• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vobblande framvagn

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.421
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 2003
Husbilsfabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Husbil: 2003
Ämnesområde: Fram o bakvagn
Har fått ett problem med framvagnen. Vi gaspådrag och accerelation känns det som att framvagnen vobblar. Det försvinner när jag kommer upp i rätt hastighet och minskar på gasen. Det känns som det kommer från höger sida. Bilen har gått åttatusen mil. För ett år och tvåtusen mil sedan hade jag varmgång i bromskivan höger fram, ett bromsbelägg som delade sig från metallplatan. Det blev varmt så hjulkapseln i plast deformerades.
Det är möjligt att det är sviter från detta men jag har inte märkt något innan.
Det kan ju va som tidigare svar på liknande fel, att knuten på denna sida gått torr. Det hörs inga missljud och bromsarna går inte varma.
Du har kanske någon annan ide Kölis, eller någon av er andra som haft ett liknande problem?
Hälsn. Krister.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.745
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jag hade samma problem och bytte båda drivaxlarna vid ca 11000 mil. Wobblandet förvann men har åter börjat ge sig till känna, efter 3000 mil. Fenomenet uppträder bara när jag har farthållaren påslagen.

I förra veckan bytte jag till annat däckfabrikat fram och det verkar som wobblandet försvann, i vart fall har det efter ca 70 mils körning ännu inte uppträtt.
 
F

F.d. 4879

Guest
Om bromsarna inte blir varma så har du i alla fall inte felet där. Hissar du upp hjulen och känner på hjullagren och dom inte är glappa så är ju det med sjysst. Känn på drivknutarna också om du hittar glapp i dom, lite minimalt spel ska finnas men inget glapp. Det kan vara så att knutarna har blivit torra och börjar kärva när dom blir varma. Oftast är det i de yttre knutarna och då kan det hjälpa med att hissa upp bilen så att hjulet hänger fritt, göra fullt rattutslag och snurra hjulet några varv. Då brukar det komma in lite fett igen på lagerytorna. Det kan även vara de inre knutarna som kärvar, ett vanligt fel på SAAB tex. Bäst är att man lättar på damaskerna (det kan man göra på plats utan att demontera axlarna) och trycker i lite nytt fräsht fett, sätter dit nya damasklåsningar igen och sen brukar det rulla 8000 mil till!
 
F

F.d. 4879

Guest
Jag tror att både CarthagoAnders och Gunnar har rätt, byter man däck eller ställer framvagnen så hänger man ut drivknutarna och de får nytt fett på anliggningsytorna i lagerskålarna. Jag tycker att du ska börja med att hissa upp den och hänga ut hjulen innan du går vidare med dyrare reparationer. Jag hade en gång i tiden två Ford Granada som taxibilar och dom hade precis samma problem, efter ca 1000 mil så började dom vibrera i dom yttre drivknutarna bak. Det var bara att hissa upp bakvagnen och snurra hjulen några varv så var dom sjyssta i tusen mil till.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.421
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Problemet ej löst. Jag har bytat framhjulen med varandra, tryckt in extra specialfett i alla fyra knutarna, har även satt i en fjädersträckare tillfälligt, då högersidan fram är två cm lägre. Fick tipset av Bossings att fjädern kan ha tappat spänsten så drivaxeln arbetar i fel läge. Inget har hjälpt.
När jag har bilen upphissad och hjulet fritt hängande, tar jag då med ett däckstål under hjulet så kan jag känna ett litet glapp vertikalt i övre infästningen.
Antingen nål-lagret eller stötdämparfästet?
Kan ju va en drivaxel också men känner inget onormalt glapp.
Hälsn. Krister
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Hej
Fick först idag se denna tråd som jag gärna vill ge en annan vinkling.
För ett antal år sen när jag var ganska ny med husbil började bilen
gunga efter att vi lämnat ett tankställe. Blev ganska orolig o stannade
för att kolla om vi fått punktering. Men icke. Körde vidare o problemet återkom
o vi tog det ganska försiktigt någon timma vartefter problemet avtog.
Efter att ha grunnat kommande kväll på problemet kom jag fram till
att det var den vätskan i de ej helt fyllda vatten o bränsletank(som ju båda låg ganska långt fram i denna bil) hade orsakat gungningarna, inte så konstigt egentligen då den svängande vätskorna uppgick kanske till 80-100 kilo.
Möjligt år också att lufttrycken varit för lågt o därmed hjälp till. Ett annat
är att vi lastad lite mycket bak.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.296
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Jag har en -03 med 18-chassi och alla dom bilarna fick ett kampanjerbjudande förra året med nya drivaxlar och fjädrar.
Detta ställde Fiat upp med gratis. Frikostigt.

Kan vara att du har en bil som ej är åtgärdad och då är det förmodligen drivaxlarna.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
På min gamla bil så är det fjäderbenslagret som är dåligt och som ger vibrationer när man kör men endast ibland och jag såg detta när jag besiktigade bilen i höstas att det var dåligt .

Man såg tydligt hur hela fjäderbenet överkant rörde sig fram och tillbaka när dom körde med skakmaskinen .
 
F

F.d. 8112

Guest
Fick detta fel under julhelgen efter 60 mils körning med min Fiat Ducato 1987 2.5. Började plötsligt vibbrera och vobbla vid gaspådrag. så fort jag släppte på gasen upphörde vibrationerna. På första firman jag lämnade in bilen på skulle man ha 50 000 och då var det fel på allt från växelåda till drivaxlar och drivknutar, påstod man. Jag betalade 850 kr för undersökningen och lämnade in den på en annan verkstad där de slipade lite i växellådan och bytte mina nästan nya däck som de påstod var fyrkantiga och helt obalanserade. På sikt behöver jag renovera växellådan där det var lite glapp och byta drivaxel.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Lite off-topic .. Om du skall renovera växellådan glöm inte byta packboxen mot lamellerna för på min så tog jag kostnadsförslag hos flera firmor för kopplingsbyte samt byte av packbox .

Det visade sig att det är en så idiotisk konstruktion att man får plocka ut alla drev och axlar i lådan och ta packboxen innifrån .
Det är en 5vxl låda som jag har på min citroén 2,5 turbo diesel .
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.421
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag har nu med teknisk hjälp plockat ner höger fjäderben för att få rätt på krängningarna.
Planerar att byta övre fjäderbenslagring (glapp), och fjädern för bilen är 45mm lägre i höger sida.
Passar också på att byta hjul-lagret eftersom detta har gått varmt för lite mer än ett år sedan.
Sätter sedan upp drivaxeln i skruvstycke för att se om det finns glapp.
Får också byta två gummidamasker på bromsoket.
Lika bra att göra det ordentligt när det är nerplockat.
Hälsn. Krister.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.421
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Har nu bytat höger drivaxel, båda fjädrarna, båda övre fjäderbenslagringar kompl. höger framhjulslager, gummidamasker höger bromsok. Bilen vobblar mindre men inte helt borta. Skall göra balansering och hjulinställning också.
Passade på att göra stora 8000mils servicen med kamremsbyte på samma gång.
Man kan byta bil på många sätt. Och på detta sättet är jag en bit på väg.
Krister.:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.421
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Nu har jag med kompisens assistans bytat vänster drivaxel också så äntligen försvann vobblingen vid gaspådrag.
Troligtvis har båda axlarna varit slitna för vibrationerna har kunnat härledas till vänstersidan sedan jag gjort vid högersidan. Tidigare kändes det mest i högersidan.
Det var en lyckad helg. Bilen fixad och Rögle i Elitserien.
Krister :mcride:
 
Toppen