• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

volvo s 60

F

F.d. 11293

Guest
Vi har en volvo s 60 2003 som har fått för sig att stundtals inte vilja starta, det kommer upp ett felmedelande "el-startspärr se manual" efter ett 50 tal vridningar på startnyckel så kan den helt plötsligt starta
vad är det för fel :confused:

jag har läst igenom instruktionsboken fram och baklänges men inte hittat något som är till hjälp

F

F.d. 25038

Guest
Sv: volvo s 60

Hej beter sej bilen likadant med bägge nycklarna kan vara så att immobiliser
spökar kan räcka med att man tappat nyckeln i gatan för att kretsen i nyckeln
kan paja
hur beter sej bilen ? hel död eller snurrar starten men inte tänder ?

annars kan du väl få en femhundring för skräpet:twitcy:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11293

Guest

provat med båda nycklarna med samma resultat, alla lampor på instrumentpanelen lyser och startmotorn ger inte ifrån sig ett ljud

sa du 500 :swoon: den är ju fulltankad :D

F

F.d. 29998

Guest

Det kan väl inte vara så enkelt att batteriet är slut i nyckelbrickan?
Kanske inte troligt att det är slut i både huvudnyckel och reservnyckel kanske...
Har en V40 och råkade ut för liknande när batteriet tog slut.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Prova att ta den andra nyckeln du har men en jobbarkompis hade liknande problem med sin volvo och dom fick byta ut kransen runt tändningslåset som känner av immon/startspärren .

F

F.d. 29925

Guest

Inte ett ljud från starmotorn?

Gör ren polerna och kolla framförallt jordanslutningen.

jasno

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025

Vi har haft samma problem på vår gamla S60. Felet var att kablarna in till startmotorn var lite lösa. Efter rengöring och åtdragning inga mer problem. Enkelt att göra själv. Koppla bara loss batteriet i bagaget först annars kan det lite kortis. (Tänk på Lukas. Först kom kortslutningen sedan mörkret.) Felkoden släckte jag med min OBD analysator. Felmeddelandet som blir kvar är "larmsystem service erfordras" om man har otur. Detta kan ENDAST tas bort av Volvo då det ligger i en speciel area av minet som bara de kommer åt. Samma sak gäller återstart efter felkoder från bensin/diesel värmare. Dålig stil från Volvo.

F

F.d. 25038

Guest

Hej kan även vara så enkelt att startmotorn är kass

Fulltankad sa du 600 ?

kjell2

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
23117
Medlemskap
2027

Hej Har haft samma problem på min V70. Den lilla kontakten på startmotorn hade ärgat ny kontakt efter det inga problem

F

F.d. 25038

Guest

Kan nog syna de med ett kg makrill ;)kan kanske köra all in med lite krabba

F

F.d. 53078

Guest

Hej har haft samma problemmed min V70 det var spänningsfall när motorn var varm och fläkten hade gått. get gick inte att starta förän jag hade väntat 20min. jag löste det med ett extra relé direkt på startmotorn.
Problemet kommer när batteriet sjunker i effekt och har någon volt mindre spänning. Byt batteri eller sätt ett min 30A relé direkt till solenoiden på startmotorn.

F

F.d. 11293

Guest

Jag tackar för alla tips, jag skall öppna motorhuven nu i helgen och kika ner i röran :rolleyes:

:)
rapport kommer

Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Vi har en volvo s 60 2003 som har fått för sig att stundtals inte vilja starta, det kommer upp ett felmedelande "el-startspärr se manual" efter ett 50 tal vridningar på startnyckel så kan den helt plötsligt starta
vad är det för fel :confused:

jag har läst igenom instruktionsboken fram och baklänges men inte hittat något som är till hjälp
Hej, medföljande instruktionsbok är till för "oss på gatan" och ska inte förväxlas med en verkstadsmanual ..... (lika över bilvärlden).

Varför inte besöka en Volvo verkstad, de bits inte, det bör finnas centralt utgiven tekn info om detta fel hos Volvos verkstäder (det är det vanliga gången på kända feltyper) ... du är säkert inte ensam om detta problem!
Att byta prylar baserat på mer eller mindre vilda gissningar brukar inte bli billigt, frågan om ev fel och kännedom om dessa är naturligtvis fri för Volvokunden.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

En något förenklad förklaring för de som inte känner till hur en "immobilizer" fungerar:
Runt tändningslåset sitter en antenn som är kopplad till en styrenhet (vanligtvis den för tändning och bränsle).
I tändningsnyckeln sitter en transponder. Det är ett litet chip som inte är beroende av något batteri ed.
När bilen skall startas skickar styrenheten en kod (ett antal kodade pulser) till antennen.
Dessa pulser fångas upp och modifieras av transpondern, m a o den släcker ett antal "ettor" i signalen.
Då känner styrenheten om det är rätt nyckel och om det är OK att starta bilen.

Det vanligast felet som uppstår är att man tappat nyckeln så transpondern har skadats. Det går att kolla om man håller reservnyckeln alldeles intill tändningslåset när man startar med den misstänkt felaktiga nyckeln. Då kan antennen läsa koden från reservnyckeln. Startar bilen då är det fel på originalnyckeln.
Givetvis kan det förekomma andra fel också.
Om man misstänker att det är dålig kontakt vid batteri eller startmotor så sätter man på ljuset. Om det dör när man försöker starta har man dålig kontakt någonstans, eller så är batteriet urladdat.
Att man bara på en Volvoverkstad kan återställa felkoderna från immobilizern beror på att man då (i vissa länder) kan kontrollera om bilen är stulen.
Om man med en vanligt felkodsläsare kunde göra detta så försvinner denna möjlighet.
Nä, nu har jag skrivkramp, och ni börjar väl tröttna på mina inlägg så nu lägger jag av (för idag).
:D
//W

Toppen