• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vitemölla-Kivik

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
396
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Nej...där har inte funnits nån ställplats... förr kunde någon som ville bada, ställa sin personbil där.... men de sista åren har husbilar totalt tagit över.. det är ett litet område...men väldigt nära havet.
Så detta med " fricamping " tål att diskuteras inom gruppen husbilsägare.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
396
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Nej...där har inte funnits nån ställplats... förr kunde någon som ville bada, ställa sin personbil där.... men de sista åren har husbilar totalt tagit över.. det är ett litet område...men väldigt nära havet.
Så detta med " fricamping " tål att diskuteras inom gruppen husbilsägare.

Jag förmodar att det är denna plats det handlar om ?
På bilden syns ju att om man kommer med en vanlig personbil.. och vill stanna nån timme och vara på stranden.... så har husbilar brett ut sig på ett sätt att få vill tränga sig in med personbil..... ytan rymmer egentligen väldigt många fler fordon om det bara ska parkeras!
Det är mycket oklart om det egentligen var en parkeringsplats!



Det räcker nog att läsa ingressen..

 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.695
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Vad är det för fel att stå flera dagar när man sköter sig. Vid bra väder är säkert platsen överfull med Pb1 från morgon till kväll. Vad är skillnaden?
Skillnaden är väl främst att på den yta där det nu står 10 husbilar hade ytterligare 6 - 8 "vanliga" personbilar fått plats om de 10 husbilsägarna hade visat hänsyn och parkerat normalt i stället för att bre ut sig.

När man dessutom lägger ut platsen – som tydligen inte är/var en ställplats – och rekommenderar den för "fulcamping", blir ju situationen ännu värre.

Pålle
 
Senast ändrad:

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
318
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Skillnaden är väl främst att på den yta där det nu står 10 husbilar hade ytterligare 6 - 8 "vanliga" personbilar fått plats om de 10 husbilsägarna hade visat hänsyn och parkerat normalt i stället för att bre ut sig.

När man dessutom lägger ut platsen – som tydligen inte är/var en ställplats – och rekommenderar den för "fulcamping", blir u situationen ännu värre.

Pålle
Jag själv är mycket för ”fulcamping”. Mao undviker stora dyra bokningsbara ställplatser/campingplatser. Campinglivet med husbilen för mig är resan till och vistelsen på en naturskön plats
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
396
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Vad är det för fel att stå flera dagar när man sköter sig. Vid bra väder är säkert platsen överfull med Pb1 från morgon till kväll. Vad är skillnaden?


Ungefär som du skriver... men tvärtom.... förr.. när jag var ung och yngre... fanns personbilar som stannade där under sommaren.. så klart särskilt vid fint väder... men detta förekommer aldrig numera... varför. . Jo för att det är alltid upptaget av husbilar.... så om det kommer upp stenar som ska förhindra parkering.... så är det enbart husbilsägare som har fixat detta....

Ps alla turister vet nog inte att där ska man inte bada! Det är alldeles för kallt i vattnet. ( om de nu badar ? )
Ps Kiviks marknad nu nästa veckoslut.
Marknaden är där bilden i inlägg #6 är tagen ifrån.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.111
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Är det olagligt att fulcampa.
Det kan det mycket väl vara om du bryter mot de regler som finns. Men för mig är det minst lika viktigt om det är moraliskt riktigt, som om det är lagligt. Det ska väl inte behövas lagstiftas om vettiga förhållningssätt? Det borde väl finnas en moral hos oss som fungerar? Moral för mig är mycket ansvar för varandra. Jag ogillar egentligen begreppet "sunt förnuft" eftersom det ser så förbannat olika ut hos oss. Tänk så här, det är inte olagligt att vara otrogen, men jag ser det som moraliskt förkastligt!
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
? Vitemölla , Jo var där i våras, en husvagn & vi, när den flyttade sej sist, VET EJ!
I bland funkar allting, men bara när det passar!
 
Toppen