• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Volvo Cars VD — förbjud bensin- och dieselbilar

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
och så här sa Samuelsson 2014
(Tyvärr låst artikel)

Som prenumerant kunde jag läsa artikeln och det är klart att på 6 år har det hänt mycket, inte minst synen på elbilar hos Volvo Cars.

Klipp från artikeln:
”DN Motor ber honom (Samuelsson) kommentera den tydliga trend man ser på salongen mot laddhybrider. VW lanserar Passat som laddhybrid både som sedan och som kombi. Porsche Cayenne laddhybrid är på väg liksom en rad modeller från exempelvis Mercedes. Till och med Renault som fram till ny satsat allt krut på elbilar börjar svänga.

Jag är inte ett dugg förvånad. Rena elbilar tror vi inte på, de har för många begränsningar. Laddhybrider däremot där helt rätt väg, säger Håkan Samuelsson.”

....... men nu tror man stenhårt på rena elbilar.

Tommy
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Som prenumerant kunde jag läsa artikeln och det är klart att på 6 år har det hänt mycket, inte minst synen på elbilar hos Volvo Cars.

Klipp från artikeln:
”DN Motor ber honom (Samuelsson) kommentera den tydliga trend man ser på salongen mot laddhybrider. VW lanserar Passat som laddhybrid både som sedan och som kombi. Porsche Cayenne laddhybrid är på väg liksom en rad modeller från exempelvis Mercedes. Till och med Renault som fram till ny satsat allt krut på elbilar börjar svänga.

Jag är inte ett dugg förvånad. Rena elbilar tror vi inte på, de har för många begränsningar. Laddhybrider däremot där helt rätt väg, säger Håkan Samuelsson.”

....... men nu tror man stenhårt på rena elbilar.

Tommy
Och nästa gång skippar han hybrid bilar :D
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är ingen familjemedlem utan bara namnet som följde med till Geely. Men visst är det olyckligt att Geely inte har samma kvalitetstänk som Volvo alltid haft. Frågan är om det inte kommer att straffa sig i längden. Detta är orsaken (3 år gammal V60 med flagande klarlack) till att jag gick ifrån Volvo efter 45 års ägande till Opel.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Skulle vara intressant med ett riktigt neutralt faktaprogram i TV om energitillgången i Sverige kommer att räcka till i framtiden. Ett faktaprogram fritt från politiska åsiktsmaskiner utan riktig expertis ?? Idag är debatten väldigt luddig och ingen verkar VETA hur läget är. De politiker som håller på och lobbar för sin sak ger jag inte en spänn för , skillnaden mellan fakta och politik är oändlig faktiskt.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Skulle vara intressant med ett riktigt neutralt faktaprogram i TV om energitillgången i Sverige kommer att räcka till i framtiden. Ett faktaprogram fritt från politiska åsiktsmaskiner utan riktig expertis ?? Idag är debatten väldigt luddig och ingen verkar VETA hur läget är. De politiker som håller på och lobbar för sin sak ger jag inte en spänn för , skillnaden mellan fakta och politik är oändlig faktiskt.

Det vore så klart önskvärt men problemet är att SVT en sk statskanal och det släpps sällan fram några forskare eller andra som inte har de korrekta åsikterna, därför blir det ofta en ganska ensidig rapportering.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Skulle vara intressant med ett riktigt neutralt faktaprogram i TV om energitillgången i Sverige kommer att räcka till i framtiden. Ett faktaprogram fritt från politiska åsiktsmaskiner utan riktig expertis ?? Idag är debatten väldigt luddig och ingen verkar VETA hur läget är. De politiker som håller på och lobbar för sin sak ger jag inte en spänn för , skillnaden mellan fakta och politik är oändlig faktiskt.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Har du något förslag på kanal som har mer & bättre fakta?

Hej
Nej tyvärr, det är inte lätt att hitta en helt objektiv kanl, jag har sett en del utländska och man kan då få helt olika belysning på samma fråga.
Den mest trovärdiga informationen har jag fått från en del facktidskrifter och efter att ha läst ett antal forskarrapporter men även här måste man se upp, många forskarrapporter är beställningsjobb för att få fram önskat resultat så det gäller att se upp med vilka som ger ut dem.
Tyvärr är det inte lätt att hitta helt objektiv information men var kritisk och köp inte allt rakt av det som presenteras och om möjligt försök att kontrollera med flera källor.
Ett exempel på förvirring är när Co2 presenteras i ppmV eller ppmW, de flesta noterar inte ens att det är skillnad men man får helt olika värden på resultatet och dessa har ofta använts för att gynna det egna syftet.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det vore så klart önskvärt men problemet är att SVT en sk statskanal och det släpps sällan fram några forskare eller andra som inte har de korrekta åsikterna, därför blir det ofta en ganska ensidig rapportering.
Det låter som diktatoriska fasoner & censur. Är det verkligen så i vårt demokratiska land?
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Personligen kanske inte så stort problem med eldrivet fordon just nu, men om, var ska vi som bor i lägenheter ladda.
Och till vilken kostnad.
Ni som bor i småhus kan kanske ladda hemma till vettig kostnad.

Vi är en bostadsrättsförening med 71 lägenheter.
Vi har planerat 5 st laddplatser. Det är vad elen klarar.
Om alla platser används på en gång går det bara att ladda med reducerad effekt.
När den dagen kommer att alla 71 hushållen har ställt om till elbilar, då har vi kanske 80 fordon som skall laddas.
Vad gör vi då.
Bokar laddplats som vi bokar tvättstugan?
Eller bygger ut och säkrar upp elsystemet så alla får en elplats på sin parkering.
Som skall betalas av användaren.

Och detta är bara problemet för en förening av alla tusentals som finns i vårt avlånga land.
Och så även för alla som parkerar på gatorna utanför hyreshusen i våra byar och städer.

Det blir mycket kabel som skall grävas ner för att lösa detta.

Och till sist all miljövänlig el som skall tillverkas och levereras av någon.

Här finns många problem att lösa.

Elektriker ser ut att va ett framtida yrke.

Mina funderingar för framtiden.

Det är kanske inte självklart att alla ska ha bil i framtiden.

Krister.
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Läste någonstans... Om alla personbilar i Sverige går över på el, ökar Sveriges totala elförbrukning med 10%....?! Kan det stämma? Frågade en kompis på Vattenfall och han sa att de siffrorna var ganska rätt..
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Läste någonstans... Om alla personbilar i Sverige går över på el, ökar Sveriges totala elförbrukning med 10%....?! Kan det stämma? Frågade en kompis på Vattenfall och han sa att de siffrorna var ganska rätt..

Om alla personbilar är eldrivna så kommer det att dra ca 11.5TWh/år.
Produktionen var 2019 164TWh.

De amerikanska IT-jättarna som etablerar sina datacenter i Sverige drar en hel del ström. Någon har tillstånd att ta ut 500MW och en annan 400MW. Om de skulle använda detta fullt ut så blir det ett eluttag i storlek med att elektrifiera alla personbilar.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
913
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Det vi tycker och agerar på är de tjänster och den kunskap som finns idag
I framtiden kommer funktioner och tjänster att tillkomma som ger oss nya möjligheter
Allt fler skaffar solceller och snart också batteribankar till dessa
Nästa steg innebär att dessa batterier och även batterierna i elbilen kommer att kunna utnyttjas i elnätet för att utnyttja toppar. Vattenkraftmagasinen är svårare att utöka, men generatorerna i vattenkraftstationerna kan utökas för större reglerförmåga
Säger en som jobbat 40 år i energibranschen och sitter lugnt i båten
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Artikel i Teknikens värld med Elon Musk.
Omställning till elbilar kommer att ta minst 20 år.
Och elkonsumtionen kommer att fördubblas.
Han om någon borde väl se realistiskt på saken, eftersom han bör vara en av de som har stor erfarenhet av det.
Han nämner också batterilagring.

teknikensvarld.se > tag > elon-musk

Krister.
 
Senast ändrad:
Toppen