Mina beställningar av kompressorkylskåp och litium batteri går inget bra. Det visade sig att chefen för den nyöppnade husbilsfirman i Arinaga hade lovat mer än vad han kunde hålla. Han hade inte beställt något. Och det handlar inte bara om mig. Tydligen många andra också. Som tur är hade jag inte betalat någon handpenning. Han fick sparken för 10 dagar sedan på stående fot.
En tillförordnad chef från anläggningen i Fuerteventura tog tag i mitt ärende tillsammans med butiken på en gång. Har fått en tid att montera nytt kompressorkylskåp den 11 mars kl 0900. Men litiumbatteri som passar under passagerarstolen kan de inte trolla fram. Men det har jag hittat ett på grannön Teneriffa. Får kvista över en sväng med bilen och hämta ett. Det tar ju bara 80 min med färjan. Ska kolla först att de har ett 150 amp hemma. Men det är ingen brådska. Har just fått två nya batterier (200 amp) på garantin. Får paja dem först.
När man bor på Gran Canaria är man lite avundsjuk på alla i Europa som hur enkelt som helst kan beställa hem grejer överallt ifrån. Hit är det inte många som levererar till. Och gör de det, så fastnar det ofta i tullen. T.o.m när man beställer från spanska fastlandet. Bor man i turistområde som vi, så fungerar postgången kasst. Vi ligger ju utanför EU vad gäller gods. Dessutom har vi ju bara 7% moms och då är det jobbigt att köpa från fastlandet som har 21% moms.
Just nu har vi flera besök här, då jag fyllde 60 år den 21 februari. Men på lördag är vi fria igen. Så snart husbilen är fixad ska vi dra ut på öarna med den. Men helt sysslolösa är vi inte. Idag var jag ut med GC Riders till Amadores på en brunch. Spelar golf tre dagar i veckan och padel två dagar i veckan. Sen har vi Shufflebord, minigolf och boule att klämma in.
Riktigt många husbilar här. Står lite överallt. Inga svenskar förutom Majzzan:s. Men vi är några svenskar som har spanskreggade husbilar som tutar runt. Massor av tyska bilar som vanligt. Sett en finsk, franska, österrikare m.m. stå och fricampa lite överallt.
Det har blivit både bättre och sämre att stå med husbil på Gran Canaria. Flera ställen där man tidigare kunde stå naturskönt på stränderna har stängt. Det struntar dock det hundratals canariska husbilarna som dundrar ner till syd varje helg. Kommunerna startar dock upp nya ställplatser. Just nu gratis, men de kommer väl senare att upptäcka att man kanske kan ställa en p-mätare?
Hakuna Matata