• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinterväghållning 2013

F

F.d. 9344

Guest
Jag bor i södra Sverige (Jönköping Län) men i mitt arbete förflyttar jag mig på vägar utanför detta län.

Hur upplever ni andra att just snöplogning och annat som gör vintervägarna säkrarare att färdas på sköts numera?
NCC är nu huvudentrepenör här nere men som brukligt underentrprenörer som utför arbetet.
Personligen upplever jag att just denna vinter har halkbekämpningen även på så stora vägar som E4 varit urursel.
20/3 mellan kl. 16.00-21.00 lätt snöfall till kraftig snöfall mellan Växjö-Jönköping. Vissa vägavsnitt glashala andra torra. E4 från påfart 91 (R30 och E4) fram till Torsvik var vägen glashal.

Jag såg inte en enda "plogbil" på sträckan Växjö-Jönköping-Växjö från 16.00-21.00 förrän just på E4 några kilometer söder Jönköping vid 21 tiden.

Saken är den att NCC just i Jönköping lyckats att bygga flera stora offentliga byggnader som inte klarat att hålla taken täta, de har med andra ord läckt som såll.

Kanske de är lika "bra" på halkbekämpning.:confused:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vinterväghållning 2013

Du kanske skall kolla vad det står i upphandlingen, det brukar finnas en hel del villkor där, snömängd, tid, typ av väg o.s.v. Man blir förvånad! :wideeyed:
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025
Sv: Vinterväghållning 2013

Vingen!

Vi bor ca 7 km utanför Nässjö och tidigare vintrar har alltid vägen varit plogad och halkbekämpad, nästan vid vilken tidpunkt som helst på dygnet.

Nu i vinter är det ren katastrof! Oftast inte plogad förrän mitt på dagen, och mycket sparsamt halkbekämpad, detta även att det går mycket bussar och annan tung trafik från Eksjö & Aneby.

De få plogbilar jag mött på denna vägen i vinter kommer från JRAB (Jönköpings Renhållings AB) för en dryg vecka sedan sandade dom på torr och snöfri vägbana!

Det måste vara något som är fel i den typen av upphandling!

Men rent generellt tycker jag att väghållningen har blivit mycket sämre i år mot tidigare vintrar, jag reser i jobbet och kör ca 5000 mil per år i personbil.

//Tommy
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Vinterväghållning 2013

Du kanske skall kolla vad det står i upphandlingen, det brukar finnas en hel del villkor där, snömängd, tid, typ av väg o.s.v. Man blir förvånad! :wideeyed:

Tog dig på orden Monteal. Så här ser det ut där NCC har "tagit över" vinterväghållningen 2013.
De Åkerier som NCC anlitar för detta får betalt per körda kilometer (tidigare körde de på timersättning)
Den entreprenör som har "tilldelats" en vägsträcka får endast köra ut på order från NCC,
Tyvärr har jag inte lyckat få fram kreterierna eller hur den person som skall bedöma när det är behövligt ser ut. Och skall vi se till hur det ser ut så är antingen den personen totalt inkompetent eller så har han order att beordra ut så lite som möjligt, vad vet jag?

NCC har naturligtvis fått uppdraget att hålla våra vintervägar i gott skick genom upphandling. Sådant går ju som brukligt till den som har lägsta bud.
NCC sysslar inte med välgörenhet så här gäller det att tjäna pengar, med andra ord så lite utgifter som möjligt.

Så här får det inte vara, det handlar om människoliv.
Visst vi skall anpassa hastigheten efter väglag, men det är inte alltid lätt som de människor vi är.

En vägsträcka kan vara "kanonfin" för att sedan när du kör in på en annan del av samma väg där en annan entreprenör har väghållningen vara glashal. Det är oftast vid sådana "växlingar" olyckorna sker.

Jag passerar dagligen en plats strax utanför Lammhult där nyligen en tragisk dödsolycka inträffade. Nedförslut stark vänterkurva (om man kör från Växjöhållet) och glashalt just där.
En utlandsreggad trailer fick sladd, mötte en svensk långtradare, den chauffören styrde sitt ekipage av vägen ner i en brant slänt för att undvika en frontalkrock, men tyvärr, en personbil klarade inte sig utan körde rakt in i ett av släpen och föraren omkom.

Hade hela vägen varit halkbekämpad hade denna tragiska olycka troligen inte hänt.
Jag känner sorg och tänker på detta varje gång jag passerar platsen.

Halkbekämpning skall väl ske när det är halt inte på teoretiska underlag att det skall ha snöat si och så mycket under en viss tid eller annat trams.
I Radion meddelas att det "råder svår halka på de flesta vägar på Sydsvenska Höglandet" men det håller tydligen inte NCC,s utringare med om så några bilar beodras inte ut.':mad:
Är det inte underligt:confused:

Dessutom har vinterväghållare en mycket bra tjänst från SMHI där de får uppgifter om förväntat väder dygnet runt och kan då ha lite framförhållning om vad som komma skall.
 
O

Osten

Guest
Sv: Vinterväghållning 2013

Har själv arbetat med att salta o ploga i flera år och sett skillnaden. Förr när vi körde åt Vägverket var allt vägunderhåll betydligt bättre. Förut fanns det alltid reservbilar och även väghyvlar på alla vägstationer. Nu när det är det billigaste anbudet som vinner måste de spara pengar och de gör bara det de absolut måste. Utringning sker då av NCC eller annan entreprenör(PEAB SVEVIA SKANSKA mm). Har de däremot åkt ut utan att det varit tillräckligt halt eller mycke snö enligt mätstationer får de ej betalt. Åker de ej ut trots halka får de vite för det. Är en fruktansvärd svår balansgång där enbart pengar räknas och inte liv. Sen kommer även miljöfrågan in där salt är skadligt och de har index att följa för att inte salta för mycket. Hela tiden minskas salt givarna för att spara pengar/ miljö vilket ofta leder till återfrysning. Ett annat sätt att spara pengar är att förlänga plog/ salt sträckor vilket kanske fungerar men inte vid riktig vinter som i år.
Nollvision existerar inte utan mest penga besparing och det är inte NCC:s fel utan Trafikverket som satt reglerna:-(
Har sett alldles för många olyckor pga att de avvaktar in i det sista för att sparar pengar.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Vinterväghållning 2013

Tack Osten för ditt inlägg.
Du har ju stenkoll på detta förstår jag. I min värld så är inte allt som skall privatiseras av godo. Det kan gälla sjukvård och annat. Inte heller detta med hur våra skattefianserade vägar skall skötas. Somligt måste få kosta.
Tänk er att vi som i vårt arbete har vägen som arbetsplats skall behöva riskera vårt och andras liv på grund av att det skall sparas pengar. Omsätt detta till en fast arbetsplats där du i ett riúm går på ett välstädat golv för att i nästa rum gå in i ett som är såphalt och du drattar på ändan. Ja så upplever vi det som kör daglien i vårt arbete på vägarna.
Men Osten nog är det väl ändå de som lägger anbuden som har lite ansvar för detta.
De vet vad som krävs och skall väl då ta betalt för detta inte bara lägga lägsta bud?

Ja jag håller med dig efter 46 års erfarenhet att jobba på våra vägar, det var faktiskt bättre förr när Vägverket skötte vinterväghållningen även SVEVIA gjorde ett bra jobb,
Det är ur min syn åren 2012-2013 som det har blivit katastofalt dåligt.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinterväghållning 2013

Här hemma i Jämtland fungerar väghållningen alldeles utmärkt vintertid. Vägarna plogas när det behövs men småvägar naturligtvis lite senare än de stora. Vid halka sandas det vid korsningar och i en och annan svår backe. Och vi slipper salt!

aake
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Vinterväghållning 2013

Här hemma i Jämtland fungerar väghållningen alldeles utmärkt vintertid. Vägarna plogas när det behövs men småvägar naturligtvis lite senare än de stora. Vid halka sandas det vid korsningar och i en och annan svår backe. Och vi slipper salt!

aake

Det låter bra aake. Nu kanske ni uppe i Jämtland inte drabbas så mycket av underkylt regn som i södra Sverige. Det vi kallar svarthalka, en till synes torr svart asfaltsväg som har en tunn ishinna, såphalt och mycket förädiskt. Som du vet saltas det mer här nere och då kan detta uppstå. Återfrysning kallas de visst på fackspråk.

Det är vi temperaturen ca +2 till -6 C som det är störts risk. Nu de senaste kvällarna/nätterna har vi haft -10 till -20C här på Sydsvenska Höglandet för att ha en dagstemp i solen på flera + grader.
När det är upp mot -8-10 C då är vägarna i regel torra och fina att köra på.

Hoppas verkligen att detta med vinterväghållning ses över till nästa vinter som det är nu så är det inte bra.
 
Senast redigerad av en moderator:
O

Osten

Guest
Sv: Vinterväghållning 2013

Nä går inte riktigt att jämföra vinterväghållning i Sveriges avlånga land. Sandas även i stockholm när det blivit fastkört och är kallt men pga all trafik så är sanden bortkörd innan sandbilen hunnit undan nästan. Däremot fungerar sandningen på de mindre vägnätet riktigt bra och de slipper sprida ut salt.
Är sällan de allvarliga olyckorna händer vid vita körbanor utan just vid underkylt regn, svart halka mm. Då är det bara salt som hjälper vad alla motståndare än säger räddar saltet väldigt många liv. Tycker själv att det saltas alldeles för mycket och att folk kanske kunde anpasassa farten men så är inte verkligheten.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Vinterväghållning 2013

Jag tror inte att en normalt funtad persom kör fort om det är gladshalt på vägen av ren självbevarelsedrift.

Oftas kanske det är så att den bilisten inte har uppfattat att det är halt förrän det är för sent.

Och många gånger som jag tidigare skrivit, en vägsträcka är halkbekämpad för att efter ett par mil plötsligt inte vara det och är glashal. Då kan det gå åt skogen.

Enda möjligheten att undvika detta är troligen att alltid köra som om det var isbana men så "duktiga" är nog inte de flesta av oss:rolleyes:
 
Toppen