• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintervila solceller

Chrimon

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
8116
Medlemskap
2021
Läste någonstans att man skall koppla ifrån solcellerna när batterierna är bortkopplade inför vintern. Har inte gjort det tidigare, har jag bara haft tur eller tar dom skada av att vara inkopplade utan batteri?
 
R

RobbeS

Guest
Har aldrig kopplat loss dom under vintrarna. Kopplar inte heller lös polerna på batteriet eller har på ständig underhållsladdning heller. Vare sig batteri eller solceller har tagit skada.
Ibland tror jag att det är mycket enskilda personers egna tankar och funderingar som spridits och blivit sanningar om hur man SKA vintra en husbil.
Tömma vatten förstår jag då is kan orsaka rejäla skador i trånga utrymmen men i övrigt?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Njae, om du kopplar loss batterierna från solcellsregulatorn så får du se upp med i vilken ordning du kopplar in dom igen. Många regulatorer skall kopplas till batterierna först och solcellerna kopplas in därefter för att regulatorn skall "lära sig" vilken typ av batteri det är. Läs manualen till regulatorn.

Å andra sidan kan man gott låta solcellsregulatorn och solcellerna vara kopplade till batterierna hela tiden, precis som RobbeS säger. Finns ingen anledning att koppla bort dom från batterierna.

MVH
Hans
 
Toppen