• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

viva trotter

vikbolandet

FD HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
247
Medlemskap
2021
Hej alla husbilsvänner, jag är ganska ny medlem och husbilsägare sedan 2 år tillbaka.Undrar nu, om det finns någon annan som har en viva trotter husbil? Undrar även över ett ljud som vi aldrig har lyckats identifiera det låter som det kommer från främre delen av bilen och låter som en ko som råmar!!!!:confused: Har någon en idé om vad det kan vara?/vikbolandet

F

F.d. 25011

Guest
Sv: viva trotter

Hej och välkommen!!
Hoppas att du skall trivas i gänget.
I förra bilen hade vi något liknande och det var höger framhjulslager.
Hälsningar
:wub: Lena och Leif i Växjö:yes:

F

F.d. 4879

Guest

Välkomna till klubben! Ja det låter utan att ha hört det som ett framhjulslager och det kan låta illa i ett par tusen mil eller i 1km.. Ingenting man ska åka vidare med utan att lokalisera felet. Är det hjullagret så kan i värsta fall lagret skära ihop, spindeltappen går av, ni får tre hjul, ingen styrförmåga och knappt inga bromsar. Kolla upp det!

Göran, och Kia

vikbolandet

FD HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
247
Medlemskap
2021
viva trotter med "ko som råmar"

Tack för svar, men problemet är inte framhjulslager utan detta fenomen uppträder när bilen står stilla och kan komma någon gång i timmen eller så,kan det vara broilern???tacksam för svar om någon upplevt detsamma/Vikbolandet

F

F.d. 9153

Guest
Sv: viva trotter med "ko som råmar"

Hej,
Har du kollat att du har vatten till kylaren ?
Råkade ut för ett liknande ljud och hade för lite vatten i systemet.
Lät söm en galen ko !

vikbolandet

FD HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
247
Medlemskap
2021
Hej! Jag kastar ånyo ut ett ROP om det finns någon som har en Viva Trotter som husbil det skulle vara intressant att veta eftersom jag endast sett en sådan men en mindre modell! Tror att tillverkningslandet är Spanien på en Fiat Ducato schassi./vikbolandet

vikbolandet

FD HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
247
Medlemskap
2021
viva trotter som råmar som en ko!!

Har inte fått några bra svar på anledningen till att vår husbil råmar som en ko när den står stilla, ca. ngn gång i timmen ibland oftare,kan det ha med broilern att göra men det låter framifrån?? Finns det någon teori hos husbilsägarna i klubben./Vikbolandet

F

F.d. 4879

Guest

Om bilen råmar som en ko en gång i timmen och du tydligen har snabbväxande höns i den så är det inte så lätt att ställa en diagnos... Låter den alltid så även om den har stått still en vecka utan att ha startats? Vad är broilern för något?

vikbolandet

FD HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
247
Medlemskap
2021

svar till kölis:D ja det var inte snabbväxande höns utan varmvattenberedaren som menades med broilern men roligt blev det förstår att du tror att jag åker kring med en hel farm av djur!!! Det låter även att bilen stått en hel vecka och vi har vant oss vid ljudet men är fortfarande nyfiken på vad det är? Fortsatta tips om trolig orsak om " farmen" emottages tacksamt./Vikbolandet/

F

F.d. 4879

Guest

Ja då blev jag lite klokare, du menar antagligen boiler: kokare. Om du har varmvattenberedare så kanske du även har vattenburet värmesystem. Har du alkov på bilen så sitter det säkerligen rörelement där uppe och det är den högsta punkten i vattensystemet i så fall. Har du något litet läckage typ en luftningsskruv som inte är ordentligt åtdragen så kan det sugas in luft därigenom av vattnets sugkraft. Pröva och ställ bilen med nosen lutande kraftigt neråt och se om det låter likadant.

Chrimon

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
8116
Medlemskap
2021

Hej
Hittade det här gamla inlägget. Har du kvar din Viva Trotter?
Har nyss köpt en 1998 års modell.
Saknar en manual för husdelen, vet du om det går att få tag en?

Toppen