Lycka till helt enkelt!
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! lycka till med bilen och välkommen in i klubben ! tycker du ska kontakta agenten eller företaget som sålt bilen och tala om skadorna och det saknade reservdäcket ! ska det finnas ett sådant så är det klart bra att ha det med ! vid punktering behöver du inte göra någonting och bör inte ställa dig utmed en väg och försöka byta ! det kan ju vara sent en kväll ell helg osv och kan då vara svårt få tag på däck ? finns det då ett under bilen hjälper bärgaren att byta och du kan vara iväg på en tim annars kanske först nästa dag ? lycka till !
 
Toppen