• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vintervilan är över

Martin Svensson

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2025
Har idag hämtat ut husbilen från dess vinteride och vet nu att vi har en av dessa Fiatar där motorn vibrerar och det låter som att den snart skall lossa från bilen. Som tur är så har jag läst om detta fenomen här på Husbilsklubben annars hade jag nog inte vågat köra hem.
Kopplade in startbatteriet och den startade snällt. Bilen kändes som vanligt på tomgångskörning men när jag kom en bit över 1000 rpm då blev motorn som förbytt. Körde de två milen hem och halvvägs hem såg man inte längre dubbelt i backspegeln men motorn lät och vibrerade fortfarande rätt mycket efter ett kort stopp på en mack var bilen som vanligt igen:)

Martin

beakda

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10972
Medlemskap
2024
Sv: Vintervilan är över

Detsamma för oss...första våren med HB så man blev lite rädd. Men som du, kört en bit sen var allt som vanligt. Trodde där varit möss å ätit itu något motorfäste :spinny::)

Ramegni

FD HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
2722
Medlemskap
2021

Ett tips!
Efter vinterförvaring ska man alltid innan man startar motorn öppna tanklocket så att en tryckutjämning i bränsletanken sker, efter den åtgärden ska det normalt inte vara problem med störande vibrationer från motorn. Pröva! Lycka till!

Martin Svensson

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2025

Öppnade tanklocket innan start då jag läst om detta tipset men det gjorde ingen skillnad för mig. Var inget undertryck i min tank när jag öppnade locket.
Martin

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025

De beror nog inte på om öppnar tanklock eller inte.:twitcy:

matsjonsson

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
7380
Medlemskap
2027

Starta bilen förfösta gången i dag också efterv vintern gick som skördetröska.
men efter varm körning och 3 mil allt ok som det verkar
varför detta skrammel.

F

F.d. 55275

Guest

Alla som har Aldevärme med koppling till motorn kan värma motorn.
Jag drog på värmen ett dygn innan, när jag kom till bilen i förrådet var det 19 grader i bodelen och motorn startade på tomgång som en varm sommardag !

Ni som har Alde visste säkert det här, en liten påminnelse bara.:yes:

F

F.d. 25310

Guest

Lärde mig detta idag, hitta en knapp jag inte förstod, så jag ringde, o fick då beskedet att det är för att värma motorn, fint va??

Christer

Alla som har Aldevärme med koppling till motorn kan värma motorn.
Jag drog på värmen ett dygn innan, när jag kom till bilen i förrådet var det 19 grader i bodelen och motorn startade på tomgång som en varm sommardag !

Ni som har Alde visste säkert det här, en liten påminnelse bara.:yes:

Toppen