Sv: Vridbar solcell
Bengt-Åker Linder,
Panelen jag hade redan sen tidigare innan jag köpte stativet den är på 85W. Den du menar som rikta sig själv mot solen och följer med har en inbyggd GPS och en solkalender, kostnad ca € 3000. Den jag har är betydligt billigare, det är egentligen bara ett ram med en vridbar handtag som sitter monterad i en av skåperna in i husbilen. Som jag skrev tidigare till en annan medlem, ska dit nu på lördag och tag reda på priset.
Den jag köpte är manuellt man vrider panelen helt manuellt mot solen och ställer in panelen vertikal, ser på amp mätaren och vrider tills man har uppnåt högsta värdet.
Jag har 2 st batterier till inredningen på sammanlagd 200aH och används till TV - stereo, belysningen, vattenpump, kylskåp under färd (under stilla stående går den på LPG)
Meningen med detta system är att man alltid har en viss laddning, speciellt på vinter med en solcell som ligger på taket kan man bara glömma det då jag har uppmätt värden av 0,5A. Kopplade igår ca klockan 15:00 en amp mätaren emellan panelen och laddningsrelä och den visade 2,4A (solen stod då i 213.4°, höjd 24.6°, 2t30m före solnedgången och mulet med enstaka cumulus nimbus moln). Självklart kommer laddningen att minska fast man har panelen riktad mot solen när man börja uppnå full kapacitet.
Med det lilla data programmet jag gjorde är det jätte lätt att få fram värderna i vilken riktning (bäring) solen står och dess höjd. Man kan ställa in programmet om man t.ex vill veta hur högt solen kommer att stå och ställa in panelen på förhand ifall man inte kan vara närvarande. Har tänkt på något sätt ordna något som indikerar som ett magnet kompass eller annat som visar i vilken kvadrant solen står, till höjden finns det redan ett räknaverk inbygd i stativet och som ger bara siffror men i verkligheten vet man inte i vilken vinkel panelen står. Vid nästa tillfälle kommer jag att ställa husbilen på en öppen plats och skriva up vilka siffror som motsvarar mot en viss höjd.
Är det nån som vill ha mera info så "skrik" bara till