• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Visa hänsyn ni som har Husdjur i husbilar

F

F.d. 25168

Guest
Sv: Visa hänsyn ni som har Husdjur i husbilar

Sådanne indlägg gör nok at jag, fremover holder längst väk from andre husbilar,
man vet jo inta om hur de tycker om en, eller vores hunde, eller vore barnbarn, eller vore musik, eller vores hårfarve, kanske vi er for tjocka, eller for tynde.

Get a life, and enjoy it, before it's to late :)

F

F.d. 3705

Guest

Jag skulle bli irriterad om det kom någon med en hund som pissade PÅ bilen eller stolar, men på någon buske, gräsplätt, träd etc en liten bit bort? :confused: Jag skulle inte bry mig öht! Som tidigare sagts i tråden finns det nog rätt mycket "gubbar" som gör likadant.
Lite hundkiss är knappast farligt och dessutom luktar det inte lika mycket som "gubbkiss"!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Nu tycker jag att diskussionen spårar ur lite igen, det var väl inte jämförelser mellan olika urindofter som var trådens början? Den handlar ju bara om att vissa hundägare kanske har lite svårt att hålla sina djur ifrån de som inte är lika förtjusta.
Det låter ju nästan som att det är en naturkraft att hunden måste lyfta på benet eller sätta sig, överallt där den tycker det är lämpligt. Problemet är ju inte större än att husse/matte bestämmer när hunden får göra sina behov. Det är bara att ta tag i kopplet och gå raskt och bestämt en bit ifrån husbilar eller annat där det inte är lämpligt att hunden gör sina behov, så blir det inga problem?! :)

Har själv haft hund i över tjugo år om någon undrar! :rolleyes:

Senast ändrad:

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

Vet inte om vi bara haft tur men vi har aldrig råkat ut för hundar som kissar på vår husbil eller utemöbler. Tycker att hundägarna tar bra hand om sina hundar. Skulle dock det inträffa så kommer jag genast att be hundägaren att se efter sin hund. Hamnar vi sen bredvid skällande hundar så flyttar vi oss genast till en lugnare plats har ju hus på hjul. Vi är själva hundägare har just nu en Cockerpoo som vi tog hand om för drygt 2 år sedan då hans husse dog. Även här är turen med oss för Nalle han skäller aldrig, både hundar,katter och människor kan passera honom på 1 meters avstånd utan att han ger ett ljud ifrån sig. Tror dessutom att han skyr skällande hundar mer än vi. Han går en stor omväg förbi en källande hund.
Vi kan ju inte skryta med att vi har lärt honom det för han var 5 år när vi fick honom. Vi är förstås mycket glada för detta och behöver aldrig känna att vi är störande på grund av honom.
MVH Gunilla

F

F.d. 25098

Guest

Det är ju lätt för oss tvåbenta att knipa tills man kommer fram till toaletten. Hur man skall kunna dressera sina fyrbenta vänner att göra detsamma blir jag inte klok på. Kanske någon som har lyckats, inte vet jag.

Peter.

Essal

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2026

Som jag trodde när jag skrev detta. En hundägare skall inte bry sej, han/hon låter sin hund pissa var den vill. Jag hoppas att ni låter er hund pissa i er trädgård var den vill eller är det annorlunda när ni inte är på resa.
Som jag skrev #Visa hänsyn" men det är en del som inte ser skillnaden på att visa hänsyn och att skita i vad andra tycker.
Ha en fortfarande bra dag.

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

Som jag trodde när jag skrev detta. En hundägare skall inte bry sej, han/hon låter sin hund pissa var den vill. Jag hoppas att ni låter er hund pissa i er trädgård var den vill eller är det annorlunda när ni inte är på resa.
Som jag skrev #Visa hänsyn" men det är en del som inte ser skillnaden på att visa hänsyn och att skita i vad andra tycker.

?????????????? man ska akta sig för att "dra alla över en kam" vi och många med oss passar inte in som ansvarslösa hundägare.
Gunilla

F

F.d. 52943

Guest

Såg en skylt på en postlåda med texten:
Hundägare! Lägg ett visitkort i lådan så kommer vi hem till er och pinkar på er postlåda.

Kanske kan va en ide för er som blir störda av hundkiss?;)

F

F.d. 25098

Guest

Det är väl bättre du försöker tipsa om hur man lär sin hund knipa. För du kan väl inte mena att man skall bära en 30 kilos hund ut från campingen eller plocka ihop pick ock pack 3 ggr om dygnet för att köra ut från campingen för at de skall kissa.

Det är djävligt skönt att man aldrig står på camping där det finns så fantastiskt många "besserwissar" som vet hur en slipsten skall dras, alltid är bättre än andra och gärna uppträder som hobby poliser. Folk verkar ha alldeles för mycket tid över.

Till sist vill ja tala om att mina fantastiska två tikar får kissa hur mycket de vill på min gräsmatta här hemma och jag fårstår inte det stora problemet.

En som visar respekt för alla.

Peter.

Bilagor

• 008.JPG
    008.JPG
    4,1 MB · Visningar: 2
H

hianders

Guest

Hade tänkt att inte gå in i tråden men kan inte låta bli.

Håller med Gunilla att man kan inte "dra alla över en kam". Vi anser oss vara ansvarsfulla hundägare som tar hänsyn dit man kommer.

Vi har tre hanhundar som definitivt inte får kissa på eller vid andra husbilar!! Om de sitter kopplade i ett rep fäst i vår husbil så får de skvitta utanför om nöden så kräver. För det mesta går det bra att vänta till man gått en bit därifrån.

Sen som någon skrev tidigare, en hanhund kissar oftare än tikar bl a för att markera sitt revir. Svårt att helt styra detta "okynnesbeteende" som är så naturligt för hanhundar.

Till syvende och sist så handlar det om att visa hänsyn och respekt till den omgivning där man befinner sig, både två- och fyrbenta.

fru och matte hianders/Inger

PS Grabbarna Grus springer lösa på vår stora tomt och får göra det de behöver var de vill och de njuter av livet DS

F

F.d. 8227

Guest

Jag hade eller inte tänkt ge mig in i denna tråd MEN!
Som jag tid skrivit så är jag inte ännu ÄGARE till eg husbil men jag har tillgång till.
Vilket innebär att jag el vi är ute med husbil under stundom och har så varit i många år. Men snart köper vi en egen. Till saken.
Har under många år ca 20 varit uppfödare av Jämthundar för Älg och Björn jakt.
Resultat har varit mycket gott på mina hundar och även deras avkommor. Detta tack vare att hundarna haft ett socialt liv. Dvs ej i huvudsak stått i hundgård utan fått vara med oss. Något jag varit oerhört noga med innan sjukdomen tog överhand och jag fick lov att sluta med jakthundar. Att Rasta sin hund bland människor kräver ansvar dvs man tar hänsyn till sin omgivning. Att låta sin hund göra 1:an el 2:an framför el i anslutning till där andra människor är gör man bara inte. Likaså plockar man upp 2:an på allmänplats. Att åka in på en camping med hundar som skäller är att utmana ödet. Tycker i vart fall jag. Men jag har även upplevt att grannar då man varit ute med HBen sökt möjligheter att ge sig på oss hundägare. Men deras ungar kan och har rätt att bete sig hur som helst.
TY dom är ju bara barn. Vilket då ger dessa små fromma rätt till att gapa och skrika. Springa ikull bord och stolar skjuta med va-pistol och va-gevär så även omgivningen blir blöt osv.
Detta är ingen regel givietvis men det händer och har hänt oss så pass många gånger att vi undviker bla därför campingar.
Men det gör vi även för alla "BesserWissar" som finns där och skall uppfostra sin omgivning. Både full och nykter.
Vi anpassar oss med våra värderingar som tur nog skiljer sig bland oss människor. Det gör att vi har det jätte bra när vi är ute. För vi väljer vår plats efter våra värderingar och det gör Husbilslivet trevligt. Både för oss och andra.
"Man möts tackvare sin likheter, och utvecklas av sina olikheter":);)

F

F.d. 29773

Guest

Jag tycker faktiskt att hundar och dess ägare sköter sig väldigt bra. Sedan att jag själv aldrig skulle tänka mig att ha hund med i en husbil är en annan sak. Lite hundkiss är väl inte så farligt på områden utanför närliggande Husvagnar-bilar.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Hund i husbil är väldigt trevligt både för ägaren och hunden, men om ett antal hundägare låter sina hundar göra sina behov vid t.ex. en ofta besökt ställplats blir där snart en ganska tråkig odör! :confused:

T

Teddi

Guest

Jag tycker faktiskt att hundar och dess ägare sköter sig väldigt bra. Sedan att jag själv aldrig skulle tänka mig att ha hund med i en husbil är en annan sak. Lite hundkiss är väl inte så farligt på områden utanför närliggande Husvagnar-bilar.

hej,,stort tack för din tanke,,ja tror dom flesta hundägare sköter sej,,men en golden i husbil i tre månader i spanien??nej,,han mår inte bra,,o då gör inte ja de heller,,för trångt för såpass lång tid som vi ska vara där,,så de blir ett trevånings radhus med plats för andra :wideeyed:,,

man har ju försvarat sej mot #hundbajs## i många år,,de har kommit påsar för detta,, jättebra,,men om vi nu börjar diskutera #kisset# så vet ja inte riktigt hur man skall tackla detta,,har aldrig nånsin hört talas om detta resonemang,, ja tror vi alla sköter detta på ett exemplariskt sätt,,
sen ett litet kiss på nåra kabedäck ?? vadå då?? kabe e ju bäst:D

fast själv har ja en elnagh,,teddi,,

K

Kurt Lindgren

Guest

Jag har svårt att kommentera inlägget som startade snacket här. Sitter fortfarande med en stor saknad efter min hund (golden), hon dog för en vecka sedan men hann med ett par resor med bilen innan. Hon gick hela tiden lös samt gick inte 3 meter från bilen samt hon höll sig med 1 och 2 tills jag gick ut med henne. Var hon nödig då kom hon fram till mig och la tassen på mig på ett bedjande sätt.
Jag håller med alla här men jag hoppas att det går att lösa sådana frågor på platsen där det sker och inte massa skriverier här.
Bara en sak som jag retar mig på och det är att det ser bra ut att plocka upp 2an men så finns det en buske där 2an slängs en bit där ifrån. Den lilla påsen är ju inte tung eller.. :wink: Kurt

T

Teddi

Guest

Jag har svårt att kommentera inlägget som startade snacket här. Sitter fortfarande med en stor saknad efter min hund (golden), hon dog för en vecka sedan men hann med ett par resor med bilen innan. Hon gick hela tiden lös samt gick inte 3 meter från bilen samt hon höll sig med 1 och 2 tills jag gick ut med henne. Var hon nödig då kom hon fram till mig och la tassen på mig på ett bedjande sätt.
Jag håller med alla här men jag hoppas att det går att lösa sådana frågor på platsen där det sker och inte massa skriverier här.
Bara en sak som jag retar mig på och det är att det ser bra ut att plocka upp 2an men så finns det en buske där 2an slängs en bit där ifrån. Den lilla påsen är ju inte tung eller.. :wink: Kurt

herregud kurt,,ta nya tag,,skaffa dej en ny golden som e de mest sociala i hundväg ja känner till,,nu får ja från andra:D
ja ser också att du bor på sveriges framsida,:) ock ja själv kanske ganska snart skaffar en ny livskamrat,, då går vi kanske tillsammans ut med våra nya #mirakel#

fördelen med detta underbara leverne e ju att man e garanterad en ny kompis,,om man vill,,om man orkar,,
hoppas du orkar kurt,,hälsn,,teddis farsa,,

K

Kurt Lindgren

Guest

Tackar och tanken finns där, men först ska jag ned till Spanien i ca. 3 månader.
:spinny::spinny: Kurt

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Ja nu är det hundarna som det skall gnällas på.
Är det inte det ena så är det det andra sa kärringen när hon blödde näsblod.
Märkligt att ni glömde tikarna de är snabba att få ner aslet liksom hanen att få upp benet.
Helt rätt är att gå avsides med hunden där handlar det enbart om lydnad den som håller i kopplet bestämmer när det är dags.
En del hundar är ute och går med ägaren och inte ägaren med hunden.
ja vem bestämmer hunden eller husse / matte.
Koppel på 5 Meter borde vara det första som borde förbjudas.
Varje hund ägare borde veta att hundar ofta ligger under husbilen för att få skugga så håll avstånd så slipper ni ställa till det för oss alla.
Hunden skall vakta det ligger i deras natur märk väl hunden är ett flockdjur den skall larma men flockens ledare skall kunna tysta hunden och visa att han/hon tar över ansvaret.
Vov på er.
Hundägare
:music-icon:2179

Senast ändrad:
Toppen