• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

vw/audi dsg problem

F

F.d. 52943

Guest
Står inför byte av personbil. Intresserad av Tiguan 2011. Vill ha automat. Har förstått att dsg lådorna har problem på vissa modeller. Tydligen har lådan q200 många problem, medan q500 kanske är bättre.
Tydligen har de små bensinmotorerna tsi 1,2 o 1,4 också problem (rasslande kamkedja). Kan någon reda ut vilken låda som sitter i vilka modeller - företrädesvis tsi 2,0.
Hittar inte vx spec i annonserna.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
875
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: vw/audi dsg problem

Största problemen har varit dom 7- växlade torr lamell lådorna, vilka sitter i dom små gas o bensinmotorerna. I dom större motorerna sitter det en 6-vxl våtlamell låda som har fungerat bättre. Vilket det isf är i en 2.0 som du tittar på. Provkör o kolla servicebok så är det nog ingen större fara. Lycka till, har för övrigt 3 st VW caddy med 6-vxl DSG låda, har inte haft några problem med någon av dom än. Den äldsta börjar närma sig 30.000 mil nu.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2025
Sv: vw/audi dsg problem

Hade en Skoda med 6 vxl DSG låda det var en 10-a som rasade efter 22000 mil och knappt 3 år trots mycket landsvägskörning. Den växlade bra och användes mycket lätt körning utan hård acceleration. Men då sålde de inte dessa lådor till taxi...
Inte svar kanske men detta hände mig!
Med vänlig hälsning, Conny J
 
F

F.d. 50157

Guest
Sv: vw/audi dsg problem

Här får du lite info om alla Dsg lådor

DQ250 (02E)
DQ250 är sexväxlad och har våtkopplingar (ibland kallas de även för våtlameller eller oljelameller). Denna dubbelkopplingslåda var tidigt ute på marknaden och sitter bl.a. i Passat/Golf/Touran och brukar i folkmun kallas för DSG6.

DQ250 tål ett maximalt vridmoment på 350NM och det är troligen därför många av Volkswagens dieselmotorer har detta vridmoment.

DQ250 sitter i Volkswagens modeller med tvärställda fyrcylindriga motorer på 1,8-2,0 liter samt 3.2 och 3.6 liters VR6:eek:r.

Automatväxellådor med beteckningen 09G/09M/09L är inte DSG utan vanliga sexväxlade automatlådor där 09M tål 450NM och ska mellan 2006-08 suttit i gamla värstingen Passat R36 (mitt test) men även i vissa starkare Tiguan modeller ända fram till DQ500 tog över. Har personligen aldrig sett en R36 som INTE haft DSG men..

DQ200 (0AM)
DQ200 har sju växlar och torrkopplingar eller torrlameller. Denna låda ser man ofta i VW annonser som DSG7. Den sitter i stort sett alltid bultad till en bränslesnål 1,4 TSI motor. Lådan är konstruerad för ett vridmoment upp till 250 Nm. Just denna drivlina har haft lite problem i bilar som ofta stannar eller krypkör i "driveläget" alternativt får täta motorstopp.

Främst taxibolag och bilskolor har fått DQ200 att rasa men även TSI motorerna har fått problem med smörjningen tack vare tjuvstoppen och därför ibland fått sträckta kamkedjor.

DQ200 sitter i bilar med svagare tvärställda motorer på 1,4-1,6 liter.

DQ500-7A (H04)
DQ500 är den andra DSG7 lådan. Lådan är inte ny utan kom redan 2009. Den har våtlameller, sju växlar, är gjord för tvärställda motorer, klarar lite högre vridmoment (upp tilll 600Nm) och sitter monterad i Tiguan, Multivan, Transporter, Sharan och Caravelle. Den sjunde växeln är en ren överväxel eller "overdrive".

Minns att jag åkte med i en fyrväxlad tvåförtti med elektronisk overdrive som liten (fast på den var overdriven paj).

DL501-7Q (0B5)
Den tredje "DSG7" lådan, DL501 är Audi's sjuväxlade S-Tronic som kom 2008 och sitter i deras prestandamodeller med längdmonterad motor. Sitter i t.ex. Audi A5, A7, Q5, S4 och nya R8 och kallas alltså av vissa för DSG7.

Denna låda innehåller bl.a. två olika sorters oljor och lådan klarar ett vridmoment på maximalt 550Nm vid 9000 rpm. Även i DL501 är sjunde växeln en ren överväxel och lådan använder sig av våta lameller.

DL382-7F
Audi lanserar en ny 7-växlad dubbelkopplingslåda i sin A6 Ultra modell och lådan har beteckningen DL 382 där "L" står för längdsmonterad. Denna nya DSG7 låda, eller DL382-7F är en lågfriktionsväxellåda med våta lameller och nästan äkta torrsumpssmörjning som sägs sänka CO2 utsläppen med 10g/km. Lådan tål 400 Nm i vrid och motorer med upp till 272 hästkrafter, något lägre än storebror DL501-7Q ovan.

DL382-7F kan monteras i Audi-modeller som baseras på plattformen MLB (Modular Longitudinal Matrix).

Slutsats:
Så här när de ligger på rad så är det inte så rörigt, VW nyttjar dom tre första och Audi använder alla fyra DSG modellerna i sina bilar.

Dubbelkopplingslådorna brukar kräva oljebyte var 6000:e mil och de två sistnämnda verkar inte figurera lika ofta i rubriker där det skrivs om fel och problem, kan i och för sig ha att göra med att de sitter i färre antal bilar också..
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: vw/audi dsg problem

Jag tolkar ovanstående så att Tiguan 2.0 2011 har q500 lådan, inte den mera problematiska q200.
Rätt uppfattat?
 
F

F.d. 50157

Guest
Sv: vw/audi dsg problem

Nä precis den borde inte ha den lådan iafoch är jätte viktigt att kolla så oljebyterna har skett enligt serviceboken. Lycka till mvh Anders
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: vw/audi dsg problem

Ingen vidare ide att köpa bil pga. utseendet, lika lite som att välja hustru. Insidan är viktigast i längden och hur det praktiska fungerar. Gäller både bil och fru. Därför råder jag att köpa en Caddy life, vit, och manuell med någon större motor. Gärna diesel 2.0TDI, en bra bil. Många väljer Touran men varför betala extra och få mindre utrymme? Tiguan är en modenyck som jag förstår det. Touraq är för dem med för mycket pengar.....
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: vw/audi dsg problem

Ingen vidare ide att köpa bil pga. utseendet, lika lite som att välja hustru. Insidan är viktigast i längden och hur det praktiska fungerar. Gäller både bil och fru. Därför råder jag att köpa en Caddy life, vit, och manuell med någon större motor. Gärna diesel 2.0TDI, en bra bil. Många väljer Touran men varför betala extra och få mindre utrymme? Tiguan är en modenyck som jag förstår det. Touraq är för dem med för mycket pengar.....

Nu har jag inte sett Caddy live, men uppfattar inte den som en SUV. Jag är ute efter en ca 5 år gammal högbyggd, 4 hjulsdriven bil med automatlåda.
Dom SUVar som får bra kritik i Dekra felrapport, och som finns i rimligt antal på blocket, är bla a XC60, Tiguan, CR-V, RAV4 och KIA Sportage. Volvo XC60 toppar, men är i dyraste laget för min budget.
Jag kör väldigt få mil, så driftskostnaderna har relativt liten betydelse.
 
F

F.d. 50663

Guest
Sv: vw/audi dsg problem

Har du tittat nåt på Mazda cx 5? Bland dom klart snyggaste suvar enligt mitt tycke. Har fått bra omdöme i motortidningarna också.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: vw/audi dsg problem

Mazda CX-5 är också intressant, men det finns väldigt få bilar till salu i min prisklass runt 200' i Sydsverige. (enl bilweb resp blocket).
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: vw/audi dsg problem

Ej husbilsrelaterat:

Det bidde en 2013 KIA Sportage AWD, automat, stora dieseln, välutrustad och drygt 3 år eller 9000 mil kvar av nybilsgarantin.
Inte billigast när det gäller dieselförbrukning, men vi kör inte så många mil att det spelar stor roll - dock billigare förbrukningen än den inbytta Passatens 0,95 lit bensin per mil samt relativt låg servicekostnad mätt över 6 år.
Nackdel 2 - hög skatt (5065 kr/år).
Nackdel 3 - väldigt dålig bakåtsikt genom den lilla högt placerade bakrutan (design före funktion!). Visserligen finns akustisk hindervarnare bakåt, men jag vill helst kunna se vad som finns alldeles bakom bilen när jag ska backa.

Denna bil är inte förberedd för backkamera - finns ingen originalkamera att få tag på.
Finns det någon här som installerat backkamera på en KIA Sportage? Jag har sökt på KIA forum, men där finns bara några länkar till säljare av ev. användbar utrustning - ingen som faktiskt redovisar egen installation.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen