• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

VISA kort i Frankrike?

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
God morgon.

Efter att ha läst ICEMANS inlägg tidigare idag blev jag lite konfunderad.

Är det så att det inte funkar med VISA kort i Frankrike?:confused:

Jag tänker på bankomater.

Vad är det då som gäller?

Tacksam för synpunkter.

Ha det gott!

F

F.d. 50012

Guest
Sv: VISA kort i Frankrike?

Dom gånger jag kör motorväg i Frankrike så betalar jag alltid med VISA, räcker bara över kortet till Tjejen/Killen i luckan och betalar, det är mycket enklare än att hålla på med kontanter. På en del ställplatser har dom också kortbetalning.

F

F.d. 52994

Guest

Låter konstigt. Jag har kört genom Frankrike flera gånger och alltid betalat med Visa, på bensinstationer och vägavgifter, har aldrig varit något problem, har även tagit ut på bankomat :confused:

F

F.d. 13050

Guest

redan 1988 funkade Visa i Frankrike i varenda snusbod långt innan tyskarna ens börjat fundera på kortbetalning.
Väldigt underlig utveckling om dom nu inte tar Visa

pirat

HBK Intresserad
Kommun
Kristianstad

Jag har alltid använt VISA kort i Frankrike, ända sedan 1995. Väldigt konstig utveckling om detta skulle vara sant.

Piraten

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Visa Electron (Ungdomar) och Visa kort med enbart online möjlighet dvs. utan kredit bundet till kortet nekas på en del ställen och inte bara i Frankrike.

I

Ice-Man

Guest

Sonen är 20 år o inte helt världsvan på egen hand - men han sa att det var många vägstationer/tullar som inte tog Visa och därför rök kontanterna i ganska snabb takt.
Bankomaten de hittade mitt i natten i nått litet samhälle tog inte heller Visa.

Jag var som sagt inte själv med - det kan ha varit språkförbistringar och eller allmän förvirring. Jag tycker med det låter konstigt men har själv aldrig kört genom Frankrike.

I

Ice-Man

Guest

Visa Electron (Ungdomar) och Visa kort med enbart online möjlighet dvs. utan kredit bundet till kortet nekas på en del ställen och inte bara i Frankrike.

Aha!!! Där har vi nog förklaringen!!! Han är ju som sagt bara 20 år och har väl då ett Visa Electron antar jag...

F

F.d. 18251

Guest

Titta på kortet som sonen har och om du känner på det och det är slätt så är det ett electron. Om du känner på ditt egna så är det reliefer för allt som är tryckt i siffror och bokstäver på och det ser och känner du.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Dette gjelder alle Visa Debit kort! Disse kortene er avhengig av komunikasjon til din bank gjennom Visa. Ser ut til at Visa Frankrike ikke ligger online på bankene slik at det bare er kreditsiden som kan brenyttes.
Samme sak gjelder i en del andre land, selv har jeg med ett Visa debet kort på Nordea Sverige og et Visa Kreditkort på DnB Nor Norge. Med de 2 kortene jeg bruker mest er faktisk begge MasterCard - det ene med 4% rabatt på drivstoff til biler :D og det andre fra DnB Nor er koblet til bankkontoen slik at jeg ikke behøver å passe på å betale regingen fra MasterCard. På Drivstoffkortet har jeg e-faktura, men den er av MC satt opp slik at jeg må gå inn hver måned å justere beløpet for å slippe renteutgifter.

I

Ice-Man

Guest

Titta på kortet som sonen har och om du känner på det och det är slätt så är det ett electron. Om du känner på ditt egna så är det reliefer för allt som är tryckt i siffror och bokstäver på och det ser och känner du.

Japp, det är slätt - minns att jag reagerade på det för några veckor sedan men tänkte sedan inte mer på det.
Han kanske borde byta till ett annat om han nu tänker fara runt i världen?

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Kolla om visa kortet är regionspärrat. Fick inga kontanter i Magdeburg visste att jag ahade släppt Europa fritt. Ringde Skandiabanken som sa att den borttagna regionspärren
Bara gällde 6 mån. han fixade mitt visakort som funkade hela semestern.

Det har blivit petigare att använda kontokort numera, alltid pinkod. Men det är bra med ökad säkerhet.

Jägarn

F

F.d. 18251

Guest

Sonens kort gäller i Sverige på bankomater när han själv hämtar pengar men han kan inte betala med det för då tas det inte emot som giltigt. Gå till banken och byt det mot ett riktigt VISA-kort eller något annat kort så ordnar det sig.

Ha det så bra själv.

Nyfiken

FD HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021

God morgon.

Efter att ha läst ICEMANS inlägg tidigare idag blev jag lite konfunderad.

Är det så att det inte funkar med VISA kort i Frankrike?:confused:

Jag tänker på bankomater.

Vad är det då som gäller?

Tacksam för synpunkter.

Ha det gott!
Visa Elektron fungerar inte överallt i varje fall inte på motorvägar i afrankrike

I

Ice-Man

Guest

Han använde sitt Visakort utan problem i Tyskland och Spanien. Antar att det skiljer mellan länderna och kanske till och med inom länderna...

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Ett slätt visa kort...sk elektron fungerar som så att kortet/uttagsmaskinen elekrtoniskt kontrollerar mot bankkontot om där finns pengar. Man kan inte handla för ett öre mer än vad som finns på kontot. Alla ställen i frakrike har troligtvis inte rätt sorts elektronik för att kunna hantera detta och jag skulle också tro att på de flesta håll så fungerar inte elektronkortet då inte de flesta ringer upp bank i sverige för check! :)

Min erfarenhet är att man skall skaffa ett riktigt visakort med upphöjda siffror om man sticker utomlands.

De ggr jag har varit i tex USA så har jag sett till att ha med mig både visa kort och mastercardkort. (man kan ha det kopplat till samma bankkonto) På många ställen i världen är det som så att det ena dominerar mer än det andra.

Vet i usa ställen där mastercard inte fungerarde och tvärtom i andra delstater under samma resa.

Toppen